FANDOM

"Dobrze, sytuacja staje się jasna. Tak jak podejrzewałem, Mózgozwęglacz jest dziełem człowieka. Eksperymentalny emiter Kajmanowa, wraz z wszystkimi komponentami, został stworzony dokładnie w X-18[1]. Te dokumenty wskazują, że część z nich przewieziono do X-16[2], zlokalizowanego w podziemiach kompleksu przemysłowego w Jantarze. Naukowcy mają tam mobilny bunkier, może będą w stanie nam pomóc"
- Barman, S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla.

Fabryka to miejsce w Jantarze, występujące w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

Historia Edytuj

Kompleks Przemysłowy
Lokalizacja Jantar
Frakcje
Mutanty

Fabryka ta, podobnie jak wszystkie inne na terenie dzisiejszej Zony zostały ewakuowane po katastrofie w elektrowni atomowej w Czarnobylu, w roku 1986. Tajemnicą było, że pod jej powierzchnią znajduje się tajny ośrodek badawczy, spektrum zainteresowania naukowców, którzy tam pracowali, obejmowało możliwości kontroli umysłu oraz promieniowanie psioniczne. W podziemiach fabryki znajduje się ogromny emiter, wytwarzający zabójcze cząsteczki PSI. Po incydencie mającym miejsce już po powstaniu Zony, teren fabryki został zajęty przez mutanty, głównie Snorki, oraz Zombie, czyli ludzi przemienionych w mutanty przez promieniowanie psioniczne. Po roku 2012 miejsce to było wielokrotnie odwiedzane przez Stalkerów oraz Wojskowych. Co drudzy, na życzenie Ekologów, oczyszczali śmigłowcami teren z coraz większej ilości uzombifikowanych Stalkerów, zasadniczo przedstawicieli wszystkich frakcji, później fabryka stała się obszarem operacyjnym grupy Lewusa, którzy podjęli się próby skutecznego naprawienia systemu chłodzenia podziemnego kompleksu. Następnie w miejsce to przybył Naznaczony, który musiał przejść przez fabrykę, aby dostać się do podziemnego kompleksu badawczego i wyłączyć emiter. Po tych wydarzeniach fabryka nie była już odwiedzana przez nikogo, została także oczyszczona z Zombie i mutantów.

Opis Edytuj

Jest to duży kompleks przemysłowy, znajdujący się w północno-zachodniej części Jantaru. otoczony płotem z cegieł od dawna już jest opuszczony. Znajdują się w nim liczne budynki, hangary oraz rampy ładunkowe, a także kilka pojazdów. Na terenie fabryki znaleźć można mnóstwo pozostałości po Stalkerach, którzy swego czasu przybywali w to miejsce, a także po wszystkich, którzy w nim zginęli. Poza tym znajdują się tutaj liczne schowki, na które namiary można odkupić lub pozyskać z PDA innych Stalkerów. W podziemiach znajduje się nieaktywny kompleks badawczy, skoncentrowany wokół emitera fal psionicznych. W chwili obecnej wyłączonego, za sprawą Naznaczonego. Liczne zwłoki ludzkie na terenie fabryki przedstawiają ponurą przeszłość tego miejsca.

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla Edytuj

W pierwszej części serii bohater przybywa do fabryki wyposażony w specjalne urządzenie ochronne, które zapewnia mu ochronę przed promieniowaniem psionicznym. To pozwala mu dostać się do fabryki, skąd może wejść do podziemnego kompleksu badawczego - Laboratorium X-16. Odwiedzenie tej lokacji jest kluczowe, po wykonaniu zdania bohater nie wraca już więcej do fabryki. Dodatkowo, w samej fabryce wreszcie przestaje przybywać zombie, gdyż emisje tworzone przez emiter nie pojawiają się więcej.

Mutanty Edytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo Edytuj

W prologu serii bohater pomaga samotnikom i ekologom w ustabilizowaniu systemu chłodzenia podziemnego emitera, a także razem ze Stalkerami odpiera kolejne fale nadciągających Zombie. Szrama wraz ze Stalkerami Lewusa udaje się na teren fabryki, gdzie musi osłaniać samotników, podczas kiedy oni naprawiają usterki systemu chłodzenia. Wszyscy uczestnicy misji są narażeni na potężne dawki promieniowania psionicznego, co wpływa na ich percepcje. Dodatkowo grupa jest stale atakowana przez, niezwykle liczne w tym rejonie, Zombie. Po wykonaniu zadania miejsce to nie jest już odwiedzane przez głównego protagoniste.

Mutanty Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Bez modułu ochronnego (który posiadał Naznaczony), obraz na terenie fabryki jest bardzo niewyraźny, z dominującą żółtą kolorystyką (S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo).
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Naznaczony jest wyposażony w hełm ochronny, dzięki któremu bohater nie jest narażony na zniekształcenia widzenia, jak to ma miejsce w prologu.
  • W pierwszej części gry, bohater może odwiedzić podziemny kompleks, zlokalizowany pod fabryką.

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Laboratorium_X-18

Więcej z Fandomu

Losowa wiki