FANDOM

Jupiter to lokacja występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Historia

Jupiter jeszcze na długo przed powstaniem Zony pełnił bardzo ważną rolę w regionie jako obszar uprzemysłowiony. Pozostałości po tamtych czasach są dobrze widoczne do dziś, porzucone fabryki, lokalne firmy, rozbudowana sieć torów kolejowych, mnóstwo wraków pojazdów i maszyn. Region ten był ważny i zasobny, nie tylko w skali lokalnej. Po incydencie w roku 1986 pośpiesznie ewakuowano cały teren strefy, przez co Jupiter opustoszał. Po powstaniu Zony w roku 2006 cały teren pozostawał odcięty przez emiter zwany Mózgozwęglaczem. Dopiero w roku 2012, po wyłączeniu go przez Striełoka, Jupiter przeżył prawdziwy szturm stalkerów ze wszystkich frakcji w Zonie, którzy w ciągu kilku miesięcy rozgościli się zakładając przyczółki, bazy i punkty obserwacyjne, całe terytorium stało się natomiast przedmiotem walk i sporów.

Tuż po dynamicznych wydarzeniach z pierwszej części serii, do odblokowanej części Zony swojego zaufanego człowieka postanowił wysłać rząd Ukraiński, wybór padł na Majora Diegtiarowa. Wydarzenie to było następstwem katastrofy Ogończy, wysłanych wcześniej w ramach misji wojskowej o kryptonimie "Tor Wodny", mającej na celu przedarcie się do centrum Zony śmigłowcami i zabezpieczenie najważniejszych miejsc w Prypeci. Niestety mapy anomalii sporządzone po emisji były nieaktualne, doprowadziło to do katastrofy wszystkich śmigłowców i śmierci znakomitej większości załogi Ogończy.

Major realizując zadanie przybył do Jupitera, pracując dla stalkerów ze wszystkich frakcji, dzięki czemu zorientował się w sytuacji oraz zdobył zaufanie, koniczne do uzyskiwania kolejnych zleceń oraz informacji. Po zbadaniu wraków Ogóńczy w Jupiterze, bohater z pomocą drużyny wcześniej skompletowanej, przedarł się przez podziemia i dotarł do Prypeci, skąd odleciał razem z ocalałymi żołnierzami oraz Naznaczonym ze strefy. Po tamtych wydarzeniach Major poprosił o przeniesienie go do pełnienia służby na terenie Zony.

Opis

Jest to druga największa lokacja w grze. Są to okolice fabryki Jupiter na południowym wschodzie od Zatonu. Znajduje się w nim 50 schowków. Całość podzielona jest na 21 zróżnicowanych obszarów, z czego 5 to anomalie. W 7 obszarach można znaleźć artefakty. Reszta terenu to ruiny wiosek oraz równiny, na których grasują groźne mutanty.

Głównym ośrodkiem handlu i wymiany informacji w tym rejonie jest stacja Janow. Spotkamy tu Stalkerów z poprzednich części, np. Azota lub Wujka Jara. Poza stacją kolejnym schronieniem jest mobilny bunkier naukowców. W Jupiterze możemy znaleźć dokumenty administracyjne, rozbity śmigłowiec (Ogończa 1 i 4), anomalie, mutanty (głównie Ślepe psy), oddział Najemników, narzędzia kalibracyjne i schowki z bronią i prowiantem. Osoby, od których możemy wziąć zlecenia, to Traper, Herman, Oziorowski, Grizlly, Azot i Wujek Jar. Na stacji znajduje się także Flint (dawniej nazywany Sroka), który jest celem dwóch zadań.

Ważne miejsca

Podobnie jak Zaton, Janów znajduje się w północnej części Zony. W centrum tego terytorium znajduje się stacja kolejowa Janów, która jest nieoficjalną bazą Samotników, lecz znajdują się tam także inne frakcje. Budynek stacji zdradza wszystkie trudy i czas jaki minął od czasów jej dawnej świetności, trakcje kolejowe oraz rampy przeładunkowe świadczą o przeznaczeniu tego obiektu w przeszłości. Mimo tego stacja stanowi dobry azyl dla Stalkerów szukających schronienia lub okazji do handlu, może ona także ocalić przed emisjami.

Jest to kompleks przemysłowy o bardzo dużej powierzchni użytkowej, zlokalizowany w południowo-wschodniej części Janowa. To właśnie w tej fabryce finalnie opracowano i stworzono tzw. Obiekt 62 (tj. Karabin Gaussa). Cała lokacja jest opuszczona, w okolicy stacjonują niewielkie grupy Monolitu. W podziemiach znajduje się zaplombowane przejście do Prypeci, mowa o tunelu Prypeć-1.

Przed katastrofą w 1986 roku znajdowała się tu jednostka wojskowa z aparaturą nasłuchową oraz baterią przeciwlotniczą, można przypuszczać, że stacjonował tu także oddział wojskowy wraz z personelem pomocniczym. W chwili obecnej to jedna z wielu opuszczonych lokacji, w której grasują mutanty. Z lokacją związane jest główne zadanie, ponad to, można tam znaleźć trochę broni i amunicji.

Laboratorium znajduje się niedaleko Stacji Janów, zarządzane jest przez dwóch Ekologów - Profesora Hermanna oraz Profesora Oziorskiego. Wewnątrz znajduje się także technik, Nowikow, były członek frakcji Czyste Niebo, a także Wojskowy, Porucznik Sokołow. Do obrony bunkra przed zagrożeniami zewnętrznymi wynajęci zostali Najemnicy, Ekologowie zatrudnili także oddział operacyjny złożony z Samotników, pod dowództwem Topola.

Legendy głoszą, że Oaza to miejsce nieskażone promieniowaniem, w którym nie występują żadne anomalie ani mutanty. Dodatkowo w Oazie miały się znajdować ogromne ilości artefaktów, a każdy Stalker, który do niej trafi jest od razu uzdrawiany z wszelkich dysfunkcji i ran.

Wioska znajduje się na zachód od Stacji Janów, nie ma w niej żadnych anomalii ani mutantów, jedynymi mieszkańcami wioski są Zombie. Niektóre części wioski są napromieniowane, jednak w niewielkim stopniu, podstawowe kombinezony zapewniające ochronę przed radiacją, skutecznie ten problem rozwiążą. Bohater odwiedza to miejsce tylko raz, kiedy decyduje się pomóc Wujkowi Jarowi, zlikwidować Najemników, którzy go ścigają. W tym celu przekrada się pomiędzy Zombie, tak aby te nie atakowały i zwabia najemników w to miejsce, przez co między nimi a potworami wywiązuje się walka. Kiedy Najemnicy są zajęci walką z Zombie, Wujek Jar oraz Major Degtyarov, eliminują ich z dystansu przy użyciu karabinów snajperskich. Po zabiciu wszystkich przeciwników zadanie zostaje wykonane, a wioska nie pełni żadnej znaczącej roli.

Jest to opuszczone miejsce zlokalizowane w Prypeci, charakteryzujące się występowaniem dużej ilości anomalii Electro. W południowej części tej lokacji znajduje się stacja transformatorowa i kilkanaście anomalii elektrycznych wokół niej. Można tu znaleźć wiele wartościowych artefaktów, często pojawiają się tutaj Zombie. Z lokacją tą wiąże się jedno zadanie od ekologów w Jupiterze, polegające na badaniu anomalii z pomocą urządzeń pomiarowych.

Stara cementownia zlokalizowana jest na północny-wschód od Kamieniołomu. Wokół obiektu oraz w jego środku znajdują się liczne anomalie, min. Spalacz oraz Elektro. W trakcie rozgrywki frakcje Wolności oraz Powinności będą rywalizowały o ten budynek, niekiedy walczą o niego także neutralni Stalkerzy z Bandytami. Często spotykane mutanty w tym miejscu skutecznie utrudniają jego eksplorację, szczególnie Zombie oraz Dziki dają się we znaki okazjonalnie pojawiając się w cementowni.

