FANDOM

Anomalia Przestrzenna występuje w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Anomalia Przestrzenna
Anomalia Przestrzenna.png

Anomalia Przestrzenna

Ogólna Charakterystyka
Gra
Typ anomalii
  • Przestrzenna
Czynnik szkodliwy
  • W przypadku Bąbla - zapętlona struktura przestrzeni, która uniemożliwia samodzielne wydostanie się z niego, stale przenosząca ofiary do miejsca z którego wychodzą.
Artefakty
  • N/D
Lokalizacja
Źródło

Ogólna CharakterystykaEdytuj

Ta anomalia to jednak z najrzadziej występujących anomalii, powstała ona na skutek niestabilności wewnętrznej struktury Zony. Występuje w dwóch wariantach; tzw. Bąbla oraz Teleportu z jednego miejsca do drugiego. Jest ona unikalna, zmienia strukturę rzeczywistości, zniekształca czas i przestrzeń, tworząc miniaturowe tunele przestrzenne, które mogą dosłownie przenieść stalkerów z jednego miejsca do drugiego. Anomalia ta jest bezpośrednim dowodem na to, że teleportacja faktycznie jest możliwa, naukowcy nie zdołali jednak zbadać tej anomalii na tyle, by móc zaczynać myśleć nad zaimplementowaniem podobnego procesu do technologii jaka występuje na świecie. Ten rodzaj anomalii nie generuje żadnych artefaktów.

Z tzw. bąbla, do którego są przenoszeni stalkerzy, w zasadzie nie da się samodzielnie wydostać. Umożliwić to może dopiero potężny artefakt, zwany Kompasem. Struktura działania anomalii jest taka, że jeśli ktoś wewnątrz niej próbuje dotrzeć do jej krawędzi od razu jest przenoszony do punktu centralnego, dlatego też

Nawiązanie do tej anomalii oraz sposobu jej opuszczenia pojawia się w rozmowie z Leśnikiem. Twierdził on, że sam wpadł kiedyś w anomalię przestrzenną i nie potrafił się z niej wydostać. Kiedy myślał, że przyjdzie mu w niej umrzeć, wtedy Zona podarowała mu artefakt, dzięki niemu zdołał bezpiecznie wyjść z pułapki. Z racji tego nazwał on ten artefakt Kompasem.

Co ciekawe jeden ze stalkerów w Kordonie twierdzi, że wiedział o istnieniu tej anomalii, razem z przyjacielem wrzucał do jej środka śmieci, które od razu znikały. W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo główny protagonista z czasem potwierdza te pogłoski oraz działanie anomalii, odnajdując miejsce do którego prowadziła anomalia, a także wcześniej wspomniane śmieci (głownie drewniane skrzynie i kilka pomniejszych przedmiotów)[1][1].

WystępowanieEdytuj

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Edytuj

Anomalię przestrzenną teleportacyjną można spotkać już w Kordonie, na szczycie mostu kolejowego, znajduje się ona tuż obok, można w nią wskoczyć, teleportuje ona do tunelu na daleko północy, gdzie znajduje się ciało żołnierza oraz jego PDA, które jest przedmiotem zlecenia, które oferuje nam jeden z Wojskowych dezerterów, ukrywający się pod mostem w Kordonie, niedaleko Wioski Kotów, zaraz przy samochodzie. Kolejna znajduje się w Czerwonym Lesie, jednym z najniebezpieczniejszych miejsc w Zonie. Znaleźć ją można daleko w głębi lasu, umiejscowiona jest tuż nad czołgiem T-64. Następna anomalia tego typu znajduje się w Jantarze, a także w Limańsku.

Anomalia nad czołgiem prowadzi wprost do miejsca zamieszkania Leśnika. Otoczona jest przez inne anomalie oraz wiele groźnych mutantów jak Nibypsy, w pobliżu pojawiają się także Snorki. Co ciekawe, mutanty zawsze pojawiają się w pobliżu anomalii, a następnie kierują się w pole anomalii koło legowiska Nibyolbrzyma, istnieje prawdopodobieństwo, że ta anomalia czasami przyciąga mutanty.

