FANDOM

Laboratorium X-19 (znane także jako X-10) jest jedną z lokalizacji w grze S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla.

Nagłówek
X-19

Laboratorium X-19

Lokalizacja
Frakcje
Mutanty
Anomalie
Źródło

HistoriaEdytuj

Ośrodek ten działał jeszcze przed powstaniem Zony, niedługo po katastrofie w 1986 roku cały personel został ewakuowany, po powstaniu Zony w roku 2006 ponownie rozpoczęto w nim prace. Z uwagi na ogromną infrastrukturę wokół ośrodka oraz silne systemy bezpieczeństwa, było to idealne miejsce do prowadzenia eksperymentów naukowych. Badania prowadzone w X-19 były priorytetowe i wymagały ogromnych środków finansowych, koncentrowały się one na kontroli umysłu za pomocą ogromnej anteny, połączonej z emiterami Kajmanowa, co pozwalało zdominować umysł człowieka lub nawet go uszkodzić. Prace prowadzone były w tajemnicy i niewiele z najwyższych rangą osób wiedziało o istnieniu ich oraz samego laboratorium.

Części niezbędne do stworzenia anteny, emitującej zabójcze promieniowanie psioniczne, tworzone były w zarówno w Laboratorium X-16 jak i Laboratorium X-18[1][2][3]. Po tym jak po powstaniu Zony Grupa postanowiła raz jeszcze uruchomić ośrodek, pojawiło się w nim mnóstwo elitarnych oddziałów Monolitu, które miały za zadanie strzec kompleksu za wszelką cenę. Do obrony Świadomość-Z oddelegowała także liczne mutanty w postaci Pijawek oraz Psionicznych Nibypsów. W roku 2012 do ośrodka wdarł się Naznaczony, eliminując wszystkich wewnątrz, po czym wyłączył Mózgozwęglacz, tym samym odblokowując drogę do centrum Zony. Następnie do X-19 wkroczyło Wojsko. Po tych wydarzeniach, laboratorium wyszło z użycia i nie wiadomo jaki był jego dalszy los.

OpisEdytuj

X-19 znajduje się w podziemiach Czerwonego Lasu i składa z kilku poziomów, na których dokonywano licznych badań oraz eksperymentów naukowych. Cały kompleks naukowy zasilany jest potężnymi generatorami, wystarczającymi, aby zaopatrzyć cały budynek w niezbędne ilości energii elektrycznej umożliwiającej prowadzenie prac badawczych. Najważniejszym punktem całego laboratorium jest umiejscowiona w nim sterownia Mózgozwęglacza, eksperymentalnego emitera promieniowania PSI, powodującego bardzo ciężkie uszkodzenia ludzkiego mózgu. Część ośrodka umieszczona jest pod ziemią, na powierzchni znajduje się trakcja kolejowa, rampy przeładunkowe oraz liczne baraki. Najwyższymi punktami w obiekcie są wysokie anteny. Ośrodek otoczony jest murem z drutem kolczastym i wieżyczkami strażniczymi, prowadzi do niego tylko jedno wejście, główna brama, która może zostać zamknięta w razie kryzysu (nie skorzystano z tego rozwiązania kiedy Naznaczony wdarł się do środka).

S.T.A.L.K.E.R. - Cień CzarnobylaEdytuj

W laboratorium X-19, podobnie jak na terenach wokół niego, rezydują elitarne oddziały Monolitu. Wewnątrz można również natrafić na pijawki. Podczas przesuwania się w głąb terenów zajętych przez stacjonujące tam oddziały Monolitu, mające na celu ochronę Mózgozwęglacza, widoczne są halucynacje przedstawiające atakujące Nibypsy oraz omamy dźwiękowe.

Kiedy emiter zostaje wyłączony dochodzi do zaciętych walk, w których uczestniczą wszystkie frakcje. Tuż po tym jak Striełok wyłącza Mózgozwęglacz do akcji wkraczają Wojskowi szturmowcy, którzy od razu nawiązują walkę z elitarnymi oddziałami Monolitu. Wolność oraz Powinność toczą zacięte walki aby wzajemnie uniemożliwić sobie marsz w kierunku Prypeci. Do Centrum dotrzeć próbują również neutralni Stalkerzy, którzy wdają się w wymianę ognia z Wojskowymi oraz frakcją Monolitu.[4][5]

FrakcjeEdytuj

MutantyEdytuj

AnomalieEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Zanim laboratorium ostatecznie uzyskało numer X-19 miało nosić nazwę Bunkier X-10 jednakże w późniejszych etapach produkcji twórcy przenieśli bunkier i zmienili jego nazwę.
  • Pierwotnie lokalizacja tego miejsca była inna, znajdowała się ona w innej części Czerwonego Lasu.

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki