FANDOM

Laboratorium X-19 (znane także jako X-10) jest jedną z lokalizacji w grze S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla.

HistoriaEdytuj

Laboratorium X-19 istniało na długo przed powstaniem Zony, był to jeden z tajnych, podziemnych ośrodków, w których Związek Radziecki prowadził zaawansowane badania naukowe z zakresu kontroli umysłu oraz broni psychotronicznej. W roku 1986, kiedy miała miejsce katastrofa w elektrowni Czarnobylskiej, cały personel X-19 ewakuowano, dokumentacja oraz wyniki badań zostały zabrane lub zniszczone, na pewien czas ośrodek został zamknięty. Ponowne otwarcie tego instytutu miało miejsce niedługo po powstaniu Zony, w roku 2006, kiedy swoją działalność rozpoczynała tajna organizacja, znana jako Grupa [1].

Z uwagi na ogromną infrastrukturę wokół ośrodka, bardzo dobrą lokalizację oraz silne systemy bezpieczeństwa, miejsce to idealnie nadawało się do prowadzenia badań, które często w sposób skrajny naruszały wszelkie zasady etyczne. Badania nad bronią psychotroniczą oraz kontrolą umysłu były jednym z priorytetów Grupy, a wymagały one ogromnych środków finansowych, najnowocześniejszej technologii oraz naturalnie pełnej dyskrecji, X-19 finansowane przez Grupę od momentu reaktywacji ośrodka, spełniało wszystkie te warunki.

W bliżej nieokreślonych czasie, doszło do przełomu w badaniach i udało się stworzyć pierwszy Emiter Kajmanowa, który był fundamentem projektu Mózgozwęglacza i jego kluczową częścią. Aby to osiągnąć, niektóre komponenty tworzono w innych ośrodkach, np. Laboratorium X-16 oraz Laboratorium X-18, a następnie transporotwano pod osłoną nocy do X-19. Po uruchomieniu aparatury rozpoczęto przeprowadzanie eksperymentów na ludziach oraz zwierzętach, prowadząch do katastrofalnych mutacji oraz zgonów. Mózgozwęglacz bardzo skutecznie bronił drogi wgłąb Zony, samego ośrodka broniły elitarne oddziały Monolitu, w liczbie kilkudziesięciu żołnierzy.

W roku 2012 do ośrodka wdarł się Naznaczony, który próbował na zlecenie Barmana rozwikłać zagadkę Mózgozwęglacza i drogi co centrum Zony. Po zneutralizowaniu wszystkich przeciwników w laboratorium, a następnie wyłączył aparaturę, tym samym otwierając drogę wszystkich stalkerom do centrum. W późniejszym czasie nie podejmowanu już prób reaktywacji ośrodka X-19, prawdopdobnie z uwagi na fakt, że jego zadanie polegające na blokowaniu drogi do centrum Zony zakończyło się porażką [2].

OpisEdytuj

X-19 znajduje składa z kilku poziomów, na których dokonywano licznych badań oraz eksperymentów naukowych. Cały kompleks naukowy zasilany jest potężnymi generatorami, wystarczającymi, aby zaopatrzyć cały budynek w niezbędne ilości energii elektryczne,j umożliwiającej prowadzenie prac badawczych. Najważniejszym punktem całego laboratorium jest umiejscowiona w nim sterownia Mózgozwęglacza, eksperymentalnego emitera promieniowania PSI, powodującego bardzo ciężkie uszkodzenia ludzkiego mózgu, który niezwykle skutecznie chronił projekt Świadomości-Z, przez wiele lat od powstania Zony.

Część ośrodka umieszczona jest pod ziemią, na powierzchni znajduje się trakcja kolejowa, rampy przeładunkowe oraz liczne baraki. Najwyższymi punktami w obiekcie są wysokie anteny. Ośrodek otoczony jest murem z drutem kolczastym i wieżyczkami strażniczymi, prowadzi do niego tylko jedno wejście, główna brama, która może zostać zamknięta w razie kryzysu (nie skorzystano z tego rozwiązania kiedy Naznaczony wdarł się do środka). Wgłąb ośrodka poprowadzone zostały tory kolejowe idące od ramp, prawdopodobnie by szybko i sprawnie transportować zaopatrzenie i sprzęt do wnętrza laboratorium. Na miejscu można znaleźć także kilka pojazdów, w tym transportery opancerzone oraz lądowisko dla śmigłowców. Całość została zaprojektowana w taki sposób, aby ewentualny intruz, zanim dostanie się do laboratorium, musiał minąć wszelkie zabezpieczenia oraz systemy obronne. 

S.T.A.L.K.E.R. - Cień CzarnobylaEdytuj

W laboratorium X-19, podobnie jak na terenach wokół niego, rezydują elitarne oddziały Monolitu. Wewnątrz można również natrafić na pijawki. Podczas przesuwania się w głąb terenów zajętych przez stacjonujące tam oddziały Monolitu, mające na celu ochronę Mózgozwęglacza, widoczne są halucynacje przedstawiające atakujące Nibypsy oraz omamy dźwiękowe. Naznaczony, aby móc dotrzeć do środka, musi się przedrzeć przez cały teren otaczający ośrodek, począwszy od bramy głównej, silnie chronionej. Monolit miał świadomość, że pojedynczy Stalker spróbuje sforsować zabezpieczenia i wyłączyć emiter, dlatego też był doskonale przygotowany na atak. Ostatecznie jednak Monolit oraz mutanty nie zdołały powstrzymać Samotnika przed wykonaniem swojego zadania[3].

Kiedy emiter zostaje wyłączony dochodzi do zaciętych walk, w których uczestniczą wszystkie frakcje. Monolit nie jest już w stanie zatrzymać nawały kilkudzisięciu stalkerów z niemal wszystkich frakcji Zony. Tuż po tym jak Striełok wyłącza Mózgozwęglacz do akcji wkraczają Wojskowi szturmowcy, którzy od razu nawiązują walkę z elitarnymi oddziałami Monolitu. Wolność oraz Powinność toczą zacięte walki aby wzajemnie uniemożliwić sobie marsz w kierunku Prypeci. Do Centrum dotrzeć próbują również neutralni Stalkerzy, którzy wdają się w wymianę ognia z Wojskowymi oraz frakcją Monolitu.[4][5]

Po wykonaniu swojego zadania bohater nie wraca już do tego miejsca. Jego dalsze losy nie są znane, choć patrząc na fakt jaką rolę pełnił Mózgozwęglacz, zakończyła się ona wraz z przebiciem się stalkerów co centrum Zony. 

CiekawostkiEdytuj

  • W rosyjskiej wersji laboratorium to ma indeks X-10.
  • Wygląd X-19 ulegał zmianom wraz z progresem w produkcji pierwszej części serii. 
  • W buildzie 2571, po przybyciu do laboratorium, kamera tymczasowo przeniosła się do głowy jednej z Pijawek.
  • W laboratorium znajdują się trzy zablokowane drzwi, z czego dwoje drzwi ma zamek cyfrowy. Poprzez wprowadzenie odpowiedniego kodu można otworzyć jedne z nich, a w pomieszczeniu znaleźć Granat F1, amunicję 5.56x45mm AP oraz apteczki. Kod z drzwi: 342089 (można go znaleźć w PDA jednego z żołnierzy Monolitu).
  • Po deaktywacji Mózgozwęglacza, w ośrodku pojawi się trzydziestu dodatkowych przeciwników z frakcji Monolit, w tym aż ośmiu Mistrzów.
  • Po wyłączeniu Mózgozwęglacza wszystkie Pijawki w X-19 zginą, o ile wcześniej nie zabije ich Naznaczony.
  • Sposób wyłączenia Mózgozwęglacza jest niezwykle prosty, wystarczy użyć jednego przełącznika. To dziwne, gdyż emiter ten jest ogromny, do jego obsługi potrzeba było kilku centrów sterowania oraz wielu komputerów. Z reguły instalacje tego typu należy wyłączać poprzez etapowe deazktywowanie poszczególnych podzespołów.
  • To największe laboratorium, do jakiego dostęp ma główny bohater w pierwszej części.

Galeria Edytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Mając do dyspozycji liczne laboratoria i podziemne kompleksy badawcze Grupa priorytetowo zajmowała się badaniem Noosfery, której istnienie odkryto na drodze ogólnoświatowych eksperymentów, oraz broni energetycznej. Innym punktem zainteresowania Grupy był wpływ promieniowania radioaktywnego oraz promieniowania psionicznego na ludzi. Dzięki stworzeniu Emiterów Kajmanowa, naukowcy mogli badać promieniowania wytwarzane przez istoty ludzkie, oraz badać wpływ fal o określonych częstotliwościach na psychikę człowieka (co w konsekwencji doprowadziło do stworzenia Mózgozwęglacza).[4]
  2. Po trzeciej wizycie Strieloka w Centrum i wyłączeniu Mózgozwęglacza wszystkie frakcje próbowały przedrzeć się do Zony. Istniała również inna frakcja, która próbowała uniemożliwić Striełokowi dotarcie do Centrum Zony, z obaw przed potężnymi emisjami, które były następstwem obecności bohatera w tamtym miejscu. Mowa o frakcji Czyste Niebo,[6][7] ostatecznie jednak emisja unieszkodliwiła Striełoka i unicestwiła całą frakcję CN.
  3. Frakcja Monolitu miała swój początek tuż po oddaniu do użytku eksperymentalnego emitera psionicznego, który z czasem został nazwany przez Stalkerów Mózgozwęglaczem. Emisje psioniczne z emitera powodowały rozległe uszkodzenia mózgu, przez co wszyscy którzy znaleźli się w zasięgu emisji doznawali poważnych uszkodzeń układu nerwowego i trwale tracili świadomość oraz pamięć.