FANDOM

Anomalie są efektem działania silnego promieniowania radioaktywnego terenów wokół elektrowni atomowej w Czarnobylu, a także serii tajemniczych eksplozji i wyładowań, jakie nawiedziły te tereny wiele lat później, w roku 2006. Strefy te są bardzo niebezpieczne, niedoświadczeni stalkerzy mogą bardzo szybko zginąć przebywając w obszarach anomalii. Tereny te są bardzo trudne do wykrycia i często stają się przyczyną śmierci nieuważnych podróżników (...) Istnieją specjalne detektory pomagające wykrywać anomalie, podając przy tym dokładny stopień nasilenia, lokalizację oraz odległość. Najbardziej doświadczeni stalkerzy potrafią bezbłędnie ocenić sytuację i w porę zauważyć anomalie, wykorzystując wskazówki, jakie daje środowisko oraz otoczenie takich stref: np. powiewy wiatru, zachowanie gałęzi drzew, czy też zwykłych śmieci i gruzów dookoła. Z czasem, udało się zidentyfikować wiele anomalii, skatalogować je i opisać.

- PDA S.T.A.L.K.E.R.

Anomalie występują we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R. Pojawiają się na całym terytorium strefy, we wszystkich lokacjach. Anomalie są to zjawiska, które powstały po pojawieniu się Zony w roku 2006, charakteryzują się tym, że nie występują naturalnie nigdzie indziej poza Zoną i stanowią odchylenia od przyjętych norm swoim sposobem działania czy właściwościami. Są one niebezpieczne, stanowią zagrożenie dla wszystkich, którzy się do nich zbliżą, oddziałują na ludzi i zwierzęta powodując uszkodzenia, zdecydowana większość anomalii jest zabójcza.

Anomalie Edytuj

  • Trampolina

    Trampolina

    Trampolina – Anomalia grawitacyjna. Występuje z reguły na otwartej przestrzeni. Jest to niestabilne pole grawitacyjne o wyglądzie pulsującego "bąbla" o średnicy 2-3 metrów tuż nad ziemią. Z reguły zadaje niewielkie obrażenia ale może też uśmiercić. Można ją wykryć detektorem anomalii. Anomalia ta formuje artefakty Meduza, Kamienny kwiat i Gwiazda wieczorna.
  • Karuzela

    Karuzela

    Karuzela – Anomalia grawitacyjna. Występuje zarówno na otwartej przestrzeni jak i w dużych pomieszczeniach. Ma średnicę około 5 metrów. Może występować tuż nad ziemią jak i kilka metrów nad nią. Można ją rozpoznać po charakterystycznym jasnym punkcie w centralnej części oraz po charakterystycznym pulsującym dźwięku. Stosunkowo groźna ponieważ potrafi wessać człowieka lub dużego mutanta nawet z odległości kilku merów. Ofiara nie ma najmniejszych szans na ratunek ponieważ jest zgniatana a następnie rozrywana w eksplozji grawitacyjnej. Anomalię można wykryć za pomocą detektora. Anomalia ta formuje artefakty Kamienna krew, Kotlet i Dusza.
  • Wir

    Wir

    Wir – Anomalia grawitacyjna. Występuje na otwartej przestrzeni. Ma średnicę około 10 metrów. Jest to najgroźniejsza anomalia występująca w Zonie ponieważ jest praktycznie niewidzialna. Za dnia jej obecność zdradzają wirujące w powietrzu liście w formie leja lub leżące w pobliżu szczątki. W nocy można ją wykryć detektorem lub poprzez rzucenie w jej kierunku przedmiotu (np. śruby). Jej działanie jest podobne do anomalii typu Karuzela lecz działa z większą siłą i na większym obszarze. Na szczęście występuje stosunkowo rzadko. Anomalia ta formuje artefakty Skrętak, Grawi i Złota Rybka.
  • Spalacz

