FANDOM

Horror myśliwego! Jednym z najgłupszych błędów, jakie można popełnić w życiu, jest niedocenienie zwierząt ze względu na ich mały rozmiar. Gryzonie są szalenie szybkie i energiczne, zawsze poruszają się w dużych grupach. Jak zaczną Cię osaczać, na małej przestrzeni ze wszystkich stron, natychmiast zrozumiesz! Najważniejsze to działać szybko. Dlatego radzę wszystkim stalkerom przy tej okazji, aby zawsze nosili strzelbę z zapasem amunicji.
— Gonta

Gryzoń (rus. Тушкан, Tuʂkan, ang. Rodent, nazywany także chomikiem) to mutant występujący w całej seriI S.T.A.L.K.E.R. 

Charakterystyka

Jak dotąd nie udało się precyzyjnie ustalić gatunku, który był pierwowzorem Gryzonia. Początkowo zakładano iż może to być zmutowany szczur, mysz lub chomik, nie udało się natomiast jednoznacznie tego potwierdzić, ponieważ Gryzoń posiada cechy charakterystyczne dla każdego z tych zwierząt.

Laboratorium X-18 znajdują się dokumenty potwierdzające prowadzenie badań naukowych na tych stworzeniach, jeszcze przed katastrofą w Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu, która miała miejsce w 1986 roku. Można więc przypuszczać, że już wtedy przyciągały one uwagę naukowców, trudno powiedzieć natomiast jak dokładnie wyglądały i zachowywały się w tamtym czasie. Po katastrofie i powstaniu Zony, Gryzonie, podobnie jak wszystkie inne zwierzęta, przyjęły ogromne dawki promieniowania, przechodziły liczne mutacje i zmiany przez co stały się tym czym są dziś. Gryzoń to jedno z niewielu stworzeń, którego dokładne pochodzenie pozostało nieustalone. 

Gryzonie osiągają wielkość zaledwie do 40cm, posiadają dużych rozmiarów szpony na łapach, w skutek radiacji wypadła im cała sierść, skóra natomiast przybrała szary kolor. Ich budowa jest wątła, cechują się niewielką wytrzymałością oraz siłą fizyczną.

Umiejętności

Wyróżnia je duża szybkość poruszania się i mały rozmiar, co skutecznie utrudnia trafienie ich podczas walki. Gryzonie są nadzwyczaj agresywne, atakują każdego przeciwnika który znajdzie się w ich zasięgu, nawet jeśli jest on znacznie większy od nich samych, co ciekawe nie notowano do tej pory ataków innych mutantów na Gryzonie, nie jest więc jasne, które mutanty na nie zwyczajowo polują. Najczęściej można je spotkać w piwnicach starych, opuszczonych budynków, pojawiają się jednak również na otwartym terenie, najczęściej trzymają się one z dala od skupisk ludzkich. Mutanty te z reguły występują w grupach po kilka osobników, atakują zarówno ludzi jak i inne mutanty.

Zachowania i styl życia

Osiągając 40 cm długości, są one o wiele bardziej mobilne, bardziej agresywne i bardziej żarłoczne niż największe mutanty. Żyją głównie w podziemiach i zrujnowanych budynkach, żywiąc się wszystkim, co złapią - od roślin po szabrujących Stalkerów. Zwykle żyją w stadach liczących nawet do 50 osobników! Iich siła tkwi w grupie - będąc w stadzie, ich poziom  inteligencji i siły wzrasta dramatycznie, charakteryzują się działaniem kolektywnym. Polując na ofiarę, starają się one ją osaczyć i kąsać ze wszystkich stron. W przypadku osaczenia należy salwować się ucieczką, inaczej można odnieść poważne rany lub nawet zginąć. Zraniony Nibypies nie ma szans na ucieczkę, jeśli stado tych gryzoni go zauważyło. Te podziemne stworzenia mają ostre zęby, zdolne przebić grube tworzywa kombinezonów lub skórę większych mutantów. Żyją w tym samym miejscu, są przystosowane do życia w ciemności. Stado gryzoni może skonsumować ciało człowieka w ciągu kilku minut.

