FANDOM

Frakcje są to klany lub organizacje działające na terenie Zony. Każda frakcja ma własne ideały i cele, które są opisane szczegółowo poniżej. Frakcje mogą mieć sojuszników lub wrogów. Dołączanie do innych ludzi z takim samym spojrzeniem na Zonę jest często najlepszą drogą do przetrwania w niej. Lista najważniejszych frakcji w Zonie:

Wojskowi i Wojskowi Stalkerzy Edytuj

SHOC Military.png

Żołnierze zawodowi. Strzegą wszystkich dróg do Zony, patrolują granice, zabijają mutanty i tropią szabrowników. Prócz zwykłych wojskowych znajdziemy również oddziały elitarne “Specnaz”, zazwyczaj wysyłane do Zony w celu przeprowadzenia akcji ratunkowych lub wypełniania innych misji specjalnych.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla wojsko ma silną kontrole nad większą częścią Zony i wszyscy są wrogo nastawieni.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo nie można dołączyć do tej frakcji, większość z wojskowych jest wrogo nastawiona.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci gracz jest wojskowym agentem, dlatego inni członkowie wojska wahają się pomiędzy neutralnym, a przyjacielskim nastawienia do gracza.

Bandyci Edytuj

SCS Bandits.png

Członkowie świata przestępczego, którzy przybyli do Zony z różnych powodów: żeby ukryć się przed prawem, handlować bronią, lub dla pieniędzy ze sprzedaży artefaktów. W Zonie pełno jest bandytów, od zwykłych bandziorów po poważnych przestępców, z których większość należy do którejś z band. Choć bandy w Zonie często walczą między sobą, kryminaliści i tak stanowią poważny problem dla zwykłych Stalkerów.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, wszyscy Bandyci są wrogo nastawieni.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Bandyci są neutralni (wyłączając Renegatów). Można do nich dołączyć, lecz nadal dążą do okradnięcia gracza, kiedy to tylko możliwe. Założyli swoją bazę w składzie pociągów na Wysypisku i panują nad całą tą lokacją. Toczą wojnę z Samotnikami.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Bandyci też są do pewnego stopnia jedną z neutralnych frakcji, a gracz może zyskać ich przychylność. Niektóre jednak grupki nadal będą próbować wyłudzić pieniądze od głównego bohatera.

Powinność Edytuj

Dolg Patch.png
Organizacja paramilitarna znana z dyscypliny – jej członkowie postępują według ściśle określonego kodeksu. Członkowie Powinności jako jedyni nie sprzedają unikatowych przedmiotów z Zony ludziom z zewnątrz. Podobno wszelkie artefakty znalezione przez grupę zostają przekazane naukowcom. Członkowie Powinności za swój podstawowy obowiązek uważają ochronę świata zewnętrznego przed niebezpieczeństwami Zony. Większość przeprowadzanych przez nich akcji dotyczy eksterminacji potworów, stąd też ich wypady często oszczędzają Stalkerom poważnych kłopotów. Frakcja ta od dawna prowadzi wojnę z Wolnością.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla są jedną z najlepiej wyposażonych frakcji. Większość z nich to byli wojskowi, niektórzy ignorują kruchy rozejm z Wolnością i organizują naloty na nich. Powinność i Wolność stały się wrogo nastawione z powodu ścigania się w dotarciu do Centrum Zony. Jeśli gracz posiada przychylność tej frakcji, może asystować w zaciętej walce przeciw Wolności, co pomoże dostać się Powinności do Prypeci. Utrzymują Rostok, a za swoją bazę obrali Bar.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo istnieje możliwość dołączenia do tej frakcji, a co za tym idzie pozostanie jednym z najlepiej wyposażonych Stalkerów w Zonie. Ich wojna z Wolnością rozciąga się od ich głównej bazy w Instytucie Badawczym Agroprom zlokalizowanej w Budynku A po krańce Strefy.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci zawarli kruchy rozejm z Wolnością, zobowiązujący do zawieszenia broni w obrębie Stacji Janów. Mimo to, poza murami stacji nadal prowadzą zaciętą wojnę. Jeśli gracz zyska szacunek wśród szeregów Powinności, liczba ich członków wzrośnie, a Azot zmniejszy swoje ceny za naprawę lub ulepszenie. Niestety, Hawajczyk wtedy podniesie ceny w swoim sklepie.

