FANDOM

Jesteśmy naukowcami, Próbujemy poznać naturę Zony, zrozumieć powody, dla których powstała, oraz zasady, które kierują jej istnieniem. Nie zależy nam na pieniądzach, nie szukamy pól artefaktów i nie jesteśmy zainteresowani walką o terytoria z innymi frakcjami. Naszą mocną stroną nie jest walka, tylko wiedza, wiedza na temat Zony, zgromadzona przez lata prac badawczych. Wiemy o niej więcej niż rząd i Stalkerzy razem wzięci...

- Liebiedew.

Czyste Niebo (Чистое небо) - frakcja występująca w grze S.T.A.L.K.E.R. Czyste Niebo, mająca swoją siedzibę na Wielkich Bagnach. Składa się ona z byłych członków tajnej organizacji naukowej zwanej Grupą[1], którzy postanowili rozpocząć własne badania nad Zoną.

Czyste Niebo
CN HERB

Herb frakcji Czyste Niebo

Gra
Godło
  • CNG
Założyciel
Lider
Ważni członkowie
Siedziba
Lokalizacja
Wrogowie
Przyjaciele
  • N/D
Neutralni
Źródło

HistoriaEdytuj

PochodzenieEdytuj

Czyste Niebo pojawiło się na skutek konfliktu w zespole naukowym, który odpowiada za powstanie Zony. Nieudany eksperyment badawczy z Noosferą oraz jego konsekwencje spowodowały odejście niemal połowy naukowców, którzy opuścili Zonę lub postanowili badać ją we własnym zakresie. Trzech z nich; N.A. Liebiedew, V.I. Susłow oraz E.F. Kalancha po opuszczeniu Grupy założyło Czyste Niebo, które miało doprowadzić do zniknięcia Zony lub chociaż znaleźć sposób na koegzystencje z nią. Naukowcy ustanowili swoją placówkę na odizolowanych Bagnach i tam przez lata w spokoju, z dala od ciekawskich oczu prowadzili badania.

Czyste NieboEdytuj

Czyste Niebo to pierwsza frakcja, którą napotyka bohater, wokół niej kręcą się najistotniejsze wydarzenia w fabule. Jest to grupa doświadczonych naukowców, która w sekrecie prowadzi badania nad Zoną, zawsze starając się pozostać niewidoczną. W przeciwieństwie do pozostałych frakcji nie zajmują się czynną walką o terytorium lub gromadzeniem zasobów, lecz swoją działalność skupiają na badaniu Zony oraz procesów, które jej towarzyszą. Zdobywanie wiedzy jest nadrzędnym celem tej frakcji, Sytuacja zmienia się diametralnie po Wielkiej Emisji[2][3].

Ah, cieszę się, że Cię widzę, młody człowieku. Wyglądasz o niebo lepiej!

- E. F. Kalancha

Frakcja Czystego Nieba na początku była przeciętnie wyposażona, koncentrowali się oni na badaniach naukowych, walka obejmowała ich działania tylko w zakresie ochrony przed lokalnymi mutantami. Niestety ich plany zostały pokrzyżowane przez Drugą Emisję, która daje początek drugiej części z serii S.T.A.L.K.E.R. Byłą to druga największa emisja w historii Zony, większa od niej była jedynie Pierwsza Emisja przy której Zona powstała. Po emisji wszystkie anomalie i artefakty zmieniły swoje położenie, wcześniej niedostępne regiony otworzyły się, natomiast dobrze znane i często używane ścieżki stały się silnie radioaktywne oraz pełne anomalii i nie można już było z nich korzystać. Co gorsza, na skutek zmian poemisyjnych terytorium Wielkich Bagien stało się ponownie dostępne, co zaowocowało natychmiastowym pojawieniem się tam Renegatów, którzy od razu rozpoczęli podbój tego terenu. Pojawiła się natomiast pewna nieoczekiwana korzyść, dzięki emisji odnaleziono Najemnika Szramę, który miał ogromny wkład w poczynania Czystego Nieba. Prowadził on ekspedycję Ekologów kiedy nadeszła druga emisja. Został on znaleziony przez zwiadowców CN, cudem przeżył i doszedł do siebie w Bazie Czystego Nieba, gdzie został przeniesiony. Jego układ nerwowy mocno ucierpiał z powodu zwarcia w Zonie, ale wszystkie pozostałe czynniki były w normie, to była sytuacja bezprecedensowa i nurtowała lidera Czystego Nieba - N.A. Liebiedewa. Nikomu wcześniej nie udało się przeżyć emisji[4][5].