W Wiosce Pijawek, na wieży ciśnień można odebrać transmisję Najemników, którzy wpadli w anomalię przestrzenną i zostali w niej uwięzieni. Z tą anomalią wiąże się zadanie, polegające na uratowaniu stalkerów, którzy zostali uwięzieni. Aby tego dokonać należy udać się do Czerwonego Lasu i porozmawiać z Leśnikiem. Powie on o istnieniu artefaktu zwanego Kompasem, tylko przy użyciu tego artefaktu można wyciągnąć kogokolwiek z bąbla, całego i zdrowego. Niestety artefakt jest w posiadaniu Bandytów, którzy założyli swoją bazę wypadową w starej kopalni w Czerwonym Lesie. Po zlikwidowaniu Bandytów i zdobyciu Kompasu należy udać się do Leśnika, a następnie dotrzeć na miejsce gdzie anomalia występuje i uwolnić Najemników.

Teleporty w Limańsku przenoszą do miejsca nie daleko rzeki, w pobliże starego autobusu przy drodze głównej. Lokacja ta zawiera największą liczbę anomalii przestrzennych spośród wszystkich innych, jest ich tam ponad dziesięć. W żadnym innym rejonie Zony nie występuje takie zagęszczenie tych anomalii.

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Edytuj

Anomalie przestrzenne pojawiają się tylko dwukrotnie. Pierwsza, anomalia teleportacyjna, zlokalizowana jest przy Spalonym Gospodarstwie, prowadzi do płaskowyż południowy, na którym znajduje się wrak rozbitego śmigłowca Ogończa 3, biorącego udział w operacji Tor Wodny. Droga do anomalii jest bardzo niebezpieczna, z uwagi na silne nagromadzenie anomalii typu Spalacz w gospodarstwie. Anomalia ta dotyczy zadania realizowanego wraz z Noe. Drugą spotkać można przy Wieży Chłodniczej w Jupiterze. Jest to anomalia przestrzenna typu Bąbel. W jej pobliżu można odebrać transmisję ratunkową od zaginionej grupy Najemników, która wpadła w nią wpadła. Anomalię można rozproszyć za pomocą ulepszonego detektora Svarog, którego można otrzymać od Ekologów, po wykonaniu dla nich zadań związanych z badaniem anomalii w Zonie. Po zdezaktywowaniu Bąbla pojawiają się ciała generała Tukaczenki oraz jego ludzi.

Ofiary anomalii Bąbel Edytuj

  1. Wojskowy, który wpadł do anomalii w Kordonie. Żołnierz po skoczeniu w anomalię został przeniesiony do tunelu na samym końcu trakcji kolejowej. Nie potrafiąc się z niej wydostać umarł z odwodnienia. Odnalezienie jego ciała oraz PDA jest elementem zadania zleconego przez jego kolegę, który ukrywa się pod mostem niedaleko Wioski Kotów.
  2. Najemniczy Leszego, którzy wpadli w anomalię w po przejściu emisji. Anomalia musiała ulec przemieszczeniu zaraz po wyładowaniu, przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności grupa stalkerów wpadła w nią i została uwięziona. Najemnik Szrama ratuje kumpli po fachu, używając do tego celu potężnego artefaktu nazywanego Kompasem.
  3. Leśnik był pierwszym Stalkerem, któremu udało się wydostać z Bąbla. Zona podarowała mu wówczas artefakt Kompas, dzięki któremu zdołał się o własnych siłach wydostać z pułapki. Bez jego wiedz i artefaktu wyciągnięcie ekipy Leszego nie było by możliwe.
  4. Grupa stalkerów pod dowództwem gen. Tukaczenki w Jupiterze, nieopodal Wieży Chłodniczej. Nie zdołali się wydostać z anomalii gdyż nikt wcześniej nie odebrał ich sygnału. Zginęli będąc w pułapce, ich ciała wydobywa z anomalii protagonista S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.
  5. Grupa osób w Magazynach Wojskowych została uwięziona w Bąblu i zginęła. Ich zapętlone transmisje ratunkowe można czasami odbierać idąc przez tę lokacje.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Lista_anomalii

Więcej z Fandomu

Losowa wiki