    Spalacz

    Spalacz – Anomalia termiczna. Występuje z reguły w pomieszczeniach i korytarzach. Ma średnicę około 3 metrów. Za dnia można ją rozpoznać po falującym słupie powietrza o wysokości kilku metrów. Wysoką temperaturę odczuwa się nawet stojąc kilka metrów od anomalii. W momencie kontaktu z innym obiektem (człowiek, mutant lub przedmiot) anomalia emituje słup ognia a jej temperatura gwałtownie wzrasta. Stosunkowo groźna ponieważ nie można jej wykryć detektorem anomalii. W laboratorium X18 można zobaczyć jej odmianę, która potrafi poruszać się po pomieszczeniu. Anomalia ta formuje artefakty Kropelki, Kula ognista i Kryształ.
  • Elektro

    Elektro

    Elektro – Anomalia elektryczna. Tworzą ją setki miniaturowych wyładowań. Ma kilka odmian. Najczęściej spotykana odmiana ma około 5 metrów i występuje tuż nad ziemią na otwartych przestrzeniach. Inna, rzadziej występująca odmiana występuje w korytarzach lub w tunelach i potrafi przemieszczać się z dużą prędkością (odmianę taką można zobaczyć np. w tunelu pod nasypem w Kordonie lub w piwnicach Agropromu). Najrzadziej występująca odmiana ma formę kuli o średnicy kilku metrów tuż nad ziemią (można ją zobaczyć np. w Prypeci). W kontakcie z obcym ciałem anomalia emituje tysiące elektrostatycznych wyładowań, które praktycznie momentalnie zabijają tego kto znalazł się w polu rażenia.
  • Galareta

    Galareta

    Galareta – Anomalia nieznanego pochodzenia. Ma średnicę 2-3 metrów i charakterystyczny wygląd bulgoczącej żółtozielonej galarety. Występuje z reguły w zamkniętych pomieszczeniach lub pod ziemią. Duże jej skupiska można zobaczyć w piwnicach Agropromu i w laboratorium X18. Obrażenia jakie zadaje są porównywalne do oparzeń wywołanych silnym kwasem. Detektor anomalii nie reaguje na jej obecność, jednak anomalia ta jest doskonale widoczna nawet w ciemnościach(świeci). Anomalia ta formuje artefakty Śluz, Ślimak i Mika.
  • Spalony-puch

    Spalony Puch

    Spalony Puch – W zasadzie nie jest to anomalia lecz zmutowana roślinność. Występuje w postaci zwisających z góry setek delikatnych gałązek o charakterystycznej brązowo-zielonej barwie. Można ją zobaczyć np. na słupach elektrycznych w wiosce pijawek i w Magazynach Wojskowych. Roślina ta reaguje na szybko poruszające się w jej pobliżu lub pod nią obiekty poprzez wystrzelenie w jego kierunku setek malutkich dotkliwie raniących igieł. Nie reaguje na wolno poruszające się obiekty. Gdy gracz dysponuje dobrym kombinezonem, anomalia ta jest całkowicie nieszkodliwa.
CoP comet side-0

Kometa

  • Kometa - Niezwykle rzadka, mobilna anomalia termiczna. Wytwarza artefakty tylko w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Pochodzenie nieznane, anomalia jest aktywna na przestrzeni kilku metrów kwadratowych, przemieszcza się, jest bardzo podobna do Spalacza, zatem za jej powstanie mogą odpowiadać podobne procesy.
  • Winorośl - Anomalia ta ma charakterystyczny wygląd, jest to drzewo z
    Winorol
    długimi, rozciągniętymi gałęziami, które przyczepione są do dwóch przeciwległych apartamentowców. Po gałęziach przemieszcza się niewielki, zielony obłok gazu. Krater w ziemi, gdzie rośnie winorośl, pełen jest anomalii chemicznych, notuje się tam także wysoki poziom promieniowania. Anomalia ta generuje rzadkie i mało znane artefakty, warto więc zaryzykować ich zdobycie. W zasadzie to jako lokalizację tej anomalii należało by wskazać także wyższe partie północnego budynku, można się tam dostać wspinając się po gałęziach.
  • Anomalia Chmura Gazowa
    Chmura Gazu - Anomalia tego typu pojawia się sporadycznie, głównie za sprawą innych anomalii chemicznych. Efektem jej działania jest rozpylanie dookoła trującego gazu, który oddziału na skórę oraz drogi oddechowe, powodując dotkliwe poparzenia. Chmura gazu znajduje się w ciągłym ruchu, co może spotęgować zadawane przez nią obrażenia, najczęściej występuje razem z anomaliami Kometa oraz Tesla. a anomalia zalicza się do grupy najbardziej niebezpiecznych, nawet w przypadku posiadania solidnego kombinezonu oraz artefaktów wspomagających ochronę przeciwchemiczną. Może ona uszkodzić założony kombinezon i szybko zredukować poziom zdrowia obrażeniami natury chemicznej.
  • TeleportAnomaly01SHOC
    Teleport - To prawdopodobnie najrzadziej występująca anomalia w Zonie. Pojawia się w kilku miejscach, anomalia ta zaburza strukturę przestrzeni, w związku z czym kontakt z nią powoduje natychmiastowe przeniesienie w inne miejsce. Działa na podobnej zasadzie co niektóre anomalie przestrzenne, które również mogą teleportować, jednak anomalia Teleport powiązana jest stricte z teleportacją, podczas kiedy przestrzenne mogą występować jako bąbel. Nie generuje ona żadnych artefaktów, nie powoduje obrażeń fizycznych.
  • Anomalia Przestrzenna
    Anomalia Przestrzenna - Ta anomalia to jednak z najrzadziej występujących anomalii, powstała ona na skutek niestabilności wewnętrznej struktury Zony. Występuje w dwóch wariantach; tzw. Bąbla oraz Teleportu z jednego miejsca do drugiego. Jest ona unikalna, zmienia strukturę rzeczywistości, zniekształca czas i przestrzeń, tworząc miniaturowe tunele przestrzenne, które mogą dosłownie przenieść stalkerów z jednego miejsca do drugiego. Anomalia ta jest bezpośrednim dowodem na to, że teleportacja faktycznie jest możliwa, naukowcy nie zdołali jednak zbadać tej anomalii na tyle, by móc zaczynać myśleć nad zaimplementowaniem podobnego procesu do technologii jaka występuje na świecie.
  • Anomalia Wulkan
    Wulkan - Jest to anomalia termiczna, przypomina Spalacz, z tą różnicą, że ogniste kule w tym przypadku nie tylko się poruszają, lecz także zmieniają swój pułap. Niektóre są wprawdzie statyczne, ale zawsze część z nich przesuwa się w górę i w dół, będąc w ciągłym ruchu. Co ciekawe, wewnątrz anomalii nie ma zagrożenia związanego z wysokimi temperaturami.
Radioactive.svg
  • Radioaktywność - Promieniowanie radioaktywne stanowi jeden z najbardziej szkodliwych czynników na obszarze Zony, szczególne jego natężenie pojawiło się po katastrofie Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej w roku 1986 oraz utworzeniu się Zony w 2006. Małe dawki promieniowania powodują zawroty głowy i wymioty, duże dawki poważne mutacje i w konsekwencji śmierć.