CN

CN w Czerwonym Lesie

Z pomocą Szramy Czyste Niebo szybko i efektywnie wyparło Renegatów z Wielkich Bagien oraz rozpoczęło poszukiwanie rozwiązania zagadki potężnych emisji, które nawiedzały Zonę siejąc spustoszenie. Liebiedew oraz Kalancha doszli do wniosku, że za pojawieniem się emisji stoi ingerencja grupy Stalkerów pod dowództwem Striełoka, która zdołała przedrzeć się do centrum, a emisje są reakcją obronną, która ma zniszczyć zagrożenie. Przywódca CN wysyła wtedy Szramę, aby ten zdobywał dowody i informacje na temat grupy, która wdarła się  w głąb Zony. Zaraz po tym Czyste Niebo mobilizuje siły i gromadzi zasoby, aby móc ruszyć w pościg za Striełokiem. To była nietypowa i nowa sytuacja dla frakcji, gdyż ta nie opuszczała Wielkich Bagien od czasów Pierwszej Emisji, która zapoczątkowała istnienie Strefy. Ostatecznie pościg zakończył się przy samej Elektrowni Atomowej. Wcześnie jednak należało zająć most w Limańsku, aby ominąć Mózgozwęglacz, co udało się z pomocą Szramy oraz Najemników Leszego. Po starciach z nielicznymi Bandytami oraz frakcją Monolit Czyste Niebo zajęło Szpital dzięki czemu droga do centrum Zony stała otworem. Po dotarciu do Elektrowni i odparciu szturmu Ekspertów z Monolitu, Szrama dzięki eksperymentalnemu Karabinowi Gaussa zdołał zniszczyć ochronę PSI Striełoka. Wtedy też Świadomość-Z wykorzystała sytuację tworząc kolejną potężną emisję, która zneutralizowała intruza, przy okazji niszcząc całą frakcję Czyste Niebo wraz z jej liderem, N.A. Liebiedewem. Wszyscy członkowie Czystego Nieba, którzy brali udział w akcji zgineli na miejscu[6].  

LikwidacjaEdytuj

Po śmierci charyzmatycznego lidera N.A. Liebiedeva oraz utracie zdecydowanej większości zasobów ludzkich frakcja w zasadzie przestała istnieć. Można jednak odnaleźć charakterystyczny pancerz CS-3a, którego używali członkowie Czystego Nieba. Karabin Gaussa, którego prototyp Czyste Niebo zdobyło jeszcze przed Drugą Emisją, znalazł się w rękach Monolitu. Rozpoczęto wtedy produkcję amunicji do tej eksperymentalnej broni. Także FT-200M spotkał podobny los. W S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci można się dowiedzieć, że jedynymi ocalałymi członkami Czystego Nieba byli Nowikow oraz Zwinny. Ten drugi zaczął pracę dla Sidorowicza w Kordonie, pierwszy natomiast zatrudnił się u Ekologów w Janowie.

CharakterystykaEdytuj

Czyste Niebo

Komandos Czystego Nieba

Czyste Niebo jest jedną z pierwszych lub nawet pierwszą frakcją jaka powstała po pojawieniu się Zony. Głównym celem frakcji było badanie Zony i gromadzenie wiedzy na temat wszystkich procesów jakie w niej zachodzą. W odróżnieniu do Ekologów CN nie korzystało z usług Najemników ani Stalkerów, priorytetem było zachowanie dyskrecji i pozostanie niewidocznym dla innych. Zaskakującym może wydawać się fakt, że w razie potrzeby frakcja ta mogła prowadzić daleko idące działania militarne i uciekać się do przemocy aby osiągnąć swoje cele, które koncentrowały się min. na ochronie Zony i niedopuszczaniu do jej destabilizacji. Fakt ten upodabniał tę frakcję do Wolności lub nawet Monolitu. Czyste Niebo jest neutralne w stosunku do wszystkich innych frakcji, wyjątkiem od reguły są Renegaci, a także Bandyci oraz Monolit, ponieważ pierwsi atakują frakcję Liebiediewa. Siedziba frakcji mieści się w niewielkiej wiosce na Wielkich Bagnach, zapewniając naturalny kamuflaż w postaci gęstych pól trzcinowych oraz bujnej roślinności i gęsto występujących drzew. Frakcja początkowo jest słabo wyposażona jednak z biegiem czasu staje się ona silna i dobrze zorganizowana, a to w połączeniu z wiedzą, którą dysponują powoduje, że są oni jedną z najsilniejszych i najlepiej zorganizowanych frakcji w grze.

