FANDOM

„To straszne miejsce. Łatwo tu zniknąć bez śladu niezależnie od tego ile masz szczęścia. Ten kto zbliży się do Mózgozwęglacza od razu wpada w obłęd i zamienia się w Zombie (...) Nikt nie wrócił jeszcze stamtąd zachowując zdrowe zmysły.”
Czerwony Las to lokacja w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

HistoriaEdytuj

Przed katastrofą w 1986 roku, teren ten był raczej słabo zaludniony, większość jego powierzchni pokrywał las oraz równiny. Region ten sąsiadował z Limańskiem, średniej wielkości miastem, które było ośrodkiem przemysłu oraz handlu na tym obszarze, było ono jednak przez większość czasu zablokowane przez liczne anomalie, które całkowicie odcinały dostęp do niego. Czerwony Las z czasem stał się bardzo niebezpieczny, pojawiały się tu najgroźniejsze mutanty i emisje, W 2011 oraz 2012 roku lokacja ta przeżywała prawdziwe oblężenie na skutek konfliktu Striełoka z Czystym Niebem, a następnie po wyłączeniu Mózgozwęglacza.

Czerwony Las, z racji bycia blisko epicentrum Zony, stał się śmiertelnie niebezpieczny, będąc jednocześnie bardzo zasobny w surowce oraz artefakty. Powodowało to, że co jakiś czas poszczególne grupy stalkerów usiłowały przejąć kontrolę nad niektórymi obszarami Czerwonego Lasu. W 2011 roku na miejscu była już Powinność (będąca atakowana przez Wolność, która stacjonowała w Magazynach Wojskowych), a także Samotnicy i Renegaci. W tym samym czasie zawaleniu uległ tunel prowadzący wgłąb obszaru, został on wysadzony przez Naznaczonego, ściganego przez Czyste Niebo i Najemnika Szramę.

OpisEdytuj

„Wcześniej był tutaj rezerwat. Służyłem tutaj jako leśniczy: chroniłem las oraz stworzenia w nim żyjące przed kłusownikami. A teraz Zona sama pilnuje tego miejsca, aby ludzie omijali je z daleka. Jeśli ktoś się tu zapuści, spotka go koniec (...).
Czerwony las to lokacja pojawiająca się w  S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, znajduje się ono blisko centrum Zony, nieopodal Limańska. Wzdłuż lasu biegnie droga, prowadząca do mostu oddzielającego Limańsk od Czerwonego Lasu, a niedaleko mostu jest tunel, który prowadzi do drugiej części tego obszaru. Tunel został jednak wysadzony przez Naznaczonego i nie jest już dostępny. Nazwa Czerwonego Lasu nie jest bezpodstawna, bowiem na skutek radiacji liście oraz drzewa przybrały nietypowy, rdzawo-czerwony kolor.

W północnej części Czerwonego Lasu znajdują się kopalnie oraz podziemne sieci tuneli, a blisko jednego z szybów kopalnianych zlokalizowany jest dom legendarnego Stalkera - Leśnika. Kopalnia jest zajmowana przez Renegatów, okoliczne zabudowania natomiast są pod kontrolą Powinności, która ustawiła na tym obszarze kilka swoich posterunków, starając się kontrolować chociaż część Czerwonego Lasu.

Najliczniejszą grupą przebywającą w Czerwonym Lesie są Samotnicy. Toczą oni nieustanne walki z mutantami, szukają artefaktów oraz starają się unikać anomalii. Zakładają oni obozowiska praktycznie na terenie całego Czerwonego Lasu, wielokrotnie są wypierani ze swoich miejsc przez mutanty, wówczas jednak zakładają nowe przyczółki, lub kolejne grupy zajmują miejsce tych, które się wycofały lub zginęły. Jedną z ciekawych rzeczy, na jakie można się natknąć, jest anomalia Symbiont, znajdująca się we wschodniej części Czerwonego Lasu. Jest to prawdopodobnie jedna z pierwszych anomalii w Zonie, występuje wyłącznie na terenie Czerwonego Lasu.