Wolność Edytuj

SCS Freedom.png
Anarchiści i śmiałkowie, którzy – jak sami twierdzą – walczą o swobodny dostęp do Zony, w zawiązku z czym są w nieustannym konflikcie z Wojskowymi Stalkerami i Powinnością. Ci tak zwani bojownicy o wolność chcą się podzielić z resztą świata wiedzą o Zonie i znieść monopol państwa na sekrety i cuda Zony.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla są drugą największą frakcją w Zonie (pierwsza to Monolit), mają doskonałe wyposażenie. Nie są oficjalnie w stanie wojny z Powinnością, ale walki odbywają się od czasu do czasu. Utrzymują Magazyny wojskowe jako ich główną bazę. Jeśli Naznaczony posiada przychylność Wolności, może asystować im w wojnie przeciw Powinności, co pomoże dostać się im do Prypeci. Panują nad Barierą w Magazynach Wojskowych, zatrzymując Monolit i Mutanty przed wyjściem z Centrum Zony.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo frakcja jest największą w Strefie, jej konflikt z Powinnością jest bardziej aktywny niż w poprzedniej części. Panują nad Doliną Mroku, posiadają również kilka posterunków na różnych lokacjach, a podczas trwania akcji Czystego Niebo próbują przejąć Magazyny Wojskowe aby utworzyć z nich wielką, ufortyfikowaną bazę.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Wolność jest nadal drugą w kolejności największą frakcją oraz ciągle jest w konflikcie zbrojnym z Powinnością, pomijając strefę zawieszenia broni na stacji Janów. Jeśli gracz pomoże Wolności, zwiększy to siłę frakcji, Hawajczyk zmniejszy ceny, ale Azot podbije ceny za naprawę i ulepszenia.

Samotnicy/ Wolni Stalkerzy/ Neutralni Stalkerzy Edytuj

SCS Loners.png

Stalkerzy, którzy samotnie przemierzają Zonę. Większość z nich wybiera taką drogę, gdyż przynależność do grupy zabiera cenny czas i część zdobyczy. Są też tacy, którzy po prostu wolą samotność i niezależność.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla większość Samotników nie przynależała do frakcji (stąd nazwa "Samotnik"), jednak, niektórzy zdecydowali się dołączyć do małych frakcji. W Kordonie Wilk dowodził i szkolił grupkę Kotów, przygotowując ich do stanięcia twarzą w twarz z Zoną. Ich terytorium była mała wioska niedaleko bunkra Sidorowicza, ponieważ cały obszar Kordonu kontrolowany jest przez wojsko. W tej części gry prowadzą wojnę z bandytami.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Samotnicy są jedną wielką frakcją, prowadzącą wojnę z Bandytami, ponieważ mają już dość grabienia, zastraszania i uprowadzania przez oprychów. Istnieje możliwość dołączenia do Neutralnych Stalkerów, ich baza położona jest na północny-zachód od Mostu w Kordonie. Zdecydowana większość tej lokacji jest pod kontrolą Samotników, których oddziały pojawiają się także we wszystkich innych lokacjach. Panują nad Barierą w Magazynach Wojskowych, utrzymując mutanty i Monolit przed wtargnięciem do "przedsionków" Zony.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci są znów zorganizowaną frakcją Łowców Artefaktów. Ich główna baza znajduje się na Skadowsku, starym, osiadłym na mieliźnie frachtowcu. Większością dowodzi Brodacz, handlarz artefaktów. Są w ciągłej wojnie z Bandytami. Jeśli Major Diegtiariow pomoże Samotnikom, frakcja zwiększy liczebność, a Brodacz obniży ceny. Niestety spowoduje to, że Sowa podniesie ceny. Jeśli grę zakończysz nie wykonując żadnych pobocznych misji dla Wolności i Powinności, to większość oddziałów z tych frakcji wstąpi do Wolnych Stalkerów.

Najemnicy Edytuj

SCS Mercs Cropped.png

Najtajniejszą frakcja w Zonie – niektórzy nie wierzą nawet w jej istnienie. Są tacy, co regularnie korzystają z usług najemników, prawdziwych profesjonalistów, którzy szybko radzą sobie z każdym Stalkerem, a nawet z większą grupą przeciwników. Ich usługi nie są tanie – najemnicy żądają bajońskich sum lub artefaktów. Lokalizacja ich bazy pozostaje nieznana, co wskazuje na to, że znajduje się ona w głębi Zony.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla nie są prawdziwą, spójną frakcją, ponieważ grupy zatrudnione są przez różnych pracodawców, więc mają różne cele i dążenia. Są wrogo nastawieni do gracza (zresztą tak samo do większości frakcji, przede wszystkim w stosunku do Ekologów).

