FANDOM

„Mobilne laboratorium wygląda jak mały, metalowy bunkier z niewielkimi przyciemnianymi szybami. Jest w stanie wytrzymać prawie wszystkie znane rodzaje ataków. Może być przeniesiony do trybu całkowicie autonomicznego na kilka miesięcy, ponieważ jest wyposażony w niezawodne systemy podtrzymywania życia. Bunkier dostarczany jest przez helikopter wojskowy. Personel nigdy nie przepuszczał obcych poza zewnętrzną komorę śluzy, więc niewielu stalkerów było w środku.
Bunkier Ekologów to obiekt w Jantarze, występujące w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

HistoriaEdytuj

Po katastrofie w elektrowni atomowej w 1986 roku, rząd Ukrainy postanowił wysłać ekspedycje naukowe, aby badać wpływ promieniowania na faunę i florę oraz mutacje genetyczne roślin i zwierząt. Po powstaniu Zony w 2006 zakres badań został znacząco poszerzony, wdrożono nowe procedury związane z bezpieczeństwem. Jednym z nowych rozwiązań było używanie mobilnych bunkrów dostarczanych drogą powietrzną, były to mobilne laboratoria, w których naukowcy mogli bezpiecznie prowadzić badania. Liderem grupy naukowej wysłanej nad Jantar został profesor Sacharow, to on był odpowiedzialny za personel oraz prowadzone badania.

OpisEdytuj

Bunkier umiejscowiony jest nieopodal niewielkiego jeziora. Naukowcy w nim pracujący, Wasiliew, Krugłow oraz Sacharow mieli za zadanie badać promieniowanie, jego wpływ na otoczenie oraz mutacje genetyczne, w tym celu dokonywali pomiarów, zbierali próbki i przeprowadzali eksperymenty. Obiekt, w którym pracują naukowcy, zawiera wejście z komorą dekontaminacyjną, system zaprojektowany jest w taki sposób, że mogą być otwarte tylko jedne drzwi w tym samym czasie, niemożliwe jest otwarcie obu jednocześnie. Ma to uchronić naukowców przed nieautoryzowanym wtargnięciem do bunkra lub ominięciem procedury odkażania. Wewnątrz znajdują się pomieszczenia sypialne, zabezpieczone laboratorium oraz schowek na sprzęt naukowcy. Warunki lokalowe nie są zbyt komfortowe, ale laboratorium zabezpiecza naukowców przed atakami oraz emisjami. 

GraEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

Striełok przybya nad Jantar, aby dostać się do Laboratorium X-16, a także zdobyć wszelkie informacje, które mogą się okazać pomocne przy wyłączaniu Mózgozwęglacza. Sacharow oferuje bohaterowi hełm, który ochroni go przed emisjami oraz promieniowaniem psionicznym, w zamian za to bohater musi wejść do podziemnego kompleksu badawczego i wyłączyć potężny emiter psioniczny, który się tam znajduje. 

CNM Czyste NieboEdytuj

Szrama przybywa nad Jantar by dowiedzieć się więcej o Naznaczonym, którego ściga oraz by zdobyć niezbędne informacje na temat grupy Striełoka oraz Mózgozwęglacza. W bunkrze bohater może pohandlować, naukowcy dysponują wysokiej jakości sprzętem, amunicją oraz prowiantem. Dodatkowo, protagonista może wykonać kilka zleceń, w tym jedno bardzo ważne dotyczące naprawy systemu chłodzenia w Fabryce, we współpracy z Lewusem i jego grupą. 

CiekawostkiEdytuj

  • Jest to jeden z dwóch tego typu obiektów w Zonie, drugi znajduje się w Jupiterze. 
  • We wczesnych wersjach S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, gdy Kruglov odwiedza bunkier, odmawia udziału w badaniach mimo nacisków Sachrowa.
  • W bunkrze nie można użyć broni, ale można rzucić granat, wrzucając go do śluzy spowoduje to śmierć Krugłowa.
  • Sakharow może zostać zabity, po wejściu na dach i ustawieniu się centralnie nad nic można strzelić w dach.
  • Na dachu bunkra w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla znajdują się dwie drewniane skrzynie, a po rozbiciu znajduje się losowy artefakt i granaty do granatnika lub granaty ręczne.
  • Bunkier został dostarczony śmigłowcem, najprawdopodobniej Mi-6, którego wrak znajduje się na zachód od obozu naukowców.  Istnieje możliwość, że to ten sam śmigłowiec. Wasiliew zmarł w pobliżu tego śmigłowca. 
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla , gdy gracz znajduje się w bunkrze, dość duża liczba zombie gromadzi się czasami przy wejściu, co prowadzi do pewnych trudności przy wyjściu.
  • Na dachu bunkra znajduje się lądowisko dla śmigłowców.
  • Czasami zdarza się błąd gry, gdy Kruglov jest blisko, wyciąga pistolet i siada przy wewnętrznych drzwiach bunkra, w wyniku czego nie można się tam dostać (blokuje on zamknięcie wewnętrznych drzwi). Dostępne są dwie opcje działania. Pierwszy: zestrzelić pobliski zombie i mutantóy. Drugi (bardziej niezawodny): wczytanie gry.
  • Na lewo od bunkra, w hangarze, znajduje się kilka wybuchowych beczek. Mogą pomóc trochę podczas oczyszczania terytorium zombie.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo w bunkrze w Jantarze można znaleźć fotografię Limańska.

GaleriaEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Pojawia się on tylko w przypadku śmierci Kurgłowa.
  2. Po wykonaniu zadania w X-16, zostaje on wysłany wraz z oddziałem Powinności do obrony bunkra naukowców.