FANDOM

„Widywałem go, teraz i wtedy, kiedy byłem w obozie badawczym żeby opchnąć troche moich rzeczy. Wyglądał na normalnego gościa. Duży i zarośnięty, nigdy byś nie przypuszczał, że jest jednym z jajogłowych. Dawał dobrą kasę za artefakty, zawsze chętnie rozmawiał na różne tematy i... spotkał go taki głupi koniec. Wydziwiał ze swoją bronią, tuż przy Wirze, ta nagle wypaliła. Wpadł w anomalię, ostro nim obracało. Po wszystkim nie zostało po nim nic, poza strzępami jego kombinezonu w Wirze.”
— Zasłyszane opowieści, folklor Zony

Ekolodzy to frakcja występująca we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R.

Historia

Po katastrofie w elektrowni atomowej w 1986 roku, rząd Ukrainy postanowił wysłać ekspedycje naukowe, aby badać wpływ promieniowania na faunę i florę oraz mutacje genetyczne roślin i zwierząt. Po powstaniu Zony w 2006 zakres badań został znacząco poszerzony, wdrożono nowe procedury związane z bezpieczeństwem. Jednym z nowych rozwiązań było używanie mobilnych bunkrów dostarczanych drogą powietrzną, były to mobilne laboratoria, w których naukowcy mogli bezpiecznie prowadzić badania. Liderem grupy naukowej wysłanej nad Jantar został Profesor Sacharow, to on był odpowiedzialny za personel oraz prowadzone badania. Później ok. roku 2012 kolejną ekspedycję wysłano do Jupitera, było to możliwe, dzięki wyłączeniu Mózgozwęglacza, przez jednego ze Stalkerów. Od tamtej pory Ekologowie zajmują się gruntownym badaniem Zony oraz wszystkich jej aspektów, zaczynając od mutacji i anomalii, poprzez mutanty i zwierzęta, na emisjach oraz artefaktach kończąc. Ekolodzy w Jantarze korzystali także ze wsparcia Wojskowych, którzy operowali na terenem bunkra śmigłowcem bojowym.

Jakiś czas po powstaniu Zony w Mobilnym Laboratorium w Jantarze pojawił się Lewus, który w zamian za schronienie oraz wysokiej klasy pomoc medyczną zaoferował swoje usługi Ekologom. Miał on, wraz ze wraz ze swoją drużyną, bronić bunkra przed inwazją Zombie, z pobliskiej fabryki, odstraszać inne, wrogie frakcje, a także pomagać przy dokonywaniu pomiarów. Lewus wykrył usterkę w systemie chłodzenia w Fabryce w Jantarze, przypadkowo odkrywając tym samym tajne, podziemne laboratorium nazywane X-16. Problemem jaki wynikał z awarii były hordy Stalkerów zamienionych w Zombie, które atakowały obóz oraz nasilające się emisje psioniczne, istniało zagrożenie, że obejmą one swoim zasięgiem całą Zonę, powodując ogromne straty w ludziach. Zbiegło się to z wizytą Najemnika Szramy w okolicy, który szukał informacji nt. Striełoka. Zdecydował się on pomóc Ekologom i Samotnikom w rozwiązaniu tego problemu, w zamian za zapłatę, możliwość handlu oraz informacje. Po wykonaniu zadania Lewus ze swoją grupą kontynuował współpracę z Ekologami, Szrama poszedł dalej, kontynuując pościg za swoim celem. Po wielkiej emisji, która nastąpiła kilka dni później Samotnicy Lewus wycofali się z tego regionu, sam bunkier nie potrzebował już takiej ochrony, sytuacja była opanowana[1].

W tamtym czasie zjawił się Naznaczony, szukający wejścia do podziemnego laboratorium oraz informacji na temat promieniowania psionicznego i sposobów ochrony przed nim. Nawiązał on współpracę z Ekologami, dzięki czemu zdobył moduł ochronny oraz dostał się do Laboratorium X-16[2]. Po tych wydarzeniach bohater opuścił Jantar i udał się w dalszą podróż, naukowcy natomiast dostali cenne informacje oraz wyniki badań naukowych, jednocześnie pozbywając się wszelkich zagrożeń na jakie narażony był ich ośrodek. Po tej serii wydarzeń w Jantarze nie działo się już nic szczególnego, Ekologowie mogą w spokoju prowadzić badania naukowe[3].