Stary tunel kolejowy zlokalizowany na dalekim wschodzie Jupitera, nawet jeszcze dalej w tym kierunku niż Anomalia Bitumin, co powoduje, że jest to jedna z najdalej wysuniętych na wschód lokacji. Można do niego wejść przez drzwi umiejscowione we wschodniej ścianie, później po wejściu schodami na górę w oczy rzuci się sporych rozmiarów, zaciemniony hangar. Z miejscem tym wiąże się jedno zadanie zlecone przez Trapera, polegające na zabiciu niezidentyfikowanych mutantów. Okazały się nimi być dwa Burery. Po wykonaniu zadania lokacja ta nie pełni już żadnej istotnej roli w fabule.

Miejsce to zmieniło się na przestrzeni lat w płytkie bagno, na miejscu widoczna jest koparka oraz pomniejszy sprzęt wydobywczy. Na terenie kamieniołomów znajduje się mnóstwo anomalii chemicznych, które mogą powodować poważne uszkodzenia płuc i całego układu oddechowego, zaleca się więc posiadanie maski tlenowej, na najlepiej kombinezonu z zamkniętym obiegiem powietrza. Koparka obecna w tym miejscu może stanowić znakomity punkt obserwacyjny, wokół nie ma zbyt wielu zagrożeń ze strony mutantów, okazjonalnie mogą tamtędy przebiegać pomniejsze grupy Ślepych Psów.

Mapa Jupitera

Mapa Jupitera

Anomalie

Bitium występuje w Jupiterze, jest to w gruncie rzeczy ogromny krater w drodze prowadzącej do Fabryki w Jupiterze. W obrębie krateru rzuca się w oczy duże zagęszczenie anomalii Wir oraz Spalacz, większość artefaktów, jakie są możliwe do znalezienia, to artefakty grawitacyjne.

Anomalia położna jest niedaleko Wioski Kopaczi w Jupiterze, na zachód od Stacji Janów, Można ją dostrzec z daleka, z uwagi na wystrzeliwane do góry słupy ognia. Okolice anomalii zazwyczaj są bezpieczne, okazjonalnie mogą w pobliżu pojawić się Dzik lub Zombie.

To znany wśród stalkerów i niebezpieczny teren. Tylko nieliczni się w niego zapuszczają i to wyłącznie kiedy nie mają innego wyjścia. Szuwary to pole anomalii w Jupiterze, jedno z wielu, ale zdecydowanie najgroźniejsze. Podstawowym czynnikiem jest silnie skażona chemicznie woda, związki chemiczne, które się w niej kumulują mogą przepalić nawet najlepsze kombinezony, a dotkliwe poparzenia szybko powodują śmierć. Co ciekawe zagrożenie nie znajduje się tylko w wodzie, ale także wokół niej, mowa o bardzo niebezpiecznych anomaliach gazowych, które w tym terenie są gęsto rozmieszczone. Mutanty w zasadzie tam nie występują, można znaleźć trzy artefakty.

Anomalia znajduje się w Jupiterze, w jej sąsiedztwie znajduje się niewielki i słabo ufortyfikowany obóz Bandytów, a w nim pięciu przeciętnie uzbrojonych przeciwników. W niedużej odległości grasują również mutanty w postaci Nibypsów, Gryzoni oraz Ślepych Psów. Z Anomalia związane jest zadanie dodatkowe zlecane przez Ekologów, polegające na umieszczeniu w niej urządzenia pomiarowego.

Ciekawostki Ciekawostki

  • Badania naukowców w Jupiterze dowiodły, że określone emisje psioniczne potrafią przyciągać mutanty w miejsca, w których występują.
  • Mechanik w Bunkrze Naukowców, Nowikow, ma na sobie kombinezon CS-3a, wcześniej należał do frakcji Czyste Niebo.
  • W Jupiterze występują neutralni członkowie frakcji Monolit.

Galeria

Przypisy