FANDOM

„Wielka Emisja, która wstrząsnęła Zoną była tak potężna, zmieniła samą przestrzeń, zwijając ją w pętlę.”
— Leśnik

Anomalia Przestrzenna, znana również jako Anomalia "Bąbel", występuje w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Charakterystyka CharakterystykaEdytuj

„Sam utknąłem w bąblu kilka dni temu. Wtedy nie spodziewałem się, że to nowa anomalia, więc myślałem, że tracę rozum. Polana wydawała mi się znajoma, ale w żadną stronę nie mogłem z niej wyjść. A później Zona sama dała mi artefakt, który wyprowadził mnie z bąbla. Nazwałem go Kompasem. ”
— Leśnik

Ta anomalia to jedna z najrzadziej występujących anomalii, powstała ona na skutek niestabilności wewnętrznej struktury Zony. Jest ona unikalna, zmienia strukturę rzeczywistości, zniekształca czas i przestrzeń, tworząc miniaturowe tunele przestrzenne, które mogą dosłownie przenieść stalkerów z jednego miejsca do drugiego. Anomalia ta jest bezpośrednim dowodem na to, że teleportacja faktycznie jest możliwa, naukowcy nie zdołali jednak zbadać tej anomalii na tyle, by móc zaczynać myśleć nad zaimplementowaniem podobnego procesu do technologii jaka występuje na świecie.

Z tzw. bąbla, do którego są przenoszeni Stalkerzy, w zasadzie nie da się samodzielnie wydostać. Umożliwić to może dopiero potężny artefakt zwany Kompasem, który ta anomalia wytwarza. Struktura działania anomalii jest taka, że jeśli ktoś wewnątrz niej próbuje dotrzeć do jej krawędzi od razu jest przenoszony do punktu centralnego, dlatego też bez Kompasu ucieczka z anomalii jest praktycznie niemożliwa, niestety samo odnalezienie Kompasu nie jest łatwe.

Nawiązanie do tej anomalii oraz sposobu jej opuszczenia pojawia się w rozmowie z Leśnikiem. Twierdził on, że sam wpadł wcześniej w Anomalię Przestrzenną i nie potrafił się z niej wydostać. Kiedy myślał, że przyjdzie mu w niej umrzeć, wtedy Zona podarowała mu artefakt, dzięki niemu zdołał bezpiecznie wyjść z pułapki. Z racji tego nazwał on ten artefakt Kompasem.

Co ciekawe jeden ze Stalkerów w Kordonie twierdzi, że wiedział o istnieniu tej anomalii, razem z przyjacielem wrzucał do jej środka śmieci, które od razu znikały. W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo główny protagonista z czasem potwierdza te pogłoski oraz działanie anomalii, odnajdując miejsce do którego prowadziła anomalia, a także wcześniej wspomniane śmieci (głownie drewniane skrzynie i kilka pomniejszych przedmiotów)[1]

Legendarny założyciel Powinności, Generał Taczenko, razem ze swoimi zaufanymi ludźmi również padli ofiarą tej anomalii. Niestety członkowie Powinności nie mieli tyle szczęścia co Leśnik i zginęli w niej. Major Diegtiariow wyposażony w ulepszony Detektor Swaróg odkrywa niewidoczną gołym okiem anomalie, której w jakiś sposób detektor przeszkadza. Wówczas anomalia ulega destrukcji, a z jej wnętrza wypadają ciała Taczenki i jego ludzi.

Warto zauważyć, że "zagadka", którą trzeba rozwiązać, aby dostać się do Oazy, działa również w sposób podobny do Anomalii Przestrzennej. Nie wiadomo, czy ta zagadka jest w rzeczywistości Kosmicznym Bąblem, gdyż jest uwięziona w środku, czy jest to tylko jednorazowa łamigłówka bez połączenia z jakąkolwiek znaną anomalią.

WystępowanieEdytuj

CNM Czyste Niebo Edytuj

  • Jedna znajduje się w Kordonie, nad zniszczonym mostem kolejowym. Prowadzi do wschodniego tunelu tego samego mostu.
  • Druga znajduje się w Czerwonym Lesie, jednym z najniebezpieczniejszych miejsc w Zonie. Znaleźć ją można daleko w głębi lasu, umiejscowiona jest tuż nad czołgiem T-64. Anomalia ta prowadzi wprost do miejsca zamieszkania Leśnika. Otoczona jest przez inne anomalie oraz wiele groźnych mutantów jak Nibypsy, w pobliżu pojawiają się także Snorki. Co ciekawe, mutanty zawsze pojawiają się w pobliżu anomalii, a następnie kierują się w pole anomalii koło legowiska Nibyolbrzyma, istnieje prawdopodobieństwo, że ta anomalia czasami przyciąga mutanty.
  • Spore skupisko tych anomalii występuje w Limańsku.

