FANDOM

Zona {Elektrownia w Czarnobylu}Edytuj

4a sarkofag.jpg

Sarkofag W elektrowni Czarnobylskiej

Wjeżdżając do strefy, ma się wrażenie, jakby tu był jakiś inny świat. Są drogi, są lasy, a jest tu jeszcze coś, czego nie ma gdzie indziej. Pustka i cisza. Jeżeli kiedyś wybuchnie wojna nuklearna, większość świata właśnie tak będzie wyglądać.

Nie wiadomo, co działo się zaraz po zamknięciu martwej strefy i w czasie budowy sarkofagu. Władze wszystko utajniły, a wyobraźnia poniosła ludzi. To właśnie wtedy narodziły się mity o krwiożerczych mutantach beztrosko grasujących po strefie. Ludzi okłamywano, mówiąc im, że wszystko jest pod kontrolą i nie ma żadnego zagrożenia. Każdy i tak wiedział swoje, i miał swoja wersję wydarzeń. To dwudziestu latach kłamstw i plotek możemy tylko zgadywać, co działo się tam naprawdę.

Jak to się zaczeło?Edytuj

Obecnie Czarnobyl to miejsce znane głównie z awarii reaktora atomowego. W tamtejszej elektrowni 26 kwietnia 1986 nastąpiła największa katastrofa w dziejach elektrowni jądrowych. Doszło do przegrzania i częściowego stopienia rdzenia reaktora i chemicznego wybuchu wodoru powstałego w wyniku nieprawidłowo przeprowadzonego testu bezpieczeństwa systemu chłodzenia reaktora, co spowodowało jego przegrzanie. Została rozerwana obudowa reaktora i budynek w którym się mieścił. Doszło do bezpośredniej emisji do atmosfery i otoczenia elektrowni radioaktywnego pyłu grafitu, oraz uranu z wnętrza reaktora. Zdaniem raportu Forum Czarnobyla (w skład którego wchodziło WHO i ONZ), bezpośrednio w wyniku katastrofy zmarło 31 osób, ponad 200 zachorowało na chorobę popromienną[2], a z otaczających elektrownię terenów w promieniu 30 km ewakuowano ponad 350 tys. ludzi, tworząc zamkniętą strefę ochronną. Reaktor typu RBMK-1000, który uległ awarii, pokryto betonowo-stalową osłoną; pozostałe trzy reaktory pracowały dalej, ostatni z nich (numer 3) – sąsiadujący z tym uległym awarii w 1986 r. pracował do 2000 r. Obecnie trwa remont osłony reaktora 4. Kilkaset metrów od uszkodzonego reaktora wznoszone będą metalowe łuki, które połączone zostaną w jedną strukturę, tzw. arkę. Konstrukcja o wymiarach 150 na 200 m zostanie nasunięta na miejsce po betonowych szynach.

Według naukowców (m.in. z UNSCEAR – Komitet Naukowy Narodów Zjednoczonych ds. Skutków Promieniowania Atomowego), katastrofa miała znacznie mniejsze rozmiary niż od lat głoszą media. Wszystkie badania radiometryczne potwierdzają, że silnie skażony obszar w okolicach elektrowni ma powierzchnię zaledwie pół kilometra kwadratowego[3]. Dawki promieniowania jakie otrzymały matki będące w ciąży były znacznie mniejsze od tych, jakie w ułamku sekundy otrzymały kobiety w Nagasaki i Hiroszimie, a jednak w Japonii nie odnotowano zwiększonej ilości urodzeń dzieci z poważnymi wadami genetycznymi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki