FANDOM

Dziękujemy Ci, o Monolicie, za ujawnienie nam sprytynych planów twoich wrogów. Niech światło twoje świeci nad duszami tych dzielnych wojowników, którzy poświęcili życia w służbie twojej woli. Naprzód wojownicy Monolitu, pomścijcie swoim poległych braci, którzy błogosławieni są w jedności z Monolitem. Nieście śmierć tym, którzy odrzucili świętą moc Monolitu. Monolicie, nie słyszymy Cię, dlaczego nas opuściłeś? Oczekujemy twych rozkazów nasz Monolicie.

- Kaznodzieja Monolitu.

Monolit to frakcja występująca we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R.

Monolit
Monolit Herb

Herb frakcji Monolit

Gra
Godło
  • MG
Założyciel
Lider
Ważni członkowie
Siedziba
Lokalizacja
Wrogowie
Przyjaciele
  • N/D
Neutralni
Źródło

HistoriaEdytuj

Frakcja Monolitu miała swój początek tuż po oddaniu do użytku eksperymentalnego emitera psionicznego, który z czasem został nazwany przez Stalkerów Mózgozwęglaczem. Emisje psioniczne z emitera powodowały rozległe uszkodzenia mózgu, przez co wszyscy którzy znaleźli się w zasięgu emisji doznawali poważnych uszkodzeń układu nerwowego i trwale tracili świadomość oraz pamięć.

Stalkerzy zneutralizowani przez Mózgozwęglacz byli następnie zabierani do siedziby Świadomości-Z, gdzie dokonywano na nich eksperymentów z zakresu programowania umysłu, tak aby stali się całkowicie posłuszni, nieświadomi i bardzo zdeterminowani. Wymazywano im wszelkie wspomnienia, a następnie aplikowano nowe, to samo prawdopodobnie dotyczyło ich umiejętności oraz postrzegania rzeczywistości. W taki sposób stawali się oni członkami nowo powstałej frakcji, którą nazwano "Monolitem", po czym dostawali wyposażenie i byli włączani do służby.

Manipulacje umysłami ludzi miały jednak swoje konsekwencje, w postaci wad genetycznych oraz uszkodzeń funkcji poznawczych. Niektórzy z członków Monolitu mieli wyraźne problemy z porozumiewaniem się, można przypuszczać, że zdarzały się przypadku śmierci podczas eksperymentów. Niemniej jednak projekt odniósł sukces, a frakcja zaczęła zwalczać wszystkich Stalkerów, którzy próbowali przedrzeć się do centrum Zony. Od tamtej pory w Zonie uważani byli za grupę fanatyków religijnych, którzy zwalczają wszystkie inne frakcje, blokując dostęp do centrum Zony.

Jednym z narzędzi do indoktrynacji ludzi w Monolicie był Kryształ, zwany także Spełniaczem Życzeń. Monolitowcy byli programowani w taki sposób, aby uważali go za bóstwo pochodzenia pozaziemskiego, oddawali mu cześć w podobny sposób jak sekty oddają cześć bożkom. W ten sposób udawało się utrzymać stałą kontrolę nad jednostkami Monolitu, warunkiem jednak było utrzymywanie aparatury Mózgozwęglacza oraz Monolitu w stanie funkcjonalności. W przeciwnym wypadku mniej podatni na indoktrynację stalkerzy mogli by odzyskać świadomość i opuścić projekt.

Porozumiewanie się pomiędzy Świadomością-Z a żołnierzami Monolitu odbywała się na zasadzie jakiegoś rodzaju połączenia mentalnego np. poprzez statuę w Prypeci, dzięki czemu aplikowano im polecenia oraz informacje.

Frakcja była najsilniejszą grupą w Zonie do czasu wyłączenia Mózgozwęglacza i przedostania się stalkerów do centrum Zony, po tych wydarzeniach wielu ludzi z Monolitu straciło życie, część z nich odzyskała świadomość i dołączyła do innych frakcji. Monolit już nigdy więcej nie odzyskał swojej dawnej świetności, ale wciąż zachowywał złą sławę, na którą pracował przez wiele lat.

CharakterystykaEdytuj

Grupa ta wykazuje wszelkie znamiona sekty religijnej, wierzą oni w istnienie kryształu, który według nich pochodzi z kosmosu i zlokalizowany jest gdzieś w centrum Zony. Większość Stalkerów uważa Monolitowców za fanatyków, niekiedy określa się ich mianem Lunatyków. Grupa ta wydaje się blokować wszelkie próby przedostania się do centrum Zony, aby ochronić Monolit przed Stalkerami. Plotki głoszą, że frakcja Monolitu ma wielką bazę gdzieś w centrum Zony, ale jej lokacja znana jest wyłącznie jej członkom.

- PDA S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Monolit jest to grupa, o znamionach sekty lub kultu religijnego, nastawiona wrogo do wszystkich innych grup w Zonie, z wyjątkiem Ekologów. Członkowie Monolitu wierzą w potęgę Spełniacza Życzeń, wielkiego Monolitu umiejscowionego w sarkofagu elektrowni atomowej w Czarnobylu. Historie opowiadane w Zonie mówią o istnieniu tego kryształu, który ma być rzekomo obiektem pozaziemskim lub samym sercem Zony.

Członkowie frakcji Monolit fanatycznie bronią terenów blisko centrum, gotowi bez wahania oddać życie by wypełnić swe zadanie. Ludzie będący w tej frakcji są byłymi Stalkerami, którym wyprano mózgi za pomocą potężnego emitera fal psionicznych - Mózgozwęglacza . Zaprogramowani w taki sposób, są gotowi wykonywać wszystkie rozkazy bez cienia sprzeciwu, nawet jeśli w grę wchodzi samobójstwo, lub zabicie innej osoby. Za projekt ten odpowiada Świadomość-Z , która stworzyła frakcję Monolit w celu ochrony swojego projektu oraz kompleksów badawczych, starając się zapobiec dotarciu Stalkerów do centrum Zony i zdemaskowaniu ich działalności.

Fizycznie ludzie z Monolitu nie różnią się niczym od innych Stalkerów, jednak ich fanatyzm oraz głęboka wiara, pozwalają im ignorować ponoszone obrażenia i kontynuować walkę, nawet będąc bardzo ciężko rannym. Co ciekawe, żołnierze Monolitu walczą nawet kiedy zabraknie im amunicji lub stracą swoją broń, przystępują wtedy do walki wręcz, nie bacząc na to że przeciwnik jest uzbrojony. W przypadku pojmania popełniają samobójstwo, np. roztrzaskując sobie głowę o ścianę lub w jakikolwiek inny sposób. Członkowie frakcji są w stanie połączyć się ze Świadomością-Z, przez urządzenie znane jako Statua Monolitu. Jest to sporych rozmiarów antena połączona z nadajnikiem, wyglądem przypominająca posąg. Klęczą oni wtedy, tworząc krąg wokół statuy, a następnie wchodzą w trans, kiwając głowami i mamrocząc. Ignorują oni przy tym wszystkie czynniki zewnętrzne, nawet strzały w ich obecności. Żołnierze Monolitu są znakomitymi i nieustępliwymi wojownikami. Nigdy się nie wahają, nigdy się nie wycofują, walczą aż do śmierci i potrafią przetrwać na terenach skrajnie napromieniowanych. Dysponują najwyższej klasy uzbrojeniem oraz kilkoma wersjami nowoczesnych kombinezonów, zapewniających kompleksową ochronę.

Na uwagę zasługuje także perfekcyjne wyszkolenie oddziałów Monolitu w zakresie obsługi broni palnej każdego rodzaju. Uchodzą oni w Zonie za bardzo trudnych przeciwników. Programowanie umysłu, jakiemu są poddawani żołnierze Monolitu daje im nie tylko niesamowitą wytrzymałość i determinację, ale także zupełnie pozbawia ich wszelkich ludzkich odruchów. Widać to szczególnie po Kaznodziei Monolitu który, z powodu potężnych wad wymowy, z trudem może się porozumiewać i nie zwraca uwagi na straty jakie ponosi frakcja walcząc z innymi. Co ciekawe, wyjątkiem od tej reguły wydaje się być Striełok oraz Włóczęga.

Striełok nie miał żadnych problemów z porozumiewaniem się, a nawet sam odzyskał świadomość po zaprogramowaniu przez Świadomość-Z. Mogło to jednak wynikać z faktu, że był on pod kontrolą Świadomości-Z do czasu wypadku Trupiarki w Kordonie w roku 2012, czyli znacznie krócej niż inni. Inną rzeczą wartą uwagi jest fakt, że żołnierze Monolitu są całkowicie niepodatni na emisje oraz promieniowanie psioniczne, pochodzące z emiterów (np. w Jantarze). Żołnierze Monolitu nawet nie próbują się ukrywać podczas trwania emisji i nie ponoszą z tego powodu żadnych negatywnych konsekwencji. Organizacja, system rang i awansów oraz hierarchia są w zasadzie nieznane. Nigdy nie udało się poznać Monolitu na tyle dobrze, aby zgłębić wewnętrzne struktury tej grupy. Oficjalnie wiadomo jedynie, że grupie przewodzi Charon. Kaznodzieje są często widywani na polach walk, z reguły prowadząc ostrzał z dystansu, przy użyciu karabinów snajperskich. Nie ma jednak wątpliwości, że na czele frakcji stoi organizacja Świadomość-Z.

