FANDOM

Zawsze ponura, zawsze zamglona i zawsze deszczowa. Stalkerzy podróżujący do Doliny Mroku znaleźć mogą cenne artefakty, nagłą śmierć lub obie te rzeczy (...)
- PDA w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla.

Lokacja występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

Opis Edytuj

Znajduje się na wschód od Wysypiska i na północny wschód od Kordonu.

Jest to ponure miejsce obfitujące w mutanty i liczne anomalie. Miejsce to jest prawie zawsze zamglone i pokazuje prawdziwe oblicze Zony. Nawet najbardziej doświadczeni Stalkerzy zapuszczają się tutaj bardzo rzadko. Jeśli chodzi o infrastrukturę, znaleźć można tu m.in. niedokończoną fabrykę, hangar, pod którego powierzchnią znajduje się Laboratorium X-18, bagno, opuszczone gospodarstwo oraz zdewastowaną stację benzynową.

Historia Edytuj

Dolina Mroku jest obiektem zainteresowania szabrowników, poszukiwaczy artefaktów oraz różnych frakcji Stalkerów. Niektóre obiekty w dolinie zajmowane są na krótko, by po pewnym czasie znowu stać opuszczone. Oprócz solidnej zabudowy i kawałka historii Dolina Mroku nie ma wiele do zaoferowania. Można się jednak dzięki niej dostać do Kordonu lub Wysypiska więc w kryzysowych sytuacjach można ją wykorzystać jako rejon tranzytowy by ominąć zagrożenia w Kordonie. Na terenie Doliny występuje poważnie skażone promieniowaniem jezioro przedzielone mostem, z dwoma wysepkami po obu stronach. Pojawiają się również typowe dla Zony anomalie oraz mutanty. Ogólna popularność Doliny Mroku jest jednak niewielka.

Bezsprzecznie największą atrakcją w tych stronach jest Laboratorium X-18. Szczególną uwagę budzą potencjalne znaleziska i technologia jaką można pozyskać z ośrodka badawczego. Jest on jednak zamknięty magnetycznym kluczem, ponad to wewnątrz grasują bardzo groźne mutanty, zatem niewielu było śmiałków gotowych zaryzykować podróż.

Budowę X-18 rozpoczęto w roku 1981. Laboratorium w trakcie swojej działalności zajmowało się eksperymentami naukowymi na polu psychologii i wpływania na umysł oraz badania Noosfery. Ponad to badano tutaj wpływ promieniowania na ludzi oraz mutacje wywoływane przez radiację. Grupa wykorzystywała wyniki badań uzyskane w X-18 do prac nad projektem Świadomość-Z.[1]

Badania prowadzone w w tym laboratorium były brutalne, pozbawione wszelkiej etyki naukowej. Wyniki eksperymentów były przerażające - ludzie z ciężkimi zmianami genetycznymi, rozwścieczone mutanty oraz ofiary naukowców, które nie dotrwały do końca eksperymentu. Po incydencie w roku 2006 obiekty badań wydostały się na wolność, co doprowadziło do masakry w laboratorium. Po tych wydarzeniach pozostaje ono opuszczone.[2]

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla Edytuj

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Strielok odwiedza to miejsce gdy musi dostać się do Laboratorium X-18, aby pozyskać dokumenty niezbędne do rozwikłania zagadki Mózgozwęglacza. Zadanie to jest zlecone przez Barmana, który wraz z innymi handlarzami próbuje znaleźć sposób na dostanie się do Centrum Zony. Wcześniej jednak bohater musi skompletować klucz magnetyczny, posiadając pierwszą część, po drugą udaję się do Bandyty imieniem Dzik i odbiera mu klucz, wcześniej zabijając jego oraz jego grupę. [3] Teren jest bardzo niebezpieczny, liczne mutanty i anomalie mogą szybko i sprawnie pozbawić życia. Dodatkowo niektóre rejony tej lokacji są silnie skażone promieniowaniem radioaktywnym.[4]

Artefakty Edytuj

Anomalie Edytuj

  • Spalacz - znajduje się w tunelu w komplekie budynków zajmowanym przez Bandytów
  • Elektro - w pobliżu gospodarstwa
  • Wir - niedaleko skażonego jeziora

Zadania Poboczne Edytuj

  • Zabicie Pijawki.
  • Zlikwidowanie Stalkera "Wampira"
  • Zlikwidowanie Bandyty "Pogrzebacza"
  • Pomoc Członkowi frakcji Powinność

Mutanty Edytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo Edytuj

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Dolina Mroku jest terenem zajętym przez Wolność, zmagającą się z Najemnikami. Lokacja odwiedzana jest przez Najemnika Szramę gdy ten podąża śladem Kła, aby na zlecenie Lebiedieva odkryć schowek Grupy Strieloka oraz aby zatrzymać jej lidera przed dotarciem do Centrum Zony.[5] W lokacji tej nie występuje zbyt wiele niebezpiczenych mutantów, większość zagrożeń stanowią najpopularniejsze mutanty występujące w Zonie oraz pospolite anomalie. Do znalezienia jest raczej niewiele losowo pojawiających się artefaktów.

Artefakty Edytuj

Anomalie Edytuj

  • Duża anomalia termiczno-grawitacyjna koło starego gospodarstwa
  • Anomalie grawitacyjne koło fabryki
  • Anomalia chemiczna na jednym z silosów (koło stacji benzynowej)
  • Elektro - W bazie frakcji Wolność

Zadania poboczne Edytuj

  • Zdobycie Anten
  • Zlikwidowanie Najemników 
  • Znalezienie PDA kolegi Jara
  • Zwrócenie PDA Dowódcy

Mutanty Edytuj

  • Nibypies — obozowisko,obozowisko na wschód od wejścia na Wysypisko
  • Ślepy pies — można je znaleźć prawie wszędzie.
  • Dzik - pospolite stworzenie często spotykane w Zonie.
  • Pijawka— stacja benzynowa (po znalezieniu PDA kolegi Jara)
  • Snork — Pojawiają się w okazjonalnie.

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/%C5%9Awiadomo%C5%9B%C4%87-Z
  2. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Laboratorium_X-18
  3. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/S.T.A.L.K.E.R.:_Cie%C5%84_Czarnobyla
  4. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Strielok

Więcej z Fandomu

Losowa wiki