FANDOM

Jupiter to lokacja występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci. W niektórych tłumaczeniach jej nazwa to Janów.

Opis Edytuj

Jupiter
Jupiter2

Jupiter

Miejsca
Frakcje
Mutanty
Anomalie
Artefakty

Jest to druga największa lokacja w grze. Są to okolice fabryki Jupiter na południowym wschodzie od Zatonu. Znajduje się w nim 50 schowków. Całość podzielona jest na 21 zróżnicowanych obszarów, z czego 5 to anomalie. W 7 obszarach można znaleźć artefakty. Reszta terenu to ruiny wiosek oraz równiny, na których grasują groźne mutanty.

Charakterystyka Edytuj

Głównym ośrodkiem handlu i wymiany informacji w tym rejonie jest stacja Janow. Spotkamy tu Stalkerów z poprzednich części, np. Azota lub Wujka Jara. Poza stacją kolejnym schronieniem jest mobilny bunkier naukowców. W Jupiterze możemy znaleźć dokumenty administracyjne, rozbity śmigłowiec (Ogończa 1 i 4), anomalie, mutanty (głównie Ślepe psy), oddział Najemników, narzędzia kalibracyjne i schowki z bronią i prowiantem. Osoby, od których możemy wziąć zlecenia, to Traper, Herman, Oziorowski, Grizlly, Azot i Wujek Jar. Na stacji znajduje się także Flint (dawniej nazywany Sroka), który jest celem dwóch zadań.

Ważne lokacje Edytuj

Fabryka Jupiter Edytuj

Jest to kompleks przemysłowy o bardzo dużej powierzchni użytkowej, zlokalizowany w południowo-wschodniej części Janowa. To właśnie w tej fabryce finalnie opracowano i stworzono tzw. Obiekt 62 (tj. Karabin Gaussa). Cała lokacja jest opuszczona, w okolicy stacjonują niewielkie grupy Monolitu. W podziemiach znajduje się zaplombowane przejście do Prypeci, mowa o tunelu Prypeć-1.

Wioska Kopaczi Edytuj

Wioska znajduje się na zachód od Stacji Janów, nie ma w niej żadnych anomalii ani mutantów, jedynymi mieszkańcami wioski są Zombie. Niektóre części wioski są napromieniowane, jednak w niewielkim stopniu, podstawowe kombinezony zapewniające ochronę przed radiacją, skutecznie ten problem rozwiążą. Bohater odwiedza to miejsce tylko raz, kiedy decyduje się pomóc Wujkowi Jarowi, zlikwidować Najemników, którzy go ścigają. W tym celu przekrada się pomiędzy Zombie, tak aby te nie atakowały i zwabia najemników w to miejsce, przez co między nimi a potworami wywiązuje się walka. Kiedy Najemnicy są zajęci walką z Zombie, Wujek Jar oraz Major Degtyarov, eliminują ich z dystansu przy użyciu karabinów snajperskich. Po zabiciu wszystkich przeciwników zadanie zostaje wykonane, a wioska nie pełni żadnej znaczącej roli[1].

Bunkier Naukowców Edytuj

Laboratorium znajduje się niedaleko Stacji Janów, zarządzane jest przez dwóch Ekologów - Profesora Hermanna oraz Profesora Oziorskiego. Wewnątrz znajduje się także technik, Nowikow, były członek frakcji Czyste Niebo, a także Wojskowy, Porucznik Sokołow. Do obrony bunkra przed zagrożeniami zewnętrznymi wynajęci zostali Najemnicy, Ekologowie zatrudnili także oddział operacyjny złożony z Samotników, pod dowództwem Topola[2].

Kompleks Przeciwlotniczy Edytuj

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci znajduje się kompleks przeciwlotniczy Wołkowzlokalizowany w Jantarze, na południowy-zachód od Bunkra Naukowców i Stacji Janów. W ośrodku znajdują się Zombie i Rodenty, dodatkowo w podziemiach rezyduję Burer. Przed katastrofą w 1986 roku znajdowała się tu jednostka wojskowa z aparaturą nasłuchową oraz baterią przeciwlotniczą, można przypuszczać, że stacjonował tu także oddział wojskowy wraz z personelem pomocniczym. W chwili obecnej to jedna z wielu opuszczonych lokacji, w której grasują mutanty. Z lokacją związane jest główne zadanie, ponad to, można tam znaleźć trochę broni i amunicji[3].