Występowanie Edytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste NieboEdytuj

W prologu serii Szrama spotyka tę frakcję po raz pierwszy w Magazynach Wojskowych , tuż przy rozbitym śmigłowcu Mi-24 Łania , na zachód od Bariery . Żołnierze Monolitu otoczeni są polem psionicznym, które zadaje poważne obrażenia przeciwnikom, im samym nie czyniąc żadnej szkody. Druga, znacznie większa, grupa Stalkerów z Monolitu szturmuje od wschodu Barierę, bronioną przez członków frakcji Wolność . Nie jest możliwe zlikwidowanie ich poprzez zaskoczenie, gdyż znajdują się w polu emisji Mózgozwęglacza, jedyna opcja to przeczekanie aż podejdą do samej Bariery, wtedy jednak są najbardziej niebezpieczni. Później Monolit stara się uniemożliwić Naznaczonemu oraz Czystemu Niebu dostanie się w pobliże elektrowni. Atakują oni frakcję Czystego Nieba zarówno w Limańsku jak i w pobliżu samej elektrowni atomowej. 

S.T.A.L.K.E.R. - Cień CzarnobylaEdytuj

Po wydarzeniach z Czystego Nieba, w roku 2012 Monolit jest już najpotężniejszą frakcją w Zonie, liczebnością dorównującą najliczniejszym frakcjom jak Wolność lub Powinność . Poziomem wyszkolenia i wyekwipowania przewyższają wszystkie inne frakcje, nawet wspieranych przez rząd Wojskowych. Przywódcą frakcji jest Charon, siedziba Monolitu znajduje się w Prypeci ,

 S.T.A.L.K.E.R. - Zew PrypeciEdytuj

Trzy miesiące po wyłączeniu Mózgozwęglacza, Monolit powoli traci swoją siłę. Większość członków Monolitu zginęła lub odzyskała świadomość i została wcielona do innych frakcji. Jednym z oddziałów, który odzyskał świadomość dowodził Włóczęga. Po otrząśnięciu się z wydarzeń sprzed kilku miesięcy, próbuje znaleźć "przystań" dla siebie i swoich ludzi. Pozostałe jednostki, wciąż pod kontrolą Świadomości-Z znajdują się w podziemiach Prypeci, strzegąc tunelu Prypeć-1 . Kolejni przebywają w Laboratorium X-8 oraz centrum Prypeci. Po wydarzeniach sprzed kilku miesięcy Monolit był zdecydowanie w odwrocie, w niczym nie przypominał frakcji widzianej w Limańsku lub w pobliżu elektrowni Atomowej.

Obszar operacyjnyEdytuj

TerytoriaEdytuj

LokacjeEdytuj

Stosunek do innych frakcjiEdytuj

WrogowieEdytuj

PrzyjacieleEdytuj

  • N/D

NeutralniEdytuj

  • Ekolodzy Ekolodzy

WyposażenieEdytuj

Nawiązując do rozmowy członków Monolitu w prologu serii, można przypuszczać, że siły Monolitu są znakomicie wyposażone. Sprzęt dla Monolitu dostarcza Świadomość-Z, mają oni więc do dyspozycji najwyższej jakości uzbrojenie, nowoczesne kombinezony oraz ogromny zapas amunicji. W tej kwestii przewyższają oni wszystkie inne frakcje w Zonie. 

BrońEdytuj

KombinezonyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Monolit jest neutralny wobec Ekologów, ekolodzy są jedyną frakcją w grze, której Monolit nie atakuje.
  • W S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci występuje oddział Monolitu pod dowództwem Włóczęgi, który odzyskał świadomość. Oprócz nich ta sztuka udała się wyłącznie Naznaczonemu.
  • Mutanty nie atakują Monolitu. Wynika to z faktu, że i jedni i drudzy są pod kontrolą Świadomości-Z.

Galeria Edytuj

Główne Frakcje
Monolith Patch
Monolit

Więcej z Fandomu

Losowa wiki