FANDOM

„Instytut Badawczy Agroprom ma dobrą strategicznie lokalizację, nie mówiąc już o podziemnych tunelach... Tak czy siak, jakiś czas temu rozpoczęliśmy program badań Zony. Najpierw zajęliśmy się anatomią i fizjologią mutantów. Innymi słowy, szukaliśmy łatwiejszych sposobów na zabijanie ich. Szło jak po grudzie, dopóki przypadkiem nie natknęliśmy się na pewne materiały w podziemiach Agropromu... Bardzo ciekawe materiały, trzeba przyznać.”
Agroprom to lokacja występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

HistoriaEdytuj

Instytut badawczy powstał jeszcze w latach sześćdziesiątych, później, w latach osiemdziesiątych powstała także fabryka. Instytut znajdujący się w Agroromie kilkukrotnie zamykano i otwierano ponownie, tak było po powstaniu Zony w roku 2006, kiedy to decyzją polityczną zadecydowano o jego zamknięciu, krótko potem Grupa reaktywowała ośrodek. Prowadzono w nim badania nad sterowaniem świadomością, naukowcy potrafili aplikować mutantom proste polecenia i metoda okazała się skuteczna. Wszystkie eksperymenty były ściśle tajne.[1].

W roku 2011 został przejęty przez Powinność, która założyła tam swoją główną bazę, a fabryka została zajęta przez samotników. Frakcja Kryłowa zmagała się z ciągłymi atakami mutantów, mimo prób zaplombowania podziemi, potwory wciąż wychodziły na powierzchnię[2]. Wolni Stalkerzy próbowali ustanowić tu przyczółek, nie było jednak takiej możliwości, z uwagi na ciągłe ataki mutantów oraz bandytów, którzy założyli nieopodal swój obóz. Następnie, w roku 2012 ośrodek przejęli Wojskowi. W Maju tego samego roku Biuro Bezpieczeństwa Ukrainy pod dowództwem Kapitana D. F. Maksimienki, rozpoczęło dochodzenie ws. instytutu i badań w nim prowadzonych, cała operacja nosiła kryptonim Projekt Prawda i była dowodzona przez Pułkownika V. M. Kruczelnikowa. Jakiś czas później, do ośrodka wdarł się Naznaczony, zlikwidował on wszystkich Wojskowych i zabrał cała dokumentację ze sobą.[3]

OpisEdytuj

Lokacja dzieli się na trzy największe miejsca - instytut badawczy, fabrykę oraz bagno. Jego najważniejszymi punktami są fabryka przemysłowa oraz instytut badawczy. Kompleks fabryczny oraz instytut są połączone podziemnym systemem tuneli. W podziemiach spotkać można mutanty, ukrywających się stalkerów, a także groźne anomalie. Instytut badawczy jest najbardziej wysuniętym na południe punktem w Agropromie, wewnątrz znajdują się trzy betonowe budynki, jeden główny, trzykondygnacyjny budynek oraz dwa mniejsze jednopiętrowe, a także baraki. Budynek główny jest najwyższym budynkiem w ośrodku z dostępem do wyjścia na dach, stanowi on idealny punkt obserwacyjny, z którego widać niemal całą powierzchnię Agropromu. Podziemia dzielą się na dwie części, jedne pomiędzy fabryką a instytutem, drugie nieco oddalone na południe. W Agropromie występują głównie anomalie grawitacyjne oraz pospolite mutanty

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Dziwny, silnie skażony obszar. Jeśli zapuścisz się w jego głąb, zobaczysz płytkie jezioro, od jednego brzegu do drugiego zagracone porzuconym sprzętem i innymi szczątkami. Możesz również obejrzeć opuszczony Instytut i fabrykę, choć ostatnio często się tam kręci wojsko.”
W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater udaje się tam, by spotkać się ze Stalkerem imieniem Kret, który jest w posiadaniu ważnych informacji na temat kryjówki tajemniczej Grupy Striełoka. W chwili przybycia Naznaczonego odbiera on sygnał ratunkowy od Kreta, który wraz ze swoim oddziałem został zaatakowany przez dwa oddziały Wojskowych. Protagonista postanawia pomóc Stalkerowi, w zamian otrzymuje lokalizację wejścia do Podziemi Agropromu, gdzie znajduje się cel jego poszukiwań.