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo gracz podejmuje rolę Najemnika Szramy. Do frakcji jako tako dołączyć się nie da i mimo tego, że Szrama jest jednym z Najemników, niektóre ich grupki usiłują go zabić. Większość oddziałów jest przyjaźnie nastawiona do głównego bohatera, szczególnie grupy Leszego i Wieprza.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Najemnicy zostają zatrudnieni aby zbadać podziemia Prypeci. Różne grupy najemników mają różne nastawienie do gracza. Najemnicy pod wodzą Haka i Pręgi przebywający w Zakładzie utylizacji odpadów w Zatonie od początku są negatywnie nastawieni. Najemnicy pod wodzą Czachy i Czarnego broniący bunkra naukowców koło Janowa są początkowo neutralni, ale potem atakują gracza, gdy ten zabierze dokumenty z fabryki Jupiter. Najemnicy pod wodzą Tasaka są nastawieni neutralnie, ale gdy gracz pomoże jego oddziałowi i zaproponuje im bronienie bunkra naukowców, będą do gracza nastawieni przyjaźnie. Ostatnia grupa najemników, pod wodzą Szakala jest od początku wrogo nastawiona, choć gracz nie spotyka tej grupy osobiście, tylko strzela do ich szefa z karabinu snajperskiego.

Ekolodzy Edytuj

Ekolog Patch.png

Ekolodzy (Naukowcy) wysłani przez rząd, którzy przeprowadzają różnorakie badania w Zonie. Naukowcy posiadają swój bunkier w Jantarze. Laboratorium polowe przypomina niewielki, opancerzony bunkier z miniaturowymi oknami z przydymionego szkła. Laboratorium może wytrzymać wiele uszkodzeń, a dzięki niezawodnej aparaturze podtrzymującej funkcje życiowe, potrafi samodzielnie działać przez kilka miesięcy. Bunkier jest dostarczany do Zony przez helikopter transportowy. Pracownicy laboratorium nie wpuszczają obcych dalej niż do zewnętrznej komory powietrznej, więc żaden Stalker nigdy nie był wewnątrz.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla ich bazą jest mobilne laboratorium badawcze położone na dnie wyschniętego jeziora Jantar, gdzie badają emiter psioniczny (Fabryka) i próbują wynaleźć kombinezon ze skuteczną ochroną psioniczną. Ich obóz jest non-stop atakowany przez Stalkerów-Zombie, czasami również przez Najemników.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo także stacjonują ze swoim laboratorium w Jantarze oraz zaczynają badania przy pomocy głównego bohatera nad Emiterem Psi.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci ich laboratorium położone jest niedaleko Stacji Janów w okolicach Jupitera, zatrudniają Samotników i Najemników, by chronili ich bunkier oraz pomagali w badaniach nad Anomaliami, Artefaktami i zachowaniami mutantów. Oddział Szakala rezygnuje z ochrony laboratorium i próbuje przejąć wyniki badań Naukowców, co pomogłoby dostać się do podziemnych kompleksów Prypeci. Po rezygnacji Najemników z ochrony Bunkra wybór, kto w przyszłości ma to robić, należy do Aleksandra Diegtiariowa, który może wybrać pomiędzy: Powinnością, Wolnością, Grupą Spartakusa lub Najemnikami Tasaka.

Monolit Edytuj

Monolith Patch.png

W tej grupie można zauważyć wiele cech sekty religijnej. Jej członkowie wierzą w istnienie jakiegoś złożonego kryształu z kosmosu, Monolitu, znajdującego się gdzieś w centrum Zony. Większość Stalkerów traktuje członków Monolitu z pogardą i uważa ich za szaleńców. Od swego powstania grupa ta usiłuje zapobiec wszelkim próbom dotarcia do centrum Zony, by chronić Monolit przed innymi Stalkerami. Jeśli wierzyć plotkom, mają dużą bazę w głębi Zony, ale jej dokładna lokalizacja znana jest jedynie członkom frakcji.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla członkowie Monolitu są całkowicie wrogo nastawieni, jest to największa i zdecydowanie najlepiej wyposażona grupa w Strefie. Dowodzi nimi grupa Świadomości-Z, a ich liderem jest Charon. Ich główną bazą operacyjną jest Prypeć, ale również posiadają przyczółek w Sarkofagu.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo członkowie Monolitu są znów Twoimi wrogami. Są doskonale wyposażonymi fanatykami. Po raz kolejny są największą frakcją w Zonie. Ich główna baza ulokowana jest w Prypeci (chociaż gracz nigdy nie dociera do tej lokacji). Za to ogromna ilość oddziałów jest spotykana w Limańsku i Szpitalu, również na terenie CEJ. Ich lider nie jest oficjalnie znany.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci siły Monolitu nadal są wrogo nastawione. Jednak nie są już największą frakcją, choć dalej najlepiej wyposażoną. Po utraceniu kontroli nad Mózgozwęglaczem, frakcje zbliżyły się do Prypeci i posłały mnóstwo fanatyków w piach. W tej części dowodzeni są przez Wojownika Monolitu.

