FANDOM

Gryzoń to mutant występujący w całej seriI S.T.A.L.K.E.R. 

Gryzoń
  • Gryzoń
  • Gryzoń
Ogólna Charakterystyka
Rodzaj
  • Zmutowany Chomik
Statystyki
Zdrowie
  • Bardzo niskie
Rodzaj ataku
  • Pazury
  • Kły
Umiejętności
  • Duża zwinnośc
  • Duża szybość
Trofea
  • N/D
Występowanie
SoC S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla
CNM S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo
ZP S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci
Źródło

CharakterystykaEdytuj

Jak dotąd nie udało się precyzyjnie ustalić gatunku, który był pierwowzorem Gryzonia. Początkowo zakładano iż może to być zmutowany szczur, mysz lub chomik, nie udało się natomiast jednoznacznie tego potwierdzić, ponieważ Gryzoń posiada cechy charakterystyczne dla każdego z tych zwierząt. W Laboratorium X-18 znajdują się dokumenty potwierdzające prowadzenie badań naukowych na tych stworzeniach, jeszcze przed katastrofą w Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu, która miała miejsce w 1986 roku[1]. Można więc przypuszczać, że już wtedy przyciągały one uwagę naukowców, trudno powiedzieć natomiast jak dokładnie wyglądały i zachowywały się w tamtym czasie. Po katastrofie i powstaniu Zony, Gryzonie, podobnie jak wszystkie inne zwierzęta, przyjęły ogromne dawki promieniowania, przechodziły liczne mutacje i zmiany przez co stały się tym czym są dziś. Gryzoń to jedno z niewielu stworzeń, którego dokładne pochodzenie pozostało nieustalone. Gryzonie osiągają wielkość zaledwie do 40cm, posiadają dużych rozmiarów szpony na łapach, w skutek radiacji wypadła im cała sierść, skóra natomiast przybrała szary kolor. Ich budowa jest wątła, cechują się niewielką wytrzymałością oraz siłą fizyczną. 

UmiejętnościEdytuj

Wyróżnia je duża szybkość poruszania się i mały rozmiar, co skutecznie utrudnia trafienie ich podczas walki. Gryzonie są nadzwyczaj agresywne, atakują każdego przeciwnika który znajdzie się w ich zasięgu, nawet jeśli jest on znacznie większy od nich samych, co ciekawe nie notowano do tej pory ataków innych mutantów na Gryzonie, nie jest więc jasne, które mutanty na nie zwyczajowo polują. Najczęściej można je spotkać w piwnicach starych, opuszczonych budynków, pojawiają się jednak również na otwartym terenie, najczęściej trzymają się one z dala od skupisk ludzkich. Mutanty te z reguły występują w grupach po kilka osobników, atakują zarówno ludzi jak i inne mutanty[2].

WystępowanieEdytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla EdytujEdytuj

W pierwszej części sagi Gryzonie pojawiają się min. w Dziczy oraz Dolinie Mroku, nie występują jednak zbyt często, pojawiają się głównie w pobliżu zabudowań, najczęściej niedaleko centrum lokacji. Można je spotkać także w Laboratorium X-18 oraz Laboratorium X-16, zaraz po przejściu przez laboratoria i wyłączeniu Mozgozwęglacza. Niekiedy pojawiają się także w Magazynach Wojskowych, szczególnie w okolicach przejść do innych lokacji, a także w Prypeci, niedaleko Stadionu lub na samym obiekcie. Również w Kordonie można na nie trafić, szczególnie w okolicach przystanków autobusowych oraz mostu kolejowego.

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo EdytujEdytuj

drugiej części pojawiają się niemal wyłącznie w Agropromie, mowa o podziemiach lokacji, które bohater musi zalać wodą z miejscowego zbiornika wodnego, aby zatrzymać ataki mutantów na frakcję Powinność. Nie stanowią one zbyt wielkiego zagrożenia dla bohatera, w zasadzie prawie go nie atakują. W późniejszych etapach rozgrywki mogą się one pojawiać także w innych lokacjach jak np. Dolina Mroku lub Wysypisko, jednak będą to sporadyczne przypadki. Najczęściej po zatopieniu podziemi Agropromu, Gryzonie w ogóle się już nie dają we znaki głównemu bohaterowi[3].

S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci EdytujEdytuj

Spotykane są w okolicach Janowa, głównie na otwartym terenie, np. przy torach kolejowych oraz rampach przeładunkowych, choć kilkanaście sztuk można spotkać także w tunelach prowadzących bezpośrednio do Oazy. Rzadko pojawiają się w Zatonie, w okolicach zniszczonej stacji benzynowej oraz niedaleko lokacji zajmowanej przez Najemników. W Prypeci pojawiają się głównie w nocy, najczęściej w pobliżu Domu Handlowego. Co ciekawe, w tej części gry nie występują one pojedynczo, praktycznie zawsze pojawiają się w mniejszych lub większych grupach[4].

Strategia walki z GryzońEdytuj

Gryzonie z uwagi na swoją niską wytrzymałość są bardzo łatwymi przeciwnikami. Pojedyncze trafienie z pistoletu natychmiast uśmierca mutanta. Nie ma większego sensu używanie ładunków wybuchowych lub broni automatycznej, wystarczy broń manualna i pojedyncze trafienia w dowolną część ciała Gryzoni. Jeśli występują w grupie, warto sprowokować je do ataku, a następnie strzelać cofając się, po kolei eliminując kolejne osobniki.

CiekawostkiEdytuj

  • Gryzonie to najmniejsze mutanty w Zonie.
  • Są to najsłabsze z występujących mutantów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki