"Niebywale celna, najwyższej klasy broń nazywana Obiektem 62, została stworzona w tajnych laboratoriach wewnątrz Zony. Działanie broni polega na rozpędzeniu pocisków do ekstremalnych prędkości używając elektromagnesów, które gwarantują niesamowitą siłę przebicia przy jednoczesnym braku ognia wylotowego. Broń zasilana jest po przez małe kawałki artefaktów umieszczone wewnątrz ogniw zasilających."

- PDA S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Najlepsza broń możliwa do zdobycia w serii S.T.A.L.K.E.R.

Informacje techniczne Edytuj

Karabin Gaussa (znany także jako Obiekt 62 lub działo EM1) to prototypowy karabin, opierający się na zasadzie oddziaływania elektromagnetycznego. Elektromagnesy zasilane są fragmentem artefaktu Błysk.

Broń energetyczna nie jest powszechnie stosowana w Zonie, EM1 jest jedynym przedstawicielem tego typu uzbrojenia i wyprodukowano niewiele eksperymentalnych egzemplarzy. Mechanizm broni opiera się na oddziaływaniu specjalnych elektromagnesów, które są wstanie nadać lecącemu pociskowi prędkość kilkaset razy większą niż w przypadku tradycyjnej broni snajperskiej.

Geneza Edytuj

Bro gau

Gaussa w rękach Striełoka

Pierwsze projekty karabinu Gaussa pochodzą z Laboratorium X-8 ulokowanych w Zonie. Jest to broń oparta na zasadzie przyśpieszenia pocisku za pomocą pola elektromagnetycznego. Funkcjonuje jedynie w trybie ognia pojedynczego. Prace nad bronią energetyczną prowadzono od samego początku powstania Grupy, jednak początek prac datuje się na czas jeszcze przed powstaniem Zony. W roku 2006 frakcja Czyste Niebo zdobyła jeden egzemplarz EM1, nie było z tym większego problemu, ludzie z tej frakcji wcześniej byli pracownikami tajnych ośrodków w Zonie, zatem mieli dostęp do wszystkich tajnych badań jakie były prowadzone.

Jednym z twórców tej broni jest mechanik Kardan, o czym opowiada podczas wykonywania dla niego misji, również N.A Liebiedev miał swój udział przy tworzeniu Projektu 61 czego można dowiedzieć się w trzeciej części serii. Karabin Gaussa wymagał potężnego źródła energii i był zbyt niebezpieczny dla rutynowych badań i prac, w związku z czym wstrzymano jego produkcję, jednak po wydarzeniach ukazanych w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci rząd reaktywował program badań nad karabinem, natomiast nie wdrożył go do masowej produkcji. Główną z przyczyn jest fakt, że koszt wyprodukowania nawet niewielkiej ilości potrzebnych akumulatorów zasilających jest niezwykle wysoki. Jedynie Kardan w trzeciej części trylogii jest w stanie wyprodukować ogniwa na własną rękę, ale w tylko niewielkich ilościach i to za bardzo wysoką cenę.

Karabin Gaussa cechuje przede wszystkim wspaniała celność oraz ogromna siła przebicia. Użytkownik uzbrojony w tą machinę śmierci nie ma sobie równych na polu walki.

Lokalizacja i ciekawostki Edytuj

Lokalizacja Karabinu Gaussa

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - broń można uzyskać pod koniec gry, kiedy pojawia się zadanie związane ze zniszczeniem ochrony psionicznej, której używa Strielok.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - Uzyskać go można w okolicach elektrowni atomowej, używają go elitarne jednostki Monolitu.

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci - Można ją zdobyć pokonując przywódcę Monolitu, po jego likwidacji broń staje się własnością głównego bohatera.

Ciekawostki
  • Podobna broń o tej samej nazwie pojawia się w serii gier "Crysis" oraz w grach z serii "Fallout".