Pola Anomalii Edytuj

Betonowa Wanna
  • Anomalia Betonowa Wanna - Jest to anomalia chemiczna, która przy kontakcie ze skórą powoduje dotkliwe poparzenia, może również zniszczyć kombinezon ochronny. Generuje artefakt Dusza, ale z uwagi na położenie niewielu próbowało go zdobyć. Znajduje się ona po zachodniej stronie Fabryki Jupiter, na południe od Anomalii Bitumin. Najlepiej dostać się po artefakt przechodząc po betonowej ściance nad anomalią, a następnie zeskoczyć na wystające bloczki, po czym szybko zbliżyć się do drabiny i wejść po niej na górę.
Bitium
  • Anomalia Bitumin - jest to anomalia termiczna, która swym kształtem przypomina niewielką kotlinę. jej tworzeniu towarzyszyły intensywne procesy chemiczne, świadczy o tym zniszczony kawałek drogi, tworzący dół wypełniony gęsto rozmieszczonymi anomaliami Spalacz oraz Trampolina. Anomalia generuje bardzo wysokie temperatury, zabójcze dla każdego kto nie jest wyposażony w wytrzymały kombinezon chroniący przed obrażeniami termicznymi. Poszukiwania anomalii są niewskazane dla niedoświadczonych i słabo wyposażonych Stalkerów. 
    Circuis
  • Anomalia Cyrk - Tym mianem określono anomalię termiczną, w związku z czym zbliżanie się do niej może poskutkować oparzeniami. Dodatkowo w środku anomalii znajduje się Pyrogeist , który zaatakuje każdego kto znajdzie się w zasięgu ataku. Anomalia zdecydowanie nie jest przeznaczona dla amatorów, tylko najbardziej doświadczeni Stalkerzyi Naukowcy mogą sobie pozwolić na badanie anomalii z bliska.
    Epos-zp-kotel
  • Anomalia Kocioł - Jest to ekstremalnie gorące pole anomalii, emitujące nowe warianty anomalii Spalacz , zwane Kotłami. Charakterystyczny wygląd Kotła, przypominający wyrwy w ziemi, pozwala łatwo ją rozpoznać. Nazwa tej anomalii pochodzi od unikalnego połączania jakie zaistniało w jej przypadku - wody oraz anomalii termicznych, co powoduje wrzenie wody znajdującej się wewnątrz pęknięć w ziemi i wyrzucanie jej na zewnątrz. Anomalia może wygenerować cenne artefakty, najczęściej są one jednak zanurzone we wrzącej wodzie, jedynym sposobem, aby wydostać je bez uszczerbku na zdrowiu jest zaczekanie aż wyrzut wody wybije artefakt w górę. 
    Anomalia Pazur
  • Anomalia Pazur - Pazur to nietypowa anomalia grawitacyjna o nieznanym pochodzeniu, wygląda krater z wystającymi, poskręcanymi ramionami. Prawdopodobnie w wyniku podziemnej eksplozji osunął się kawałek terenu i otworzyła się sieć jaskiń, do których można dostać przez jeden z otworów w ziemi, albo przez szczelinę na terenie dawnej stacji benzynowej. W obrębie anomalii jest dużo Trampolin, które gęsto rozmieszczone, uniemożliwiają szybką ucieczkę. W okolicy spotkać można sporo Snorków i Zombie. W anomalii można znaleźć wiele artefaktów pochodzenia grawitacyjnego.
Anomalia Popielisko
  • Anomalia Popielisko - Jest to anomalia termiczna, dobrze znana w Zonie, teren anomalii stanowi popękana ziemia, z której zieją liczne anomalie typu Spalacz, które są bardzo aktywne i gęsto rozmieszczone. Najbardziej oczywistym zagrożeniem jest w tym przypadku bardzo wysoka temperatura, zjawisko charakterystyczne dla anomalii termicznych, wymagany jest wytrzymały kombinezon chroniący przed obrażeniami termicznymi. Anomalia rozciąga się na kilkanaście metrów w każdą stronę.
Anomalia Sosnodąb
  • Anomalia Sosnodąb - Jest to anomalia chemiczna, wyglądająca jak przerośnięte drzewo rozpinające się nad siecią rowów. Legenda głosi, że kiedyś pewien Stalker będący amatorem badań naukowych związanych z anomaliami, wziąwszy kawałek kory, zlokalizował ją jako zarówno korę Sosny, jak i Dębu co nie miało prawa mieć miejsca w normalnych warunkach. U zbiegów wszystkich rowów znajduje się skupisko gazowych anomalii, przez które trzeba skupić się na równowadze, podczas wspinaczki Oprócz dobrego widoku i punktu snajperskiego, można tam znaleźć artefakty, które oddaliły się od macierzystych terenów.
Szrama-0
  • Anomalia Szrama - Jest to dużych rozmiarów anomalia przypominająca wielką wyrwę w ziemi, która powstała na skutek oddziaływania promieniowania psionicznego. Promieniowanie skumulowane wewnątrz anomalii przyciąga mutanty w to miejsce, dlatego też nie tylko sama anomalia, ale także jej okolice mogą być bardzo niebezpieczne[1].
  • Anomalia na Wielkich Bagnach - Jest to niewielki obszar, na którym ziemia jest spalona i popękana, w miarę
    Pole Anomalii
    zbliżania się do niego wzrasta temperatura, która może uszkodzić kombinezon i zadać obrażenia termiczne. Nie jest ono klasyfikowane jako anomalia, nie ma również nazwy, jednak sposób działania nakazuje traktować to miejsce jako pole anomalii termicznych. Nie generuje żadnych artefaktów, nie wiążą się nim żadne zadania. Rozpadlinę tę można porównywać do pól anomalii, spotykanych w różnych rejonach Zony. Podobnie wygląda np. anomalia Bojler, z tą różnicą, że pęknięcia w ziemi są znacznie większe, a w środku znajduje się wrząca woda, stale podgrzewana przez anomalie Spalacz.

ANOMALIE USUNIĘTE Edytuj

SHOCBeta Rusty Hair website image

Rdzawa powłoka

  • Rdzawa powłoka - anomalia szkodząca głównie przedmiotom metalowym. W bardzo krótkim czasie pokrywają się brązowym nalotem,a następie rozpadają się. Anomalia w krótkim czasie jest w stanie pozbawić stalkera broni i zniszczyć kombinezon - a skóra wystawiona bez ochrony na tą nibymgłę czernieje,robi się krucha i odpada płatami. Śmierć w tej anomalii jest jedną z najgorszych jaką człowiek może sobie wyobrazić. Niedawno w głównej bazie neutralnych stalkerów sąd polowy skazał jednego z niebezpiecznych bandytów w niewoli na śmierć w tej anomalii za bezpodstawne zabójstwa i znęcanie się nad stalkerami.
    SHOCBeta Fog website image

    Mgła

  • Mgła - anomalia najprawdopodobniej chemiczna. Mgła, która w kontakcie ze skórą powoduje liczne oparzenia,po minucie w tej anomalii skóra zanika prawie całkowicie,a człowiek ginie w niewyobrażalnych męczarniach. Podczas badań nad tą anomalią wykryto,że niektóre gatunki mutantów potrafią wytrzymać nieco dłuższy czas bez żadnej ochrony.[2]

Anomalie z Lost Alpha Edytuj

  • Ameba1
    Ameba - anomalia organiczno-chemiczna. Przypomina pajęczynę rozłożona na ziemi, po wejściu na nią po chwili zamyka swoje ramiona zatrzaskując stalkera w pułapce. Chwile po tym zaczyna ona roztapiać jego kombinezon a potem jego samego. Z reguły występuje w opuszczonych tunelach, wysokiej trawie lub koło opuszcoznych budynków.  
  • 2014-12-09 00002
    Dziwna anomalia - prawdopodobnie organicznego pochodzenia. Występuje tylko w jednym miejscu więc trudno określić w jakich środowiskach można by się jejspodziewać. Po wejściu w nią postać otrzymuje obrażenia, a sama anomalia podlatuje do góry i zostaje tam do momentu uwolnienia lub śmierci stalkera.[3]

Ciekawostki Edytuj

  • W filmie Stalker anomalie nazywane są pułapkami a do ich wykrywania używa się nakrętek z kawałkami białych szmat.

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Kategoria:Anomalie_Zew_Prypeci
  2. http://stalker.pl/anomalie-cien-czarnobyla/
  3. http://lost-alpha.wikia.com/wiki/Lost_Alpha_Wiki

Więcej z Fandomu

Losowa wiki