W podziemiach bohater natrafia na Bandytów, z którymi wiąże się jedno zadania poboczne. Ukrywają się oni na pierwszym oraz drugim poziomie kompleksu, Naznaczony musi ich zlikwidować. Po drodze bohater natrafia również na Pijawkę polującą na żołnierzy, którzy wdarli się do ośrodka, a także Kontrolera, który zaatakuje bohatera zaraz przy wyjściu. Po uporaniu się z przeciwnikami, protagonista wychodzi z podziemi za pomocą drabiny, dostając się bezpośrednio do Bazy Wojskowej.

Miejsce to jest przedmiotem zadania, zleconego przez Sidorowicza i Barmana, dotyczące dokumentów na temat Laboratorium X-18, Mózgozwęglacza oraz innych rzeczy, które uniemożliwiają Stalkerom podróż do centrum Zony. Jest to jedno z priorytetowych zadań jakie stoją przez Naznaczonym. Teczka z dokumentacją znajduje się w rękach Wojskowych. Aby się tam dostać bohater może przejść pod ziemią, a następnie wyjść już w środku bazy czym zaskoczy żołnierzy i ominie posterunki przy wejściach. Po spenetrowaniu bazy i likwidacji żołnierzy dokumenty muszą zostać dostarczone Barmanowi. Po zaniesieniu dokumentów do Rostoku zadanie kończy się sukcesem. W miejscu tym można znaleźć jednego z przedstawicieli Wojskowych, Dezertera, który odmówił dalszej służby, z powodu ciągłego zagrożenia życia w Zonie. W takiej sytuacji czekałby go sąd wojskowy oraz egzekucja, postanowił on zatem uciec ze swojej jednostki. Wiąże się z nim jedno zadanie poboczne.

Zadania GłówneEdytuj

Na tej lokacji bohater otrzymuje lub dzieją się tu następujące zadania:

Schowek SoC SchowkiEdytuj

Na terenie Agropromu znajdują się liczne schowki, w których stalkerzy ukrywali zdobyte towary. Poniżej dostępna jest lista schowków wraz z mapą, na której są one zaznaczone.

Mapa schowków w Agropromie

Mapa schowków w Agropromie

CNM Czyste NieboEdytuj

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Szrama odwiedza Agroprom, kiedy szuka drogi do podziemnego kompleksu w tej lokacji. Baza wojskowa wówczas jest w rękach frakcji Powinność i pełni rolę jej głównej siedziby. W ramach umowy z jej liderem, Generałem Kryłowem, bohater zgadza się oczyścić podziemia z mutantów, które uprzykrzają życie członkom frakcji Kryłowa, w zamian za to otrzymuje 10000RU oraz możliwość dołączenia do Powinności. Baza jest dobrze strzeżona i ma dostęp do śmigłowca, w jednostce znajduje się handlarz, technik oraz barman. W bazie znajduje się kilkudziesięciu Stalkerów. Dodatkowo, w bazie jest przewodnik, który może za opłatą zaprowadzić Szramę w wyznaczone miejsce.

Protagonista może pomóc neutralnym Stalkerom, którzy zajmują Instytut Badawczy, w walce z hordami mutantów oraz Bandytami, którzy stale atakują przyczółki Stalkerów. Po zniszczeniu legowisk mutantów oraz likwidacji Bandytów wraz z ich liderem, zadanie zostaje zakończone powodzeniem. W instytucie znajduje się technik, który może ulepszyć lub naprawić ekwipunek bohatera, a także handlarz i przewodnik. Na miejscu jest możliwość wykonania kilkunastu zadań pobocznych, a także zakupienie informacji o licznych schowkach na terenie Agropromu. Jeśli bohater dotrze nad jezioro będzie miał okazję pomóc Stalkerom w walce z Zombie oraz Snorkami. Stalkerzy próbują dotrzeć do północnego wyjścia z lokacji, która prowadzi wprost do Jantaru. W przypadku wykonaniu zadania Najemnik Szrama otrzyma wynagrodzenie.

