FANDOM

„Zawsze ponura, zawsze zamglona i zawsze deszczowa. Stalkerzy podróżujący do Doliny Mroku znaleźć mogą cenne artefakty, nagłą śmierć lub obie te rzeczy (...).”
Dolina Mroku to terytorium występujące w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

HistoriaEdytuj

Dolina Mroku jest obiektem zainteresowania szabrowników, poszukiwaczy artefaktów oraz różnych frakcji Stalkerów. Niektóre obiekty w dolinie zajmowane są na krótko, by po pewnym czasie znowu stać opuszczone. Oprócz solidnej zabudowy i kawałka historii Dolina Mroku nie ma wiele do zaoferowania. Można się jednak dzięki niej dostać do Kordonu lub Wysypiska więc w kryzysowych sytuacjach można ją wykorzystać jako rejon tranzytowy by ominąć zagrożenia w Kordonie. Na terenie Doliny występuje poważnie skażone promieniowaniem jezioro przedzielone mostem, z dwoma wysepkami po obu stronach. Pojawiają się również typowe dla Zony anomalie oraz mutanty. Ogólna popularność Doliny Mroku jest jednak niewielka.Bezsprzecznie największą atrakcją w tych stronach jest Laboratorium X-18. Szczególną uwagę budzą potencjalne znaleziska i technologia jaką można pozyskać z ośrodka badawczego. Jest on jednak zamknięty magnetycznym kluczem, ponad to wewnątrz grasują bardzo groźne mutanty, zatem niewielu było śmiałków gotowych zaryzykować podróż.

Budowę X-18 rozpoczęto w roku 1981. Laboratorium w trakcie swojej działalności zajmowało się eksperymentami naukowymi na polu psychologii i wpływania na umysł oraz badania Noosfery. Ponad to badano tutaj wpływ promieniowania na ludzi oraz mutacje wywoływane przez radiację. Grupa wykorzystywała wyniki badań uzyskane w X-18 do prac nad projektem Świadomość-Z. Badania prowadzone w w tym laboratorium były brutalne, pozbawione wszelkiej etyki naukowej. Wyniki eksperymentów były przerażające - ludzie z ciężkimi zmianami genetycznymi, rozwścieczone mutanty oraz ofiary naukowców, które nie dotrwały do końca eksperymentu. Po incydencie w roku 2006 obiekty badań wydostały się na wolność, co doprowadziło do masakry w laboratorium. Po tych wydarzeniach pozostawało ono opuszczone.

OpisEdytuj

Znajduje się na wschód od Wysypiska i na północny wschód od Kordonu. Jest to ponure miejsce obfitujące w mutanty i liczne anomalie. Miejsce to jest prawie zawsze zamglone i pokazuje prawdziwe oblicze Zony. Nawet najbardziej doświadczeni Stalkerzy zapuszczają się tutaj bardzo rzadko. Jeśli chodzi o infrastrukturę, znaleźć można tu m.in. niedokończoną fabrykę, hangar, pod którego powierzchnią znajduje się Laboratorium X-18, bagno, opuszczone gospodarstwo oraz zdewastowaną stację benzynową. Lokacja ta pełniła kluczowe role w dwóch pierwszych częściach sagi, protagoniści obu tytułów realizowali na tym terenie swoje główne zadania, które przybliżały ich do osiągnięcia swoich celów.  Na terenie Doliny Mroku znaleźć można tereny budowlane, jak kompleks fabryczny, a także tereny bagniste, jak te w pobliżu mostu. Lokacj mimo niebezpieczeństw była odwiedzana przez rozmaite grupy stalkerów, pojawiali się w niej Samotnicy, Bandyci oraz Wolność, jeśli chodzi o fabrykę to była ona celem operacji, którą zorganizowali Wojskowi. Na całym obszrze można znajdować artefakty, z reguły te najpowszechniejsze, a także anomalie, głównie grawitacyjne. Dolina Mroku to jedna z najważniejszych lokacji w serii S.T.A.L.K.E.R.

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

Mapa Doliny Mroku ĆCz

Mapa Doliny Mroku w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Strielok odwiedza to miejsce gdy musi dostać się do Laboratorium X-18, aby pozyskać dokumenty niezbędne do rozwikłania zagadki Mózgozwęglacza. Zadanie to jest zlecone przez Barmana, który wraz z innymi handlarzami próbuje znaleźć sposób na dostanie się do Centrum Zony. Wcześniej jednak bohater musi skompletować klucz magnetyczny, posiadając pierwszą część, po drugą udaję się do Bandyty imieniem Dzik i odbiera mu klucz, wcześniej zabijając przeciwnika oraz jego grupę. Następnie bohater przedostaje się do wnętrza laboratorium, gdzie napotyka na obiety eksperymentów, które wciąż, mimo upływu lat, przebywają w laboratorium. Wewnątrz znajduje też mnóstwo ciał stalkerów oraz personelu. Po skompletowaniu dokumentacji ośrodek jest celem ataku Wojskowych, którzy próbują przejąć dokumentację i zlikwidować Striełoka. Protagonista jednak ucieka z laboratorium i dociera do Kordonu. W pierwszej części erii teren ten jest bardzo niebezpieczny, liczne mutanty i anomalie mogą szybko i sprawnie pozbawić życia. Dodatkowo niektóre rejony tej lokacji są silnie skażone promieniowaniem radioaktywnym. Krajobraz Doliny Mroku nie napawa optymizmem, kiepskie warunki pogodowe i nieprzyjazne środowisko nie zachęcają do eksploracji tego obszaru.