Fauna i flora w Czerwonym Lesie jest bardzo niebezpieczna, w tej lokacji można znaleźć wiele najgroźniejszych mutantów, jak Nibyolbrzym, NibypsySnorki (wszystkie trzy przy anomalii Symbiont), na terenie lasu, szczególnie na najbardziej zalesionych jego częściach jest bardzo duże nagromadzenie anomalii grawitacyjnych, min. Trampolina. W podziemiach, szczególnie w opuszczonych kopalniach, można napotkać Poltergeisty. Poza tym natknąć się można na Ślepe Psy i Dziki, są one często spotykane w lesie i lubią atakować nocą, kiedy widoczność w gęstwinie lasu jest bardzo ograniczona.

Bliska odległość od elektrowni atomowej, oddziaływanie promieniowania oraz pojawienie się Zony, odcisnęło na Czerwonym Lesie widoczne i nieodwracalne piętno, jest to obszar bogaty w zasoby oraz artefakty, a jednocześnie śmiertelnie niebezpieczny, nawet dla najbardziej doświadczonych stalkerów.

MiejscaEdytuj

WystępowanieEdytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

Główny protagonista przybywa do Czerwonego Lasu dopiero po uzyskaniu hełmu ochronnego od Ekologów w Jantarze, który zapewnia ochronę przed emisjami Mózgozwęglacza. Główne zadanie bohatera polega przedostaniu się do Laboratorium X-19 i wyłączeniu tego potężnego emitera. Lokacja ta jest bardzo niebezpieczna, zdominowana przez siły Monolitu, które uważnie strzegą swojego terytorium, dodatkowo w regionie grasuje wiele groźnych mutantów jak Snorki, Nibypsy Psioniczne oraz zwykłe, a także Zombie. Kolejnym szkodliwym czynnikiem jest bardzo wysokie promieniowanie oraz emisje, wymuszało to na Striełoku pracę w pośpiechu, każda chwila dłużej spędzona w Czerwonym Lesie niosła ze sobą ryzyko śmierci. 

Główny bohater idąć przez Czerwony Las miał do wyboru dwie ścieżki, które prowadziły go do celu, pierwsza - iść wprost do Mózgozwęglacza przez las lub podążać główną drogą. Pierwsza droga była dłuższa, druga bardziej niebezpieczna, głównie z uwagi na opór licznych żołnierzy Monolitu. Po dotarciu do laboratorium i wyłączeniu Mózgozwęglacza, Czerwony Las stał się priorytetem dla wszystkich frakcji w Zonie. Nie zajęło długo zanim Wolność i Powinność wkroczyły na to terytorium, walcząc z Monolitem, jednocześnie zwalczając siebie nawzajem. Przybyli Samotnicy, Najemnicy oraz Wojskowi, którzy próbowali przejąć kontrolę nad podziemnym bunkrem. Monolit nie był już w stanie powstrzymywać takiej nawały stalkerów wszystkich frakcji, w konsekwencji czego droga do centrum Zony pozostała otwarta już na stałe. 

CNM Czyste NieboEdytuj

Czerwony las na potrzeby S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo został całkowicie przebudowany. W prologu główny bohater przemierza inną część tego terytorium, ścigając Naznaczonego, który zamierza po raz kolejny przedstać się przez Mózgozwęglacz. Znajduje się tam tunel, prowadzący do drugiej części Czerwonego Lasu, przedstawionej w pierwszej części serii, zostaje on jednak wysadzony przez Striełoka, w konsekwencji czego Szrama musi znaleźć inną drogę za swoim celem. Nowe możliwości przed najemnikiem otworzyła sama Zona, gdyż po wielkiej emisji, która miała miejsce wcześniej odblokowana została droga do Limańska, przez który można ominąć Mózgozwęglacz i dotrzeć do elektrowni atomowej. Most prowadzący do miasta był jednak podniesiony, a druga strona brzegu została zajęta przez Bandytów. Tutaj Czystemu Niebu oraz Szramie z pomocą przyszła grupa Leszego, która atakując Bandytów od tyłu zdołała zająć most i pod osłoną ogniową najemnika Szramy opuścić go. Następnie bohater, wraz ze swoją frakcją, wyruszył w dalszy pościg próbując przebić się przez Limańsk.