Schowek SoC SchowkiEdytuj

LA Lost AlphaEdytuj

Prototyp sekcji - prace trwają

Schowek SoC SchowkiEdytuj

Agroprom Mapa
  • Malowidło na Budynku A (Baza Wojskowych/Powinności) przedstawiające naukowców pochodzi z Pałacu Kultury w Prypeci.
  • Lokacja początkowo miała posiadać rozbudowane podziemia, łączące wszystkie ważne lokacje, jednakże zrezygnowano z tego pomysłu, jedynie część z nich została wykorzystana w grze.
  • We wczesnych kompilacjach gry lokalizacja nosiła nazwę Instytutu Badań Naukowych "MedPribor" [4].
  • Lokalizacja podczas rozwoju gry rozszerzyła się więcej niż jeden raz. Można to zauważyć na podstawie ogrodzeń przecinających lokalizację w pobliżu fabryki i bagna.
  • Agroprom to pierwsza lokalizacja, w której gracz napotka podziemia.
  • Na bagnie niekiedy można znaleźć artefakt Bateria. Ponadto na kopcu nad tunelem kolejowym często pojawia się rzadki artefakt Złota Rybka.
  • W pobliżu tunelu kolejowego znajduje się wieża (przy której schodach występuje anomalia Elektro), w której można znaleźć lekarstwa.
  • Czasami w drugiej części serii pojawia się błąd gry, przez który Bandyci wchodzą w anomalię Elektro przy niewielkiej wieży przed tunelem i giną.
  • Na bagnie, w wagonie można znaleźć dezertera Wojskowego. Początkowo miał mieć on swoją chatę, takie rozwiązanie zastosowano w przypadku Szalonego Stalkera.
  • W drugiej części serii Bandyci będą stale odradzać się przy tunelu kolejowym i atakować najbliższy posterunek Samotników przy wagonie.

GaleriaEdytuj

Agroprom

Instytut Badawczy

Fabryka

PrzypisyEdytuj

  1. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, Generał Kryłow, plik st_dialogs_agroprom.xml: Możesz w to uwierzyć? Tajne radzieckie eksperymenty nad sterowaniem świadomością. Zaszli całkiem daleko w swoich badaniach - udało im się nawet zaszczepić kilka prostych poleceń w mózgach zwierząt. To uświadomiło nam, ze ktoś, albo coś, może sterować mutantami. Niestety, wszystkie nasze dane potwierdzają tę teorię. Gdy tylko spalimy legowisko mutantów, następuje kontratak pijawek lub zgrai niby psów. Im szybciej je niszczymy, tym szybciej napadają. To nie może być przypadek... Nie wierzę w powtarzające się zbiegi okoliczności. Coś się za tym kryje. Jestem tego pewien.
  2. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, Generał Kryłow, plik; st_dialogs_agroprom.xml: Rozkazałem zaspawać wszystkie wyjścia. To pomogło, ale tylko chwilowo. Mutanty zaczęły przekopywać się spod ziemi. Jak tylko zablokowaliśmy jedną dziurę, wykopywały następną. Mają chyba jeden cel: wykończyć nas za wszelką cenę.
  3. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Instytut Badawczy w Agropromie, Kapitan Maksimienko: Nasza grupa śledczych i sił specjalnych oddziału SBU w okresie od 12.05.2012 do 25.05.2012 przeprowadziła badanie na terenie dawnego Instytutu. Większość sprzętu i dokumentów zniknęła, ale po zapoznaniu się z tymi nielicznymi, które udało się odzyskać, nasuwa się następujący wniosek: w okresie od 2005 do 2008 roku wszystkie wyniki „badań” instytutu badawczego w Agropromie, prowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa, zostały sfabrykowane. Jednocześnie, w ramach państwowego programu finansowania, min. sprzętu i materiałów, dyrekcja ośrodka, w osobie dr Petera Strizh Danilovicha, wystawiała fałszywe dokumenty, większość środków przekierowano do Laboratorium X-18, pod przykrywką przeprowadzania eksperymentów z zakresu agrokultury. Najwyraźniej używa się nazwy kodowej przyjętej przez grupę osób, które zajmują się kierownictwem w tej sprawie, ponieważ w naszej bazie danych nie ma laboratoriów o podobnych numerach. Na podstawie analizy znalezionych dokumentów można założyć, że znajduje się godzinę jazdy samochodem od instytutu naukowego "Agroprom". Najprawdopodobniej mówimy o laboratorium głęboko konspiracyjnym, dlatego proponuję połączyć nasz dział analityczny w celu jego przeszukania. To, nad czym pracowano w laboratorium, nie można zrozumieć na podstawie dostępnych informacji. W znalezionych dokumentach mówimy o osławionym profesorze Chubko i wspomnieliśmy o pewnej grupie. W moim głębokim przekonaniu, tym razem znaleźliśmy koniec wątku i dział analityczny - będzie to czymś, czym warto się zająć.
  4. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Build 1475, gamedata\textures\prop\prop_ukazatel.dds