AS Val - (ang. SA Avalanche, rus. СА ЛАВИНА, pol. AS Wał) to broń występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Karabinek ten został stworzony jako zamiennik dla broni z serii AK. Uzbrojenie z serii AK było o tyle dobre, że można było montować do niego tłumiki, używano też dosyć ciężkiej amunicji 7.62x39mm, było to więc bardzo użyteczne dla wojska i oddziałów specjalnych. Po wprowadzeniu kamizelek kuloodpornych AKMy traciły na znaczeniu, gdyż stały się mało skuteczne. Wtedy też zaprojektowano i rozpoczęto produkcję karabinka wyborowego WSS Wintoriez i automatycznego AS Wał.

Nieco wcześniej stworzono amunicję specjalnie dla tych broni, były to pociski 9x39mm SP-5 oraz 9x39mm SP-6. AS Wał spełniał wówczas wszystkie wymagania; zapewniał dużą siłę przebicia i bardzo dobrą celność, był wytłumiony i używał skutecznej amunicji. Po pojawieniu się Zony, broń ta, za sprawą handlarzy, dotarła do Zony, jednak z uwagi na swoją cenę była dostępna tylko dla niektórych stalkerów.

Opis Edytuj

Karabin ten jest jedną z najskuteczniejszych broni dostępnych dla głównych bohaterów, charakteryzuje się wysokimi obrażeniami oraz duża celnością. Broń jest kosztowna, a amunicja do niej oferowana jest tylko przez niektórych handlarzy.

Karabin ten, podobnie jak inną broń, można ulepszyć pod kątem szybkostrzelności lub celności. W pełni ulepszony, poprzez niski odrzut, małą masę, potężną moc obalającą i wysoką celność staje się jedną z najlepszych broni przeznaczonych do skrytego działania.

Jedyne wady tej broni to problematyczna dostępność amunicji oraz niska niezawodność, która sprawia, że broń szybko się zużywa, co zwiększa jej podatność na zacinanie się.

Zalety ZaletyEdytuj

  • Duże obrażenia.
  • Duża celność.
  • Niewielka waga.
  • Brak ognia wylotowego.
  • Wytłumiony dźwięk.

Wady WadyEdytuj

  • Niska niezawodność.
  • Wysoka cena.
  • Mała dostępność.
  • Mały magazynek.
  • Brak zintegorwanego celownika optycznego.

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

„Ta broń bazuje na bezgłośnym karabinie snajperskim Wintar, ale ma składaną kolbę, większy magazynek i może strzelać seriami. Została stworzona dla sił specjalnych działających w warunkach, w których niezbędny jest bezgłośny i bezbłyskowy ostrzał.”

CNM Czyste Niebo Edytuj

„Zmodyfikowana wersja wytłumionego karabinu snajperskiego Wintar BC. Może strzelać ogniem ciągłym, ma składaną kolbę i większy magazynek. Początkowo był przeznaczony dla jednostek specjalnych do operacji szturmowych wymagających prowadzenia wytłumionego ognia. Korzysta z amunicji 9x39 mm.”

ZP Zew Prypeci Edytuj

„Ten karabin szturmowy, zmodyfikowana wersja cichego karabinu snajperskiego Wintar BC, była przeznaczona dla sił specjalnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie skutecznego ostrzału wrogów wykorzystujących nowoczesny sprzęt ochronny przy równoczesnym nieujawnianiu pozycji strzelającego. Dzięki zintegrowanemu tłumikowi i amunicji kalibru 9x39 z ciężkimi poddźwiękowymi kulami, dźwięk i rozbłysk broni zostały zredukowane do minimum.”

WystępowanieEdytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

  • Na zwykłej odmianie karabinu nie da się zamontować celownika optycznego (pomimo tego, że rzeczywisty karabin jest wyposażony w szynę montażową), lecz istnieje też wersja specjalna, która taką możliwość posiada.
  • Niektórzy żołnierze Monolitu w Sarkofagu posługują się tą bronią.
  • W tej części gry broń ma absurdalnie duży odrzut w trakcie strzelania ogniem ciągłym (niekiedy dwa razy większy niż pozostałe karabiny szturmowe), przez co w tym trybie jest skuteczny tylko na małych dystansach.

CNM Czyste Niebo Edytuj

  • Podobnie jak w poprzedniej części gry, tak i tutaj karabin ten cechuje się wysokim odrzutem w trakcie używania ognia automatycznego. Wadę tą możne jednak zniwelować poprzez ulepszenie broni u jednego z mechaników. W celu zamontowania lunety na broni, również należy zakupić stosowne ulepszenie.

ZP Zew Prypeci Edytuj

  • W Zewie Prypeci karabin ten można zaleźć w wiosce Kopaczi. w jednym ze schowków, jest on też używany przez członków Powinności i przez Samotników w lokacji Janów (głównie ekspertów).
  • AS Val można również spotkać w rękach żołnierzy Monolitu.
  • Sprzedaje go Sowa po odblokowaniu odpowiedniego osiągnięcia.