Występowanie

SoC Cień Czarnobyla

  • W pierwszej części sagi Gryzonie pojawiają się min. w Dziczy
  • W Dolinie Mroku też można je spotkać, jednak sporadycznie, nie występują tam zbyt często, pojawiają się głównie w pobliżu zabudowań, najczęściej niedaleko centrum lokacji.
  • Można je spotkać także w Laboratorium X-18 oraz Laboratorium X-16, zaraz po przejściu przez laboratoria i wyłączeniu Mózgozwęglacza.
  • Niekiedy pojawiają się także w Magazynach Wojskowych, szczególnie w okolicach przejść do innych lokacji.
  • Można na nie trafić w Prypeci, niedaleko Stadionu lub na samym obiekcie.
  • Również w Kordonie można na nie trafić, szczególnie w okolicach przystanków autobusowych oraz mostu kolejowego.

CNM Czyste Niebo

  • W drugiej części pojawiają się niemal wyłącznie w Agropromie, mowa o podziemiach lokacji, które bohater musi zalać wodą z miejscowego zbiornika wodnego, aby zatrzymać ataki mutantów na frakcję Powinność. Nie stanowią one zbyt wielkiego zagrożenia dla bohatera, w zasadzie prawie go nie atakują.
  • W późniejszych etapach rozgrywki mogą się one pojawiać także w innych lokacjach jak np. Dolina Mroku lub Wysypisko, jednak będą to sporadyczne przypadki.
  • Najczęściej po zatopieniu podziemi Agropromu, Gryzonie w ogóle się już nie dają we znaki głównemu bohaterowi.

ZP Zew Prypeci

  • Spotykane są w okolicach Janowa, głównie na otwartym terenie, np. przy torach kolejowych oraz rampach przeładunkowych, choć kilkanaście sztuk można spotkać także w tunelach prowadzących bezpośrednio do Oazy.
  • Rzadko pojawiają się w Zatonie, w okolicach zniszczonej stacji benzynowej oraz niedaleko lokacji zajmowanej przez Najemników.
  • Prypeci pojawiają się głównie w nocy, najczęściej w pobliżu Domu Handlowego. Co ciekawe, w tej części gry nie występują one pojedynczo, praktycznie zawsze pojawiają się w mniejszych lub większych grupach.

Interakcje z innymi mutantami

Czasem nawet duże mutanty i zwierzęta stają się ofiarami tych niepozornych potworów: atakując w dużej grupie, łatwo rozprawiają się z każde stworzeniem, któremu nie udało się uciec. Wykazują szczególną agresję wobec Chimer oraz Dzików. Często polują razem ze Ślepymi Psami i Nibypsami, może się jednak zdarzyć, że i one są przez gryzonie atakowane. Gryzonie neutralnie podchodzą do Poltergeistów, zapewne z uwagi na brak fizycznej postaci tych niezwykłych mutantów. Również Nibyolbrzym nie jest zbyt łatwym celem, gdyż w pojedynkę mógłby zniszczyć nawet duże stada gryzoni.

Mocne strony Zalety

  • Trudne do trafienia, z uwagi na mały rozmiar
  • Duża szybkość
  • Duża skuteczność w grupie

Słabe punkty Wady

  • Bardzo niska wytrzymałość
  • Niska efektywność w walce pojedynczych osobników.
  • Duża podatność na każdy rodzaj obrażeń.

Strategia walki z Gryzoniem

Gryzonie z uwagi na swoją niską wytrzymałość są bardzo łatwymi przeciwnikami. Pojedyncze trafienie z pistoletu natychmiast uśmierca mutanta. Nie ma większego sensu używanie ładunków wybuchowych lub broni automatycznej, wystarczy broń manualna i pojedyncze trafienia w dowolną część ciała Gryzoni. Jeśli występują w grupie, warto sprowokować je do ataku, a następnie strzelać cofając się, po kolei eliminując kolejne osobniki.

Ciekawostki Ciekawostki

  • Gryzonie to najmniejsze mutanty w Zonie.
  • Są to najsłabsze z występujących mutantów.
  • Gryzonie robią duża hałasu, dlatego też łatwo je usłyszeć nawet z większych odległości.
  •  W laboratorium X18 w jednej z cel można znaleźć zwłoki. W jednym z dokumentów jest opisany atak gryzoni na personel.
  • W Zewie Prypeci gryzonie występują częściej niż w pozostałych częściach serii.