ZP Zew Prypeci Edytuj

  • Jedną z takich anomalii spotkać można przy Wieży Chłodniczej w Jupiterze. Jest to anomalia przestrzenna typu Bąbel. W jej pobliżu można odebrać transmisję ratunkową od zaginionego oddziału Powinności, który wpadł w nią. Anomalię można rozproszyć za pomocą ulepszonego Detektora Swaróg, którego można otrzymać od Ekologów, po wykonaniu dla nich zadań związanych z badaniem anomalii w Zonie. Po rozproszeniu Bąbla pojawiają się ciała Generała Taczenki oraz jego ludzi.

Ofiary anomalii Bąbel Edytuj

  • Pępek, który wpadł do anomalii w Kordonie. Żołnierz po skoczeniu w anomalię został przeniesiony do tunelu na samym końcu trakcji kolejowej. Nie potrafiąc się z niej wydostać umarł z odwodnienia. Odnalezienie jego ciała oraz PDA jest elementem zadania zleconego przez jego kolegę, który ukrywa się pod mostem niedaleko Wioski Kotów.
  • Najemnicy Leszego, którzy wpadli w anomalię po przejściu emisji. Anomalia musiała ulec przemieszczeniu zaraz po wyładowaniu, przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności grupa Najemników wpadła w nią i została uwięziona. Najemnik Szrama ratuje kumpli po fachu, używając do tego celu potężnego artefaktu nazywanego Kompasem.
  • Leśnik był pierwszym Stalkerem, któremu udało się wydostać z Bąbla. Zona podarowała mu wówczas artefakt Kompas, dzięki któremu zdołał się o własnych siłach wydostać się z pułapki. Bez jego wiedzy i artefaktu wyciągnięcie ekipy Leszego nie byłoby możliwe.
  • Grupa członków Powinności pod dowództwem Generała Taczenki w Jupiterze, nieopodal Wieży Chłodniczej. Nie zdołali się wydostać z anomalii, gdyż nikt wcześniej nie odebrał ich sygnału. Zginęli będąc w pułapce, ich ciała wydobywa z anomalii Major Diegtiariow.
  • Grupa osób w Magazynach Wojskowych została uwięziona w Bąblu i zginęła. Ich zapętlone transmisje ratunkowe można czasami odbierać idąc przez tę lokacje.

  • Nie należy mylić tej anomalii z Teleportem. To dwie różne anomalie.
  • Czasami anomalia ta nie aktywuje się, gdy gracz ją uderza. Trzeba wtedy spróbować ponownie.
  • Z bąbla można wydostać się samodzielnie wyłącznie z pomocą artefaktu Kompas. W każdym innym przypadku Anomalię Przestrzenną trzeba uaktywnić z zewnątrz.
  • W grze występuje pewien błąd, jeśli gracz wrzuca jakiś przedmiot do anomalii przestrzennej to ten po prostu przez nią przelatuje. Nie dochodzi do aktywacji. W grze natomiast bohater może usłyszeć od Stalkerów w Kordonie, że ci czasami wrzucają śmieci do anomalii i te wylatują w zupełnie innym miejscu.
  • Bąble mogą przyjmować różne rozmiary wewnętrzne.
  • Współrzędne, które Leszy przekazał w swoim przekazie, nie są kompletne, ponieważ obejmują jedynie szerokość geograficzną i nie określono długości geograficznej. W zależności od sposobu podawania współrzędnych do czytnika współrzędnych podaje on 3 różne lokalizacje. Jedna z nich znajduje się w Londynie (Wielka Brytania), druga w Derkul (Kazachstan) i trzecia w pobliżu Sheffield Park (Wielka Brytania). Pierwsze 2 nie pasują do opisu, ponieważ Leszy mówi, że widzi "zarys miasta na horyzoncie" ale obie poprzednie lokalizacje są miastami. Ta ostatnia znajduje się na drodze z domami i stacją kolejową na południu, co sprawia, że ​​jest to najbardziej prawdopodobne miejsce, do którego grupa Leszego została teleportowana przez anomalię.
  • To dziwne, że w Czystym Niebie widać anomalie normalnie, a w Zewie Prypeci potrzebny jest Detektor Swaróg. Być może jest to wynik Wielkiej Emisji.
  • Najdziwniejszym faktem jest to, iż bohater nie może utknąć w tej anomalii.
  • W Limańsku w miejscu, gdzie występuje skupisko tej anomalii można znaleźć autobus z odciętą częścią kabiny. Spowodowane jest to tym, że jedna z tych anomalii przenikała przez kabinę autobusu. Brakującą część można znaleźć na początku ulicy, gdzie Szrama może zostać przeteleportowany.
  • To jedyna anomalia w całej serii, którą da się zniszczyć.

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Lista_anomalii