Pozostałe LokacjeEdytuj

FrakcjeEdytuj

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Pierwotnie lokacja ta miała nosić nazwę Radar lub Las Wschodni.
  • W pierwszej części trylogii S.T.A.L.K.E.R. znajdujemy pamiętnik, z którego dowiadujemy się, że członkowie frakcji Monolit nazywają ten las Mrocznym Lasem oraz Czarnym Lasem
  • Czasami za anomalią teleportującą można znaleźć zwłoki Ojca Waleriana
  • W czołgu zlokalizowanym w Czerwonym Lesie, można znaleźć karabin maszynowy i naboje (karabin maszynowy pojawi się dopiero po wykonaniu odpowiedniej misji).
  • W północnej części lasu znajduje się zbiornik, ale drogę do niego zagradzają drzewa, nie wiadomo więc jak się tam znalazł. Być może został on teleportowany przez anomalię, która jest w pobliżu.
  • W pobliżu mostu w Limańsku w domu znajdują się metalowe drzwi, ale są one zablokowane.
  • Nieopodal Diabelskiego Obozowiska można znaleźć zwłoki kilku członków frakcji Monolit. Nie jest jasne co robili i w jaki sposób zginęli, choć najprawdopodobniej uśmierciła ich anomalia, w którą nieopatrznie weszli lub Stalkerzy.
  • Pomimo tego, że magazyny wojskowe znajdują się na południu Czerwonego Lasu, przejście do nich znajduje się przy najbardziej wysuniętym na północ punkcie tego terytorium.
  • Wiele anomalii Elektro znajduje się niemal idealnie wzdłuż linii energetycznych w północnej części lokacji.
  • Woda w rzece w Limańsku zabije każdego, kto dotknie jej powierzchni chociaż przez krótki moment, takie rozwiązanie twórcy wprowadzili prawdopodobnie po to, aby gracze nie ukończyli poziomu przed czasem, a także aby wykonali zadanie główne.
  • Mutanty atakujące Diabelskie Obozowisko regularnie się respawnują, dopóki gracz nie osiągnie określonego punktu kontrolnego w grze. To może stanowić problem, jeśli gracz odeskortował do obozowiska grupę Stalkerów, którzy poprosili o pomoc, gdyż mogą oni zginąć przed finalnym zajęciem lokacji, w konsekwencji czego misja będzie niezaliczona.
  • Po przejściu do Limańska gracz nie ma możliwości powrotu do Czerwonego Lasu.
  • W północnej części lasu znajduje się zbiornik , ale drzewa gęsto rosną i nie wiadomo, jak się tam dostać. Być może został on teleportowany przez anomalię, która jest w pobliżu.
  • W czołgu można znaleźć karabin maszynowy i naboje (karabin maszynowy pojawi się dopiero po wykonaniu odpowiedniej misji).
  • Trudno o inną lokację w Zonie z takim nagromadzeniem anomalii jak w Czerwonym Lesie. Bez dobrej ochrony, przejście lokacji może być utrudnione, szczególnie na wyższych poziomach trudności.
  • Niekiedy przy korzystaniu z anomalii przestrzennej może pojawić się błąd, gracz może zostać teleportowany do lokalizacji, najczęściej pojawia się w pobliżu początku i końca mostu, między przejściem do Limańska i punktem kontrolnym.

GaleriaEdytuj