Czyste Niebo Edytuj

SCS Clear Sky.png
Czyste Niebo to jedna z najbardziej tajemniczych frakcji w Strefie. Pierwotnie frakcja została założona jako jedna z pierwszych w Zonie, tuż po jej powstaniu, założona przez naukowców z projektu Świadomość-Z, którzy po eksplozji w 1986 roku oddzielili się od Grupy i zaczęli badać Zonę na własną rękę. Pełnią oni role liderów frakcji z N.A. Liebiedewem na czele. Pozostałymi członkami frakcji są zwykli stalkerzy, którzy dołączyli do niej później..

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo jest to frakcja ze swoją siedzibą na Bagnach. Większość jej członków to byli Wojskowi lub Ekolodzy, badający Strefę. Ich głównym celem jest powstrzymanie Striełoka przed dotarciem do Centrum, ponieważ ingerencja Naznaczonego powodowała coraz silniejsze emisje w Zonie, co mogło skończyć się katastrofą na skalę światową. Bohater jest formalnym członkiem Czystego Nieba tylko na początku, później jego praca ma charakter nieoficjalny, do Szramy zawsze są nastawieni neutralnie. Prowadzą zaciekłą wojnę z Renegatami, w ramach Wojny Frakcji, wraz z głównym protagonistą przebijają się przez Czerwony Las oraz Limańsk, a nastepnie wspólnie próbują odeprzeć Monolit oraz zlikwidować Naznaczonego. Ostatecznie ich misja kończy się niepowodzeniem, a znakomita większość członków frakcji, wliczając w to lidera - Liebiedewa, ginie w akcji z powodu wielkiej emisji, co jest bezpośrednim powodem likwidacji Czystego Nieba.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla frakcja ta nie występuje, ponieważ straciła wszystkich członków w wyniki wielkiej emisji, która miała miejsce podczas potyczki pod Elektrownią Atomową, pod koniec akcji S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo. Jedynymi członkami tej frakcji, którzy przetrwali, są Nowikow i Żwawy (w Czystym Niebie znany jako Zwinniak). Nowikow postanowił dołączyć do Naukowców, zaś Żwawy zaczął pracować dla Sidorowicza. Innym możliwym byłym członkiem jest Szrama, który według niektórych w tej części występuje jako Charon, dowódca sił Monolitu.

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci frakcja także nie istnieje, jednak możemy spotkać Żwawego i Nowikowa. Żwawy jest handlarzem na Skadowsku, można u niego zakupić kombinezon CHN-3a, który ubierali członkowie Czystego Nieba. Nowikow jest mechanikiem w bunkrze naukowców koło Janowa. Gdy gracz założy kombinezon CHN-3a, ten go rozpozna i zacznie mówić o latach spędzonych w tej frakcji.

Renegaci Edytuj

SCS Renegades.png
Grupa Stalkerów nie przynależących do żadnej większej frakcji, składająca się z gangów i grup bojowych. Zarabiają w ten sam sposób co Bandyci, nie posiadają formalnego dowódcy. Renegaci rozpadli się po wydarzeniach S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, co jest powodem ich braku w Zewie Prypeci i Cieniu Czarnobyla.

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, są małą podfrakcją Bandytów, są nawet gorzej wyposażeni od nich. Do ich frakcji nie da się dołączyć z powodu fabuły - działamy dla frakcji Czyste Niebo, która prowadzi z nimi wojnę. Jeżeli przyłączymy się do Bandytów, to Renegaci będą w stosunku do nas neutralni.

Główne Frakcje

Więcej z Fandomu

Losowa wiki