Teraz przed każdym wypadem chłopaki modlą się do boga i do diabła, bo powrót w jednym kawałku to prawdziwy cud.

- V. I. Susłow

System dowodzenia w Czystym Niebie jest scentralizowany, jedynym liderem i jednocześnie założycielem jest N.A. Liebiediew (choć jest kilka osób, które dały początek Czystemu Niebu). To on dzięki swojemu charakterowi oraz doświadczeniu ma najwięcej do powiedzenia ws. priorytetów oraz metod działania grupy. Innymi ważnymi osobami są E.F. Kalancha oraz V.I. Susłow, którzy również mają wpływ na organizację Czystego Nieba. Dzięki doskonałej znajomości terenu i Zony członkowie grupy mają przewagę taktyczną nad każdym przeciwnikiem, który zechce walczyć z nimi na ich terenie. Czyste Niebo ma również wielu przewodników, którzy są w stanie dotrzeć cali i zdrowi do wszystkich najważniejszych miejsc na Wielkich Bagnach. Działanie Czystego Nieba nie musi się jednak ograniczać tylko do terytorium Wielkich Bagien. Dzięki doskonałej znajomości anomalii, artefaktów oraz mutantów frakcja ta jest w stanie poradzić sobie właściwie w każdym rejonie Zony. Pewnym ograniczeniem może być natomiast liczebność frakcji, o ile CN potrafi zmobilizować do walki znaczną grupę Stalkerów to jednak kilkudziesięciu osobowa grupa, która ruszyła za Striełokiem stanowiła niemal całą populację Czystego Nieba. Po wydarzeniach w S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo frakcja przestała funkcjonować, wzmianki o niej natomiast pojawiają się później.

Obszar operacyjnyEdytuj

Terytoria Edytuj

  1. Wielkie Bagna
  2. Limańsk
  3. Czerwony Las
  4. Elektrownia Jądrowa

Lokacje Edytuj

Stosunek do innych frakcjiEdytuj

WrogowieEdytuj

NeutralniEdytuj

Ważne postaciEdytuj

WyposażenieEdytuj

BrońEdytuj

OpancerzenieEdytuj

Dodatki Edytuj

GaleriaEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W barze Powinności na stołku leży plakat, który przedstawia ręce uniesione ku niebu i wylatującego z nich ptaka oraz napis "Dołącz do Czystego Nieba".
  • W modyfikacji Zew Monolitu: Ukryte Ścieżki, członkowie Czystego Nieba posiadają własną, niezwykle wytrzymałą odmianę Egzoszkieletu, o charakterystycznym niebieskim zabarwieniu.
  • Po unicestwieniu Czystego Nieba jedynymi ocalałymi są Nowikow oraz Zwinny.
  • Wszyscy najważniejsi członkowie Czystego Nieba pracowali przy projekcie Świadomość-Z.
  • Czyste Niebo to prawdopodobnie pierwsza frakcja jaka pojawiła się w Zonie od momentu jej powstania. 
  • Jest to jedyna frakcja w całej trylogii, która oficjalnie została całkowicie zniszczona. 
  • Czyste Niebo ma w posiadaniu Karabin Gaussa praktycznie od samego początku istnienia tej frakcji. Wynika to z faktu, że niektórzy członkowie CN wcześniej brali udział w projektowaniu tej broni i zdobyli jeden z prototypów.
  • Jedna z wyciętych frakcji - Dzień Sądu była niezwykle podobna do Czystego Nieba patrząc na wczesne buildy gry.  Później jednak Dzień Sądu został usunięty z gry na rzecz Czystego Nieba.

PrzypisyEdytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Grupa
  2. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Emisje
  4. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Liebiedew
  5. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Szrama
  6. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/%C5%9Awiadomo%C5%9B%C4%87-Z
Główne Frakcje
SCS Clear Sky
Czyste Niebo

Więcej z Fandomu

Losowa wiki