Artefakty[1]Edytuj

AnomalieEdytuj

  • Spalacz - znajduje się w tunelu w komplekie budynków zajmowanym przez Bandytów
  • Elektro - w pobliżu gospodarstwa
  • Wir - niedaleko skażonego jeziora

Zadania Poboczne[2]Edytuj

  • Zabicie Pijawki.
  • Zlikwidowanie Stalkera "Wampira"
  • Zlikwidowanie Bandyty "Pogrzebacza"
  • Pomoc Członkowi frakcji Powinność

MutantyEdytuj

Schowek SoC SchowkiEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

Mapa Doliny Mroku CN

Mapa Doliny Mroku w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Dolina Mroku jest terenem zajętym przez Wolność, zmagającą się z Najemnikami. Lokacja odwiedzana jest przez Najemnika Szramę gdy ten podąża śladem Kła, aby na zlecenie Lebiedieva odkryć schowek Grupy Strieloka oraz aby zatrzymać jej lidera przed dotarciem do Centrum Zony. Bohater po przedostaniu się do Doliny Mroku wpada w sam środek wojny frakcji, która na tym obszarze odbywa się pomiędzy frakcją Wolność oraz Najemnikami, którzy dokonują systematycznych ataków na zwolenników Zony. Motywy oraz zleceniodawcy napastników nie są znane. Bohater po wykonaniu kilka zadań w Dolinie Mroku bierze udzał w operacji, mającej na celu wyparcie Najemników z Doliny Mroku. W tym celu przypszcza atak na opuszczone gospodarstwo oraz opuszczoną fabrykę. Jak się okazało, Najemnicy przybywali do Doliny Mroku podziemnym tunelem, który został przez protagonistę wysadzony. Po tych wydarzeniach przez następne kilka tygodni panował względny spokój, a główny bohater ruszył dalej, w pościg za Naznaczonym. W drugiej części serii w lokacji tej nie występuje zbyt wiele niebezpiczenych mutantów, większość zagrożeń stanowią najpopularniejsze mutanty występujące w Zonie oraz pospolite anomalie. Do znalezienia jest raczej niewiele losowo pojawiających się artefaktów.

ArtefaktyEdytuj

AnomalieEdytuj

  • Duża anomalia termiczno-grawitacyjna koło starego gospodarstwa
  • Anomalie grawitacyjne koło fabryki
  • Anomalia chemiczna na jednym z silosów (koło stacji benzynowej)
  • Elektro - W bazie frakcji Wolność

Zadania poboczneEdytuj

  • Zdobycie Anten
  • Zlikwidowanie Najemników 
  • Znalezienie PDA kolegi Jara
  • Zwrócenie PDA Dowódcy

MutantyEdytuj

  • Nibypies — obozowisko,obozowisko na wschód od wejścia na Wysypisko
  • Ślepy pies — można je znaleźć prawie wszędzie.
  • Dzik - pospolite stworzenie często spotykane w Zonie.
  • Pijawka— stacja benzynowa (po znalezieniu PDA kolegi Jara)
  • Snork — Pojawiają się w okazjonalnie.

  • Czechow jest jednym z trzech dowódców Wolności, jacy pojawiają się w całej serii S.T.A.L.K.E.R. Występuje tylko w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.
  • Pomimo całkowitego dużych zmian, jakie przechodzila ta lokacja wraz z postępami nad tworzeniem gry, opis pozostał taki sam. 
  • Instytut Badawczy początkowo miał się znadjować w Dolinie Mroku, później został przez twórców przenisiony do Agropromu, a w Dolinie umieszczono opuszczoną fabrykę.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo w północno-zachodniej części lokalizacji leżą zwłoki członka Powinności, żołnierza Wolności i najemnika.
  • S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, nieopodal stacji benzynowej, można znaleźć rannego Stalkera oraz jego martwego kompana. Jeśli bohater mu pomoże i da apteczkę to zostanie zaatakowany od tyłu przez Pijawkę. Ta sytuacja może dowodzić rozwiniętego intelektu tych mutantów, na tyle rozwiniętego, że są one w stanie planować zasadzki i wciągać przeciwników w pułapki.
  • Po wykonaniu zdania w X-18, w pobliżu wejścia do laboratorium mogą pojawić się Pijawki oraz Snorki. 
  • Jeśli w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater zabije bandytów przed rozmową z Nabojem, ten w ogóle nie nawiąże rozmowy z protagonistą, mimo iż ten uratował jego przyjaciela (jeśli gracz zdoła go uratować).
  • S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Bandyci próbują przeprowadzić egzekucję jednego z członków frakcji Powinność tuż przy wejściu. Istnieje możliwość uratowania stalkera Powinności przed śmiercią, przy wystarczająco szybkiej reakcji i likwidacji bandytów. Z postacią uratowanego członka Powinności nie wiąże się żadne zadanie ani żaden dialog.
  • Po ataku Naznaczonego na X-18, na miejscu natychmiast pojawia się Wojsko. To pokazuje, że armia na bieżąco monitoruje sytuację w Zone i podobnie jak Monolit, zależy jej na zdobywaniu informacji i przejmowania kontroli nad najważniejszymi ośrodkami.
  • S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Dzik posiada jeden z kluczy elektronicznych do podziemnego laboratorium. To dosyć niezwykłe, gdyż aby zamknąć X-18 potrzebował dwóch kluczy, a to oznacza, że jeden z nich musiał stracić. Barman wyjaśnia, że odkupił drugi klucz od innego stalkera, nie jest jasne jak ten wszedł w jego posiadanie (jako że na pewno nie odkupił go od Dzika, ponieważ Bandyta planował dostanie się do podziemi w przyszłości). 

GaleriaEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

PrzypisyEdytuj