FANDOM

„Dobrze, sytuacja staje się jasna. Tak jak podejrzewałem, Mózgozwęglacz jest dziełem człowieka. Eksperymentalny emiter Kajmanowa, wraz z wszystkimi komponentami, został stworzony dokładnie w X-18[1]. Te dokumenty wskazują, że część z nich przewieziono do X-16[2], zlokalizowanego w podziemiach kompleksu przemysłowego w Jantarze. Naukowcy mają tam mobilny bunkier, może będą w stanie nam pomóc.”
Fabryka w Jantarze pojawia się w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

HistoriaEdytuj

Fabryka ta, podobnie jak wszystkie inne na terenie dzisiejszej Zony zostały ewakuowane po katastrofie w elektrowni atomowej w Czarnobylu, w roku 1986. Tajemnicą było, że pod jej powierzchnią znajduje się tajny ośrodek badawczy, spektrum zainteresowania naukowców, którzy tam pracowali, obejmowało możliwości kontroli umysłu oraz promieniowanie psioniczne. W podziemiach fabryki znajduje się ogromny emiter, wytwarzający zabójcze cząsteczki PSI. Po incydencie mającym miejsce już po powstaniu Zony, teren fabryki został zajęty przez mutanty, głównie Snorki, oraz Zombie, czyli ludzi przemienionych w mutanty przez promieniowanie psioniczne.

Po roku 2011 miejsce to było wielokrotnie odwiedzane przez Stalkerów oraz Wojskowych. Co drudzy, na życzenie Ekologów, oczyszczali śmigłowcami teren z coraz większej ilości uzombifikowanych Stalkerów, zasadniczo przedstawicieli wszystkich frakcji, później fabryka stała się obszarem operacyjnym grupy Lewusa, którzy podjęli się próby skutecznego naprawienia systemu chłodzenia podziemnego kompleksu.

W między czasie kompleks prawdopodobnie był przedmiotem walki pomiędzy Wojskowymi a Monolitem. Świadczyć mogą o tym ciała w fabryce oraz sprzęt w postaci wozów bojowych. Przypuszczalnie po ustabilizowaniu systemu chłodzenia, kontrolę nad tym miejsce próbował przejąć Monolit, a Wojsko starało się im to uniemożliwić. Niezależnie od tamtych wydarzeń, fabryka pozostała opuszczona[3].

Później jeden ze stalkerów - Duch, zgłosił się na ochotnika do wykonania zadania przedostania się do laboratorium i pozyskania informacji na temat promieniowania oraz przyczyn emisji. Został on wysłany wraz z innym naukowcem, Wasiliewem. Obaj nie przeżyli. Następnie w miejsce to przybył Naznaczony, który musiał przejść przez fabrykę, aby dostać się do podziemnego kompleksu badawczego i wyłączyć emiter. Po tych wydarzeniach fabryka nie była już odwiedzana przez nikogo, została także oczyszczona z Zombie i mutantów.

OpisEdytuj

Jest to duży kompleks przemysłowy, znajdujący się w północno-zachodniej części Jantaru. otoczony płotem z cegieł od dawna już jest opuszczony. Znajdują się w nim liczne budynki, hangary oraz rampy ładunkowe, a także kilka pojazdów. Na terenie fabryki znaleźć można mnóstwo pozostałości po Stalkerach, którzy swego czasu przybywali w to miejsce, a także po wszystkich, którzy w nim zginęli. Poza tym znajdują się tutaj liczne schowki, na które namiary można odkupić lub pozyskać z PDA innych Stalkerów. W podziemiach znajduje się nieaktywny kompleks badawczy, skoncentrowany wokół emitera fal psionicznych. W chwili obecnej wyłączonego, za sprawą Naznaczonego. Liczne zwłoki ludzkie na terenie fabryki przedstawiają ponurą przeszłość tego miejsca.

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

W pierwszej części serii bohater przybywa do fabryki wyposażony w specjalne urządzenie ochronne, które zapewnia mu ochronę przed promieniowaniem psionicznym. To pozwala mu dostać się do fabryki, skąd może wejść do podziemnego kompleksu badawczego - Laboratorium X-16. Odwiedzenie tej lokacji jest kluczowe, po wykonaniu zdania bohater nie wraca już więcej do fabryki. Dodatkowo, w samej fabryce wreszcie przestaje przybywać zombie, gdyż emisje tworzone przez emiter nie pojawiają się więcej.

CNM Czyste NieboEdytuj

W prologu serii bohater pomaga samotnikom i ekologom w ustabilizowaniu systemu chłodzenia podziemnego emitera, a także razem ze Stalkerami odpiera kolejne fale nadciągających Zombie. Szrama wraz ze Stalkerami Lewusa udaje się na teren fabryki, gdzie musi osłaniać samotników, podczas kiedy oni naprawiają usterki systemu chłodzenia. Wszyscy uczestnicy misji są narażeni na potężne dawki promieniowania psionicznego, co wpływa na ich percepcje. Dodatkowo grupa jest stale atakowana przez, niezwykle liczne w tym rejonie, Zombie. Po wykonaniu zadania miejsce to nie jest już odwiedzane przez głównego protagonistę.

MiejscaEdytuj

W podziemiach fabryki znajduje się laboratorium badawcze, przypadkowo odkryte w tym miejscu przez Ekologów. Jest ono przedmiotem zadania w pierwszej części sagi, również jedno zadanie główne w drugiej części nawiązuje do podziemnego kompleksu.

  • Bez modułu ochronnego (który posiadał Naznaczony), obraz na terenie fabryki jest bardzo niewyraźny, z dominującą żółtą kolorystyką.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Naznaczony jest wyposażony w hełm ochronny, dzięki któremu bohater nie jest narażony na zniekształcenia widzenia, jak to ma miejsce w prologu serii.
  • W pierwszej części gry, bohater może odwiedzić podziemny kompleks, zlokalizowany pod fabryką.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla czasami na skutek błędu gry, Kontroler obecny w podziemiach, po wyłączeniu emitera pojawi się na terenie fabryki.
  • Zombie mogą się respawnować na terenie fabryki co jakiś czas, nawet po wyłączeniu emitera w pierwszej części serii.

GaleriaEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Laboratorium_X-18
  3. Tekstury zwłok w fabryce wskazują na udział Monolitu oraz Wojskowych, przy czym widać wyraźne różnice pomiędzy pierwszą a drugą częścią serii, dlatego też można wywnioskować, że po akcji Czystego Nieba a jeszcze przed akcją Cienia Czarnobyla, Wojsko i Monolit stoczyły bitwę o fabrykę, która nie została rozstrzygnięta.