FANDOM

Fabryka Jupiter to potężny kompleks przemysłowy w Janowie, występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Historia Edytuj

Fabryka Jupiter
Fabryka Jupiter

Fabryka Jupiter

Lokalizacja
Frakcja
Przewodnik
  • Nie

Zakład oddano do użytku w 1979 roku, a rozpoczął on swoje funkcjonowanie oficjalnie w 1980 roku. Zakład był filią kijewskich zakładów "Majak", zajmujących się produkcją magnetofonów, radioodbiorników oraz radiostacji. Miał on zatrudniać docelowo ok. 3.5 tys. osób, głównie mieszkańców Prypeci. Po katastrofie w Czarnobylu miejsce to zostało ewakuowane, pozostawało nieużywane nawet po powstaniu Zony w 2006 roku. W roku 2012 na skutek nieudanej operacji Tor Wodny, na terenie fabryki rozbił się śmigłowiec Ogończa 4. Podczas katastrofy pojazd spadł na dach fabryki, który zapadł się, następnie śmigłowiec wpadł do środka wielkiej hali produkcyjnej, gdzie spoczywa do dziś.

Kontrowersje Edytuj

Przed katastrofą w 1986 roku zakład miał rzekomo zajmować się produkcją komponentów elektronicznych do radioodbiorników, problem w tym, że faktycznie nigdy żadne komponenty oraz radioodbiorniki tam nie powstały. To zrodziło mnóstwo teorii co do prawdziwego przeznaczenia tego miejsca. Nigdy jednak nie udało się podważyć dowodami oficjalnej wersji przeznaczenia tego obiektu.

Teorie spiskowe Edytuj

Według niektórych źródeł, na terenie Zakładu "Jupiter" dokonywano przetwarzania i odzyskiwania plutonu o przeznaczeniu wojskowym z zużytego paliwa jądrowego z pobliskiej elektrowni jądrowej. Inne teorie mówiły o eksperymentach naukowych, jakie miały być prowadzone w podziemiach zakładu, których celem było badanie i rozwój broni energetycznej lub psychotronicznej. Nigdy jednak nie znaleziono dowodów na potwierdzenie tej tezy, podziemia fabryki wciąż są zalane, w wielu miejscach promieniowanie przekracza dopuszczalne normy, co skutecznie uniemożliwia eksplorację tego miejsca[1].

Opis Edytuj

Jest to kompleks przemysłowy o bardzo dużej powierzchni użytkowej, zlokalizowany w południowo-wschodniej części Janowa. To właśnie w tej fabryce finalnie opracowano i stworzono tzw. Obiekt 62 (tj. Karabin Gaussa). Cała lokacja jest opuszczona, w okolicy stacjonują niewielkie grupy Monolitu. W podziemiach znajduje się zaplombowane przejście do Prypeci, mowa o tunelu Prypeć-1.

Występowanie Edytuj

Lokacja występuje wyłącznie w trzeciej części serii. Z fabryką łączy się kilka głównych zadań jakie protagonista musi wykonać. Jednym z nich jest skompletowanie dokumentacji dotyczącej podziemi fabryki Jupiter oraz odnalezienia i zbadania wraku Ogończy 4. Na miejscu można znaleźć jedną z unikalnych broni - strzeblę bojową Eliminator[2][3].

Ciekawostki Edytuj

  • Lokacja ta występuje naprawdę.

Przypisy Edytuj

  1. https://wiki.czarnobyl.pl/wiki/Zak%C5%82ad_Jupiter
  2. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/S.T.A.L.K.E.R.:_Zew_Prypeci
  3. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Major_Degtyarov

Więcej z Fandomu

Losowa wiki