„Niebywale celna, najwyższej klasy broń nazywana Obiektem 62, została stworzona w tajnych laboratoriach wewnątrz Zony. Działanie broni polega na rozpędzeniu pocisków do ekstremalnych prędkości używając elektromagnesów, które gwarantują niesamowitą siłę przebicia przy jednoczesnym braku ognia wylotowego. Broń zasilana jest po przez małe kawałki artefaktów umieszczone wewnątrz ogniw zasilających.”
Karabin Gaussa znany jako Obiekt 62 lub Projekt 62, to najlepsza broń możliwa do zdobycia w serii S.T.A.L.K.E.R.

Informacje techniczne Edytuj

Karabin Gaussa to prototypowy karabin, opierający się na zasadzie oddziaływania elektromagnetycznego. Elektromagnesy zasilane są fragmentem artefaktu Błysk.

Broń energetyczna nie jest powszechnie stosowana w Zonie, ten egzmeplarz jest jedynym przedstawicielem tego typu uzbrojenia i wyprodukowano niewiele eksperymentalnych egzemplarzy. Mechanizm broni opiera się na oddziaływaniu specjalnych elektromagnesów, które są wstanie nadać lecącemu pociskowi prędkość kilkaset razy większą niż w przypadku tradycyjnej broni snajperskiej.

Geneza Edytuj

Pierwsze projekty karabinu Gaussa pochodzą z Laboratorium X-8 ulokowanych w Zonie. Jest to broń oparta na zasadzie przyśpieszenia pocisku za pomocą pola elektromagnetycznego. Funkcjonuje jedynie w trybie ognia pojedynczego. Prace nad bronią energetyczną prowadzono od samego początku powstania Grupy, jednak początek prac datuje się na czas jeszcze przed powstaniem Zony. W roku 2006 frakcja Czyste Niebo zdobyła jeden egzemplarz EM1 (wczesna wersja Karabinu Gaussa_, nie było z tym większego problemu, ludzie z tej frakcji wcześniej byli pracownikami tajnych ośrodków w Zonie, zatem mieli dostęp do wszystkich tajnych badań jakie były prowadzone.

Jednym z twórców tej broni jest mechanik Kardan, o czym opowiada podczas wykonywania dla niego misji, również N.A Liebiedev miał swój udział przy tworzeniu Projektu 61 czego można dowiedzieć się w trzeciej części serii. Karabin Gaussa wymagał potężnego źródła energii i był zbyt niebezpieczny dla rutynowych badań i prac, w związku z czym wstrzymano jego produkcję, jednak po wydarzeniach ukazanych w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci rząd reaktywował program badań nad karabinem, natomiast nie wdrożył go do masowej produkcji. Główną z przyczyn jest fakt, że koszt wyprodukowania nawet niewielkiej ilości potrzebnych akumulatorów zasilających jest niezwykle wysoki. Jedynie Kardan w trzeciej części trylogii jest w stanie wyprodukować ogniwa na własną rękę, ale w tylko niewielkich ilościach i to za bardzo wysoką cenę.[1][2][3]

Karabin Gaussa cechuje przede wszystkim wspaniała celność oraz ogromna siła przebicia. Użytkownik uzbrojony w tą machinę śmierci nie ma sobie równych na polu walki.

Lokalizacja Edytuj

SoC S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Edytuj

  • Broń można uzyskać pod koniec gry, kiedy pojawia się zadanie związane ze zniszczeniem ochrony psionicznej, której używa Strielok.

CNM S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Edytuj

ZP S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Edytuj

  • Można ją zdobyć pokonując przywódcę Monolitu, po jego likwidacji broń staje się własnością głównego bohatera.

Ciekawostki Ciekawostki Edytuj

  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci akumulatory do karabinu Gaussa można uzyskać od Kardana lub w schowkach Monolitu.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla znaleźć ją można przy ciałach martwych członków frakcji Monolit.
  • Podobna broń o tej samej nazwie pojawia się w serii gier "Crysis" oraz w grach z serii "Fallout".
  • Ponowne zobaczenie Karabinu Gaussa przez Kardana było dla niego bardzo istotne, dowodzi tego fakt, że po jego zobaczeniu stalker nie napił się jak to miał w zwyczaju.
  • Jest to jedyna broń, która ma taki sam dźwięk w każdej wersji gry.
  • Karabin Gaussa wydaje charakterystyczny dźwięk przy oddawaniu strzału, mimo iż broń elektromagnetyczna nie może wydawać żadnych dźwięków. Być może ten dźwięk jest spowodowany faktem, że natychmiast po strzale pocisk pokonuje barierę dźwięku, dzięki wbudowanym elektromagnesom.
  • Karabin ten zadaje najniższe obrażenia w pierwszej części serii, najwyższe zaś w trzeciej.
  • W drugiej części serii zasadniczo protagonista używa wczesnego prototypu karabinu gaussa, karabinku EM1.
  • W zewie Prypeci można napotkać 6 snajperów, uzbrojonych w Karabiny Gaussa, jednak gracz ma dostęp tylko do trzech z nich.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Śmigłowiec może się rozbić po kilkukrotnym trafieniu z Karabinu Gaussa, jednakże zamiast się rozbić i pozostawać na ziemi jako wrak, po prostu zniknie.
  • W końcówce ZP protagonista dowiaduje się, że wojsko próbowało produkować Karabin Gaussa na masową skalę, ale okazało się to zbyt kosztownym przedsięwzięciem.
  • To jedna z dwóch broni energetycznych dostępnych w Zonie, drugą jest Karabinek EM1.
  • Karabin ten powstał prawdopodobnie w Laboratorium X-8.
  • To jest finalna wersja Karabinu Gaussa, jednak wcześniej istniały inne, różniące się wersje tej broni, dowodzi tego fakt istnienia EM1 w Czystym Niebie.
  • Wygląd tej broni ulegał zmianom wraz w postępami prac nad pierwszą częścią serii. Wcześniej był nieco bardziej szary i ciemniejszy.
  • W Zewie Prypeci można zabić kilku wrogów jednym strzałem, gdyż ładunek będzie przebijał ciała na wylot.
  • Ikona pistoletu Gaussa w ekwipunku nie pasuje do modelu gry.
  • Pistolet Gaussa jest jedną z naprawdę istniejących odmian elektromagnetycznego przyspieszacza masowego. Nazwany na cześć Karla Gaussa , który zapoczątkował teorię elektromagnetyzmu.
  • Animacja ładowania jest prawie taka sama jak w przypadku SVDm-2.
  • Początkowa prędkość ładunku Gaussa w grze wynosi 15 kilometrów na sekundę.

PrzypisyEdytuj

  1. „Eksperymentalny karabinek elektromagnetyczny. Służy głównie do neutralizacji urządzeń elektronicznych na odległość, nieskuteczny przeciwko żywym celom. Zasilany jest przez baterie zasilające.”
  2. EM1 jest wczesnym prototypem karabinu Gaussa, został on stworzony w 2004 roku, jeszcze przed pojawieniem się Zony. Idealnie sprawdza się jako urządzenie do niszczenia wszelkiego rodzaju elektroniki, gorzej radzi sobie jako broń. Jedno ogniwo wystarcza do oddania aż 100 strzałów z tej broni.
  3. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Karabinek_EM1