FANDOM

Limańsk, nazywane także Limańsk-13, to niewielkich rozmiarów miasto, występujące w grze S.T.A.L.K.E.R. Czyste Niebo.

Limańsk
Limansk

Limańsk

Gra
Miejsca
Frakcje
Postacie
Mutanty
Anomalie
Źródło

HistoriaEdytuj

Po awarii reaktora w bloku numer 4 i ewakuacji znacznej części mieszkańców skażonych terenów, Rada Ministrów ZSRR zadecydowała o utworzeniu sieci tajnych laboratoriów na obszarze Zony.

Równolegle do prowadzonych badań powstawało miasto Limańska, mające służyć za miejsce zamieszkania dla personelu naukowego. Znajdowały się tu m. in. szpital i instytut badawczy, w którym prawdopodobnie były przeprowadzane eksperymenty dotyczące pola psionicznego.

Po pierwszej emisji w roku 2006 i powstaniu Zony, większa część naukowców zginęła, bądź uciekła. W 2011 roku rozegrała się tu nierozstrzygnięta bitwa między siłami Wolności i Powinności. Ostatecznie całkowitą władzę nad Limańskiem przejął Monolit, który jako jedyny potrafił dostosować się do surowych warunków, panujących w mieście, a także nie zamierzał przesuwać swoich sił ani bliżej centrum, ani w kierunku obrzeży miasta.

We wrześniu tego samego roku miasto posłużyło Czystemu Niebu za drogę prowadzącą do elektrowni. Idąc przez Limańsk komandosi z frakcji Czyste Niebo mogli ominąć Mózgozwęglacz i dotrzeć do Centrum. Po intensywnej walce z Monolitem i Wojskowymi, stalkerzy wspomagani przez głównego bohatera gry przebili się przez szpital i osiągnęli swój cel.

OpisEdytuj

Limańsk to niewielkie miasteczko położone wzgórzach. W przeciwieństwie do Prypeci jest pełne małych, wąskich uliczek, bocznych przejść i placów zabaw. Miasto położone jest na drodze do centrum Zony, po wielkiej emisji w 2011 zostało odblokowane, dzięki czemu stało się jedyną drogą pozwalającą ominąć Mózgozwęglacz.

Podczas wydarzeń przed pierwszą częścią serii, przez Limańsk próbowali przejść najpierw Naznaczony wraz z Czystym Niebem, a wcześniej wszystkie inne frakcje. Frakcja Monolitu miała realny problem, aby powstrzymać wszystkie te grupy, które idąc przez Limańsk przedostawały się przez szpital i placu budowy coraz bliżej centrum. Ostatecznie to Czyste Niebo przełamało opór Monolitu, po dordze eliminując wszystkie inne przeszkody, wykorzystując do tego informacje od dwóch ocalałych z rozbitej grupy Bandytów. których napotkali po dordze. 

Przed akcją serii mieszkali tam radzieccy, a następnie rosyjscy uczeni razem z personelem pomocniczym oraz służbami porządkowymi. Centralnymi budynkami miasta był Instytut Badawczy i sąsiadujący z nim szpital. Sam Limańsk i jego okolice pełne są bąbli czasowych, w które omyłkowo dostała się m. in. grupa najemników Leszego. W mieście nie ma żadnych mutantów i artefaktów.

Zadania Edytuj

Dokonanie zwiadu Edytuj

Od momentu przybycia do Limańska należy podążać za oddziałem Czystego Nieba, następnie po znalezieniu i zidentyfikowaniu dwóch Bandytów porozmawiać z nimi. Nie wolno ich zabijać jeśli zdanie ma się powieść, konieczne będzie podarowanie jednemu z nich apteczki, w zamian za co zdradzi on lokalizacje zasadzki przy głównej drodze. Po zdemaskowaniu zasadzki trzeba zlikwidować niewielkie oddziały Renegatów i dojść do Najemnika chowającego się za ciężarówką na ulicy, wtedy też punkt ten zostaje zaliczony.

Zniszczenie sekcji CKM-u Edytuj

Najemnik, z którym odbywa się rozmowa, instruuje bohatera o zestawie kaemów ostrzeliwujących ulicę. Zadanie to można rozwiązać na dwa sposoby, wejść do budynku i wykurzyć operatora karabinu maszynowego lub zastrzelić strzelca na balkonie. Po likwidacji Bandytów należy oczyścić cały budynek, a następnie poczekać na przybycie oddziału Czystego Nieba, od którego protagonista otrzyma kolejne instrukcje.

Zasadzka Monolitu Edytuj

Po dialogu z żołnierzami CN, należy iść drogą w kierunku skrzyżowania. Jest to jednak zasadzka Monolitu na oddział Czystego Nieba oraz Najemnika Szramę. Wszyscy przeciwnicy muszą zostać zlikwidowani, zarówno komandosi jak i snajperzy. Dopiero po eliminacji wszystkich wrogów będzie można bezpiecznie przejść dalej w głąb miasta.