Oaza Edytuj

Legendy głoszą, że Oaza to miejsce nieskażone promieniowaniem, w którym nie występują żadne anomalie ani mutanty. Dodatkowo w Oazie miały się znajdować ogromne ilości artefaktów, a każdy Stalker, który do niej trafi jest od razu uzdrawiany z wszelkich dysfunkcji i ran. Oaza faktycznie istnieje, znajduje się ona w Janowie choć nader ciężko ją znaleźć. Można się do niej dostać idąc podziemnym tunelem, dalej idąc przez labirynt korytarzy i sieci wentylacyjnych. Tunel znajduje się pomiędzy torami kolejowymi a Kompleksem Wentylacyjnym. Po drodze można natrafić na grupę mutantów oraz pięciu uzombifikowanych Stalkerów. Po dłuższej przeprawie bohater natrafia na wyróżniający się artefakty zwany Sercem Oazy, który jest strzeżony przez Nibypsa. W tej sytuacji bohater może wybrać ucieczkę, wcześniej zabierając artefakt, wspinając się na drabinę i uciekając z tego miejsca[4].

Frakcje Edytuj

Na stacji anuje spokój, pomimo tego, że stacjonuje tam oddział frakcji Powinność oraz Wolność, które z reguły ze sobą walczą. Dowódcy oddziałów to Szulga (Powinność) i Loki (Wolność). Bohater może zostać przyjacielem którejś z frakcji (skutkuje to zmianą zakończenia i zdobyciem odznaczenia). Dodatkowo w Jupiterze można wykonać kilka zleceń dla Naukowców.

  • Wolność (przywódca Loki, członkowie; Jar, Flint, Gaiduk, Kremen)
  • Powinność (przywódca Szulga, członkowie Gavrilenko, Zulus, Morgan, gen. Tuchenko)
  • Samotnicy (Vano, Traper, Grizzly, Mitaj, Gary, Snag)
  • Ekolodzy (nieformalnym przywódcą jest prof. Herman, pozostali to Ozerski i Nowikow)
  • Najemnicy (zajmują się ochroną bunkra naukowców, członkowie to Czarny i Sęp)
  • Monolit (grupa eks-Monolitowców, Strider, Armor, Foma, Cichy, Sierp oraz Mors)
  • Bandyci (małe grupy bandytów, pojawiają się niemal we wszystkich lokacjach)

Mutanty Edytuj

W Jupiterze jest dosyć duże zróżnicowanie w występowaniu mutantów. Można się tu natknąć na różne ich typy. Niektóre pojawiają się tylko przy okazji wykonywania zadań dla poszczególnych frakcji, inne występują w tym regionie naturalnie.

  • Ślepy pies (Występują w małych grupach, ale samych grup może pojawić się kilka)
  • Gryzoń (Pokazują się głównie w nocy w małych grupach)
  • Mięsacz (Pojawiają się przy wykonywaniu zadań dla Ekologów oraz występują w tym regionie naturalnie)
  • Zombie (Każda emisja prowadzi do przemiany kilku stalkerów)
  • Pijawka (Jest zadanie związane z likwidacją bagiennych pijawek)
  • Chimera (Jest zadanie związane z polowaniem i zabiciem Chimery)
  • Kontroler (Jako część zadania dla Ekologów)

AnomalieEdytuj

ArtefaktyEdytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Badania naukowców w Jupiterze dowiodły, że określone emisje psioniczne potrafią przyciągać mutanty w miejsca, w których występują.
  • Mechanik w Bunkrze Naukowców, Nowikow, ma na sobie kombinezon CS-3a, wcześniej należał do frakcji Czyste Niebo.
  • W Jupiterze występują neutralni członkowie frakcji Monolit.

PrzypisyEdytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Wioska_Kopaczi
  2. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Bunkier_naukowc%C3%B3w
  3. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Kompleks_p._lot
  4. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Oaza

Więcej z Fandomu

Losowa wiki