PKM - (RP-74) to karabin maszynowy występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

OpisEdytuj

To najcięższy karabin maszynowy, jaki ma do dyspozycji gówny bohater. Podczas trzymania tej broni postać nie może biegać i obracać się z normalną prędkością oraz używać jej przyrządów celowniczych. RP-74 ma też inne wady takie jak duży rozrzut, małą celność i niską mobilność, a także bardzo dużą wagę (7.5kg).

Brak możliwości używania celownika sprawia że broń radzi sobie słabo na dalekich dystansach, zmuszając gracza do strzelania krótkimi seriami do oddalonych celów. Przez brak możliwości biegania, trzeba nią prowadzić ostrzał z jednej pozycji. RP jest także zawodny i często ulega zacięciom gdy jest już trochę zużyty. Pomimo tych wad broń zadaje bardzo duże obrażenia i ma dużą szybkostrzelność. 

Korzysta z amunicji gwarantującej dużą siłę przebicia, idealnie sprawda się przeciwko najcięższym przeciwnikom, szczególnie na małych i średnich dystansach.

Zalety ZaletyEdytuj

  • Bardzo duże obrażenia
  • Bardzo duża szybkostrzelność
  • Daleki zasięg strzału
  • Wysoka celność na krótkich i średnich dystansach
  • Pojemny magazynek

Wady WadyEdytuj

  • Duża waga
  • Wysoka cena
  • Ograniczona celność na dużych dystansach
  • Duży odrzut
  • Duży rozmiar

Unikalne warianty Edytuj

Ta wersja występuje jedynie w Czystym Niebie. Można ją zdobyć tylko na skutek przyjęcia zadania pobocznego od jednego z dowódców w Czerwonym Lesie. Od wersji zwykłej różni się tym, że nie można go ulepszyć oraz tym, że jego magazynek może pomieścić aż 2000 naboi, co przy naładowaniu "do pełna" sprawia, że karabin waży aż 33,5 kg.

To unikatowa wersja zwykłego RP, występująca jedynie w Zewie Prypeci. Były członek powinności znany jako Zulus posiada przerobiony wariant RP-74. Jego wersja ma zwiększoną pojemność magazynka do 150 naboi (możliwość ulepszenia do 200), i jest znacznie bardziej niezawodny, waży jednak o 2,5kg więcej (10kg zamiast 7,5kg).

Montowany na pojazdach lub w budynkach, zapewnia ogromną siłę ognia i dużą szybkostrzelność, świetnie nadaje się do ognia zaporowego, ale jest nieprzenośny. Najczęsciej wykorzystują go Wojskowi, najczęściej na swoich posterunkach.

Opisy w grzeEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

„Pomimo wagi i małej precyzji ten lekki karabin maszynowy znalazł miłośników w Zonie. Jest używany głównie do odpierania przeważających sił wroga lub oczyszczania legowisk mutantów. Korzysta z amunicji 7.62 PP.”

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Pomimo dużej wagi i ograniczonej celności, karabin ten jest dosyć często stosowany w Zonie. Stosuje się go głównie do niwelowania przewagi liczebnej wroga oraz niszczenia kryjówek mutantów.”

Znani używkownicyEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

WystępowanieEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

  • Jest to jedna z broni ekspertów Powinności.
  • Można ją także uzyskać za ukończenie wojny pomiędzy frakcjami stając w niej po stronie Powinności (poprzez zniszczenie bazy Wolności). 
  • Sprzedawana jest także przez Mitaja po dołączeniu do Powinności.
  • Dwa RP-74 możemy znaleźć także w Limańsku
  • Instytut Badawczy w Agropromie, broni tej używa jeden z ochroniarzy gen. Kryłowa.

ZP Zew PrypeciEdytuj

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Jest to jedyny karabin maszynowy w każdej części serii.
  • To najdroższa broń konwencjonalna w drugiej części serii.
  • Wojskowi najczęsciej korzystają ze stacjonarnych wersji tych karabinów.
  • Używanie RP-74 bez egzoszkieletu jest niezwykle trudne ze względu na dużą wagę broni i liczbę potrzebnej amunicji.