FANDOM

Leki przeciwpromienne (zwane także lekami popromiennymi lub antyradem) to przedmiot występujący występuje w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

OpisEdytuj

Jest to zestaw leków, które mają za zadanie zmniejszyć ilość promieniowania w organizmie. Promieniowanie to jedno z najoczywistszych zagrożeń w Zonie, dlatego też zapobieganie dolegliwościom i chorobom wywołanym promieniowaniem radioaktywnym jest jednym z najważniejszych aspektów przetrwania na terenie strefy. Leki popromienne są bardzo pożądane wśród stalkerów wszystkich grup (może z wyjątkiem żołnierzy frakcji Monolit, którym promieniowanie wydaje się być niestraszne), co powoduje, że ich cena jest stosunkowo wysoka, większość handlarzy w Zonie posiada w sprzedaży antyrady. 

Sposób aplikacji antyradu różni się w całej serii, jest to albo pakiet składający się z dwóch niebieskich i czerwonych pigułek, które powinny być połknięte natychmiast, albo strzykawki z roztworem leku przeciwnowotworowego do wstrzykiwania. Cel stosowania tych leków jest zawsze taki sam - usunięcie cząsteczek radioaktywnych z organizmu tak szybko, jak to możliwe. Anty-rad nie ma na celu zapobiegać i chronić przed radiacją, ale neutralizować jej konsekwencje po ujawnieniu się w organizmie. 

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Zmniejszają skutki promieniowania.

CNM Czyste NieboEdytuj

„Opakowanie pigułek wspomagających usuwanie radionuklidów z ciała. Pigułki nie chronią przed nowym promieniowaniem, zmniejszają jedynie dotychczasową dawkę.

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Oparte na meksaminie leki przeciwpromienne są często spotykane w Zonie. Po użyciu lekarstwo powoduje skurcz obwodowych naczyń krwionośnych i deprywację tlenową, co pozwala na leczenie i ochronę przed promieniowaniem. Nie ma ono silnych skutków ubocznych, ale wiadomo o odosobnionych przypadkach lekkich nudności, zawrotów głowy, skurczy i bólu brzucha.

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Prawdziwa nazwa leku to Mexamin (5-Methoxytryptamin)
  • Z przodu opakowania widnieje napis "Antyrad"
  • Duże dawki leków antyradiacyjnych są w stanie pokonać nawet najcięższe choroby popromienne, co w rzeczywistości byłoby niemożliwe, bez specjalistycznej opieki medycznej.
  • Alternatywą dla leków jest Wódka, która również obniża poziom promieniowania. Ta alternatywa jest nader często wykorzystywana przez Samotników.
  • Nawet jeśli zestaw leków posiada strzykawkę (a na to wskazuje ikona przedmiotu), to podczas zażywania ich słychać odgłos połykania tabletek.