Charakterystyka

Są to naukowcy wysłani przez władze Ukrainy, którzy przeprowadzają wielozakresowe badania naukowe w Zonie. Pojawili się w roku 2007 pod przywództwem profesora Sacharowa, posiadają swoje laboratorium w Jantarze. Laboratorium polowe przypomina niewielki, opancerzony bunkier z miniaturowymi oknami z przydymionego szkła. Może wytrzymać wiele uszkodzeń, a dzięki niezawodnej aparaturze podtrzymującej funkcje życiowe, potrafi samodzielnie działać przez kilka miesięcy. Bunkier jest dostarczany do Zony przez helikopter transportowy. Pracownicy laboratorium nie wpuszczają obcych dalej niż do zewnętrznej komory powietrznej, więc rzadko który Stalker miał możliwość zobaczenia co jest w środku. Ekologowie często korzystają z obecności innych Stalkerów w Zonie, większość badań polowych nie była by możliwa do przeprowadzenia bez wsparcia Najemników lub Samotników. W zamian oferują zapłatę pieniężną, możliwość handlu oraz najlepszą opiekę medyczną.

Ideologia

„Zona to cudowny dar dla ludzkości. Oczywiście normalna egzystencja nie jest tu możliwa z uwagi na agresywne mutanty czy wysoki poziom radiacji. Wszystkie te czynniki są niewątpliwie wielkim zagrożeniem, ale równocześnie przedstawiają niewyobrażalną wartość naukową. Zona to praktycznie naturalny eksperyment, istny skarb dla badaczy! Nie sposób objąć myślą stopnia, w jakim zbadanie Zony mogłoby wzbogacić ludzką wiedzę. Technologia, medycyna, nowe rośliny - lecznicze i jadalne - biotechnologia, leki na nieuleczalne choroby... wszystko! Może bylibyśmy w stanie rozwiązać problem głodu na całej planecie. Gdyby tylko tyle osób się nie wtrącało, nauka poprowadziłaby ludzkość w nowy Złoty Wiek!”
— Krugłow
Jak przystało na naukowców, ekolodzy traktują zonę jako cenne źródło wiedzy, które może znacząco wpłynąć na rozwój nauki. Naukowcy ci przewidują jedynie jedną możliwość, koegzystencję z zoną oraz stałe jej badanie. Nie wzbraniają się oni przed eksperymentowaniem nad mutantami czy miejscową florą, nie chcą oni jednak zbyt mocno w nią ingerować i nie uznają starań innych frakcji, które próbują ją zniszczyć, zmodyfikować lub wykorzystać do uzyksania korzyści materialnych. 

Obszar operacyjny

Terytoria

Lokacje

Stosunek do innych frakcji

Wrogowie

Neutralni

Wyposażenie

Broń

Kombinezony

Ciekawostki Ciekawostki

  • Monolit jest nastawiony neutralnie do Ekologów, to ewenement gdyż frakcja ta atakuje wszystkie inne grupy. Być może ci, którzy zaprogramowali Monolitowców, czyli Świadomość-Z, celowo wyświadczyła w ten sposób przysługę "kolegom po fachu".
  • W Cieniu Czarnobyla są nazywani Ekologami, natomiast w Czystym Niebie i Zewie Prypeci są nazywani Naukowcami. W rzeczywistości obie nazwy są poprawne gdyż jest to ta sama frakcja.
  • W Czystym Niebie Profesor Sacharow jest jedynym przedstawicielem tej frakcji.
  • Wszyscy strażnicy Krugłowa posiadają rangę "Weteran", ale wśród nich czasami znajdą się eksperci. Ponadto wszyscy są uzbrojeni w IL 86. Pomimo dobrego sprzętu i wysokich rang, mają bardzo słabo zarejestrowaną sztuczną inteligencję, w wyniku czego szybko są zabijani przez Najemników z oddziału Wilczarza. Być może zostało to zrobione celowo by pokazać, że Ekolodzy nie są wojownikami.
  • W Zewie Prypeci w plikach gry są nazywani Ekologami.
  • Bunkier Ekologów w Cieniu Czarnobyla i Czystego Nieba różni się nieco od Bunkra w Zewie Prypeci, jednak pod wieloma względami jest podobny zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
  • W plikach Cienia Czarnobyla znajdują się nieużywane wizualizacje Naukowców w fartuchach. Być może byli przedstawicielami Świadomości-Z.

Galeria

Modele NPC

SoC Cień Czarnobyla

CNM Czyste Niebo

ZP Zew Prypeci

Przypisy

  1. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo
  2. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, Profesor Sacharow: Zawarliśmy z nim umowę. Obiecał przeprowadzić badania polowe jednego z naszych eksperymentalnych modeli, urządzenia blokującego emisje psioniczne, a my przyrzekliśmy w zamian dać mu ostateczną wersję. Strielok uważał, że urządzenie umożliwi mu przejście przez Mózgozwęglacz. Daliśmy mu prototyp i wszedł do fabryki. Więcej nie widzieliśmy ani jego, ani prototypu. Otrzymaliśmy nieco danych przez satelitę, ale sygnał się urwał. Wygląda na to, że dosięgła go potężna emisja w fabryce.
  3. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla