FANDOM

Fabryka Jupiter to lokacja pojawiająca się w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Zakład oddano do użytku w 1979 roku, a rozpoczął on swoje funkcjonowanie oficjalnie w 1980 roku. Zakład był filią kijewskich zakładów "Majak", zajmujących się produkcją magnetofonów, radioodbiorników oraz radiostacji. Miał on zatrudniać docelowo ok. 3.5 tys. osób, głównie mieszkańców Prypeci. Po katastrofie w Czarnobylu miejsce to zostało ewakuowane, pozostawało nieużywane nawet po powstaniu Zony w 2006 roku. W roku 2012 na skutek nieudanej operacji Tor Wodny, na terenie fabryki rozbił się śmigłowiec Ogończa 4. Podczas katastrofy pojazd spadł na dach fabryki, który zapadł się, następnie śmigłowiec wpadł do środka wielkiej hali produkcyjnej, gdzie spoczywa do dziś. Kontrowersje

Przed katastrofą w 1986 roku zakład miał rzekomo zajmować się produkcją komponentów elektronicznych do radioodbiorników, problem w tym, że faktycznie nigdy żadne komponenty oraz radioodbiorniki tam nie powstały. To zrodziło mnóstwo teorii co do prawdziwego przeznaczenia tego miejsca. Nigdy jednak nie udało się podważyć dowodami oficjalnej wersji przeznaczenia tego obiektu. Teorie spiskowe

Według niektórych źródeł, na terenie Zakładu "Jupiter" dokonywano przetwarzania i odzyskiwania plutonu o przeznaczeniu wojskowym z zużytego paliwa jądrowego z pobliskiej elektrowni jądrowej. Inne teorie mówiły o eksperymentach naukowych, jakie miały być prowadzone w podziemiach zakładu, których celem było badanie i rozwój broni energetycznej lub psychotronicznej. Nigdy jednak nie znaleziono dowodów na potwierdzenie tej tezy, podziemia fabryki wciąż są zalane, w wielu miejscach promieniowanie przekracza dopuszczalne normy, co skutecznie uniemożliwia eksplorację tego miejsca.

OpisEdytuj

Jest to kompleks przemysłowy o bardzo dużej powierzchni użytkowej, zlokalizowany w południowo-wschodniej części Janowa. W podziemiach znajduje się zaplombowane przejście do Prypeci, mowa o tunelu Prypeć-1. Fabryka jest tajnym ośrodkiem, w której wytwarzano produkt nr 62. Znajdowała się w nim także brama podziemnego systemu transportowego - tunelu Prypeć-1, najwyraźniej przez tunel zakład zaopatrywano w materiały eksploatacyjne i wywożono gotowe produkty. Cała struktura sprawia wrażenie spokojnej i niezamieszkałej, opuszczone budynki administracyjne, pełno rozbitych mebli, śmieci, starych dokumentów, i dużo rdzewiejących maszyn i urządzeń. Dach jest zniszczony, widnieje w nim ogromna dziura, która powstała po tym, jak na dach spadł helikopter „Ogończa-4”. Leciał nim Porucznik Sokołow, który po wypadku wyszedł z fabryki i po pewnym czasie dostał się do bunkra naukowców. Nieopodal fabryki znajduje się anomalia Betonowa Wanna. Na zachodzie jest anomalia "Betonowa wanna", a później most, z którego można atakować bandytów, którzy założyli niedaleko swoje obozowisko. W tym miejscu spotkać można nawet kilka grup Ślepych Psów, dwa Nibypsy w pobliżu helikoptera, a także Dziki, Mięsacze oraz Pijawki, które mogą wędrować na zachodnich obrzeżach, a od czasu do czasu kiedy pojawiają się przedstawiciele różnych frakcji. Po wykonaniu zadania zbierania dokumentacji, w budynkach można natrafić na kilkunastu najemników.

Ważna dokumentacjaEdytuj

  • W fabryce można znaleźć strzelbę Eliminator.
  • Fabryka w rzeczywistości istnieje naprawdę, a w wielu jej miejscach poziom promieniowania wykracza poza bezpieczne normy.
  • W fabryce Pijawki będą się odradzać co jakiś czas, niekiedy w jednym miejscu mogą przebywać nawet trzy na raz.

GaleriaEdytuj