Most nad kanałem Edytuj

Po wyeliminowaniu Monolitu należy wraz ze szturmowcami Czystego Nieba udać się dużego placu, gdzie znajdują się zwłoki wielu stalkerów z Powinności oraz Wolności. Tam trzeba po raz kolejny odeprzeć szturm Monolitu, to zadanie jednak należy do żołnierzy frakcji Liebiedewa, główny protagonista musi ruszyć dalej, a następnie przejść przez kratę przed polem anomalii, które znajduje się na końcu drogi. Po krótkim marszu trzeba znaleźć kolejny oddział czystego nieba i porozmawiać z jego dowódcą.

Zablokowanie kaemu Edytuj

Pod osłoną ludzi z Czystego Nieba trzeba jak najszybciej przeprawić się przez most w Limańsku. Za mostem znajduje się duży budynek oraz duża przestrzeń przed nim. Trzeba zlikwidować wszystkie oddziały Monolitu oraz operatorów ckm-u, a następnie przeprowadzić szturm na tę lokację, likwidując wszystkich wojskowych. Po zajęciu budynku dotrzeć do drzwi na tyłach i wyjść na ulicę, prowadzącą na Plac Budowy. Po drodze trzeba uważać na anomalie przestrzenne, wejście w nie będzie spowalniać postępy bohatera.

Przedarcie się przez Plac Budowy Edytuj

Po dotarciu do placu budowy bohater napotka zdecydowany opór Monolitu. W budynku znajduje się 24 stalkerów tej frakcji, zniszczenie ich będzie kosztować wiele wysiłku. Okupują oni wszystkie piętra konstrukcji, po ich zabiciu trzeba się dostać na drugie piętro i przejść na tyły, wskoczyć na rusztowanie i zejść na dół, gdzie bramą należy dostać się do kolejnego oddziału Czystego Nieba.

Snajper Edytuj

Podczas podróży głównego bohatera ze stalkerami z Czystego Nieba, grupa zostaje zaatakowana przez strzelca wyborowego. Podczas próby podejścia do strzelca odkryta zostaje obecność ogrodzenia pod napięciem. Aby móc podążać dalej najpierw trzeba wyłączyć źródło zasilania.

Wyłączanie generatora Edytuj

Aby wyłączyć generator trzeba się dostać do budynku w bocznej uliczce, a następnie wejść na poddasze za pomocą drabiny, po czym udać się przez okno na dach. Idąc po dachu dotrzeć trzeba do systemu rur, który prowadzi do kolejnego balkonu i pomieszczenia. W miejscu tym znajdują się oddziały frakcji Monolit, które trzeba zniszczyć przed pójściem dalej. Po zabiciu sił Monolitu, należy dojść do drabiny, daleko na wprost od wejścia do pomieszczenia, tam znajduje się generator. Po jego wyłączeniu zadanie zostaje wykonane, Czyste Niebo przystępuje wtedy do szturmu n Szpital.

CiekawostkiEdytuj

  • Limańsk był drogą, która pozwalała ominąć Mózgozwęglacz jednak do czasu wielkiej emisji nie można było się do niego dostać.
  • W Limańsku nie ma żadnych artefaktów ani anomalii.
  • W mieście nie pojawiają się żadne mutanty.
  • Leśnik wspomina o tym mieście w swojej opowieści i opisuje jak wyglądało przed powstaniem Zony.
  • Miasto mogło być stale pod wpływem emisji psionicznych jeszcze przed powstaniem ZonyStalker Leśnikwspomina o tym, że mieszkańcy miasta dziwnie się zachowywali, a po każdej wizycie w mieście zawsze pojawiały się bóle głowy, zatem przypuszczalnie miasto było pod wpływem jakiegoś rodzaju emisji, bądź pola oddziaływania, które były częścią eksperymentów naukowych w zakresie kontroli umysłu.
  • W bunkrze Profesora Sacharowa można znaleźć kalendarz z Limańskiem. Był on dostępny w rosyjskiej edycji kolekcjonerskiej gry.
  • Zasasdzka w mieście na oddział głównego bohatera niekiedy może w ogóle się nie wydarzyć, z uwagi na błąd w skryptach gry, które czasami się pojawia.
  • Po przejściu przez Limańsk nie można już wrócić, tunel z Limańska będzie już niedostępny.
  • Wszyscy dowódcy Czystego Nieba w Limańsku to technicy i mogą naprawić broń.
  • Czasami w Nocy nad Limańskiem można dostrzec charakterystyczne race w powietrzu. 

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki