FANDOM

Uwaga : Artykuł zawiera spojlery.

Oto jak przebiega oś czasu w uniwersum S.T.A.L.K.E.R. :

Czarnobylewakuacja1

26 kwietnia 1986 roku - Dochodzi do awarii systemu chłodzenia w reaktorze nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej im. W. I. Lenina. Prowadzi to do przegrzania się rdzenia reaktora, wzrostu ciśnienia w komorze reaktora w wyniku czego o godzinie 1:23 czasu lokalnego dochodzi do eksplozji, która uwalnia do atmosfery ogromne ilości izotopu cez-137 o bardzo silnej aktywności który skaża tereny ZSRR i wschodniej europy. Dopiero po dwóch dniach władze ZSRR decydują się na  akcję ratowniczą i ewakuację pobliskich wiosek i Prypeci tworząc zamkniętą strefę bezpieczeństwa zwaną Zoną.

Czar1

4 marca 2006 roku - oślepiające światło rozświetla nieba nad ruinami Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej, większość żołnierzy patrolujących wtedy tereny Zony znika. Do rozbłysku dochodzi najprawdopodobniej z przyczyn pierwszych eksperymentów z Projekem "Świadomość Z" i dużym zapotrzebowaniem projektu na energię. Istnieją pogłoski o tajnych laboratoriach badawczych na terenach skażonej strefy (Agroprom, Jantar X-16, Dolina Mroku X-18, Czerwony las X-19, Podziemia sarkofagu) - Rząd Federacji Rosyjskiej zaprzecza istnienu jakiejkolwiek tajnej działalności badawczej w obrębie Strefy.

Czarno4

2006-2008 rok - Władze państwowe Ukrainy wyznaczają teren zamknięty w okół miejsca katastrofy o promieniu 30km. Wojsko Ukraińskie pilnuje wstępu do Strefy i sporadyczne patroluję jej tereny; Wojsko zajmuje magazyny wojskowe opodal czerwonego lasu; promieniowanie sieje spustoszenie w okolicznej faunie i florze tworząc niebywałe i groźne istoty; Radiacja i prowadzone badania doprowadzają do zaburzeń w czasie i przestrzeni (Anomalie, Bąbel [Wstęga Mobiusa], zwarcie, artefakty); w 2008 roku dochodzi do 3 wybuchu (i emisji) która wybija większość żołnierzy, od tego czasu do Strefy zaczynają przenikać pierwsze niezidentyfikowane postacie szukające zysku, nazywające siebie stalkerami.

Naznaczony

Strielok / Naznaczony

2009-2010(?) rok - (Pierwsza wyprawa do centrum Zony) Formuje się pierwsza grupa stalkerów, która za cel obiera sobie dotarcie do centrum Zony. Na jej czele stoi niejaki Striełok (ros. Стрелок - Strzelec).W skład tej grupy wchodzą : Duch, Przewodnik (doprowadza ich do elektrowni), Kieł oraz Doktor jako wsparcie logistyczne. Dostają się do wnętrza elektrowni i znajdują zamknięte drzwi. Striełok dociera do "spełniacza życzeń" (Monolit) ale nie zdołał wypowiedzieć życzenia gdyż mdleje z bliżej nieznanych powodów. Po uratowaniu przez Kła i Ducha, Striełok leczy się z odniesionych ran u Doktora.

Drzwi prowadzące do sterowni monolitu.

Drzwi prowadzące do sterowni monolitu (Świadomości Z).

2010-2011 rok - Kieł, Duch i Doktor rozmyślają nad zamkniętymi drzwiami w elektrowni i postanawiają skonstruować 2 dekodery. ; Pierwszy dekoder zostaje skonstruowany i Kieł wyrusza w poszukiwaniu części do drugiego dekodera.

2011 rok - (Czyste Niebo oraz druga wyprawa do centrum Zony) Najemnik Szrama prowadzi przez Zonę grupę naukowców i dochodzi do emisji (którą z racji niezwykłych zdolności układu nerwowego przeżywa); Szrama trafia do obozu "Czystego Nieba" i przyjmuje zadanie zabicia Striełoka od Lebiediewa; Następnie trafia na trop Kła dzięki Sidorowiczowi. ; Kieł z niewiadomych przyczyn umiera przy pomniku W. I. Lenina w Prypeci. ; Szrama poznaje jednego z najstarszych stalkerów "Leśnika", a potem dociera do elektrowni i niszczy barierę psioniczną Striełoka. W tym samym czasie przepada jeden z dekoderów. Po emisji (prawdopodobnie) monolit (kontrolowany przez Świadomość Z) zanosi wszystkich do pomieszczeń przeznaczonych do prania mózgu. (Można je zobaczyć w zakończeniu Czystego Nieba)

5107.2

Plac wewnątrz elektrowni

2012 rok - (Cień Czarnobyla) Prawdopodobnie w tym czasie Duch dostaje pracę u naukowców i zostaje zabity przez kontrolera. ; Striełok zostaje odnaleziony przez Lisa w rozbitej "Trupiarce" i zostaje zaniesiony do Sidorowicza, od którego dostaje zadanie dojścia do centrum Zony ; Striełok spotyka się z Doktorem i opowiada mu o drugim dekoderze. ; następnie wyłącza "mózgozwęglacz" ; Podczas przejścia przez Prypeć, Striełok bierze drugi dekoder do zamkniętych drzwi w elektrowni ; Rozpoczyna się operacja "TOR WODNY"; Striełok poznaję tajemnicę Zony i kończy działalność Świadomości Z w Strefie (bądź też ginie, zależnie od zakończenia); Fiasko operacji "TOR WODNY".

Major-degtyarev

Zdjęcie Degtyarova

</p>

II poł. 2012 roku - (Zew Prypeci) po nieudanej operacji "TOR WODNY" Służby Bezpieczeństwa Ukrainy postanawiają wysłać swojego najlepszego człowieka do Strefy w celu zbadania przyczyn katastrofy. Jest nim Major Diegtiariow; Major bada wszystkie Ogończe - rozbite helikoptery z operacji "TOR WODNY"; Diegtiariow poznaje główną przyczynę katastrofy tj. zmiany pól anomalii; Diegtiariow formuje drużynę z którą kierują się do Prypeci; Zdobycie prototypu karabinu Gaussa; Przybycie Striełoka do placówki wojskowej w Pralni w Prypeci; Akcja ewakuacyjna w punkcie B28, odparcie Monolitu i ucieczka z Prypeci; Major wraca do Zony w charakterze obserwatora.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki