FANDOM

„... po spiralnych schodach do pomieszczenia z kolumnami, a następnie do wyjścia i do dużego pomieszczenia z rurami na suficie. Stamtąd, do drugiego wyjścia, zejdź do tunelu i skręć w lewo. Na końcu pojawi się skręt w prawo. Jest mały pokój, przejdź przez niego i skręć w prawo. Zobaczysz dziurę w ścianie po lewej. To jest wejście do kryjówki Striełoka.”
Podziemia Agropromu to lokacja występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

Opis

„To jest jedno z wielu przejść, które doprowadzą cię do systemu połączonych piwnic. Jak już tam trafisz, jesteś zdany na siebie - nie mam mapy, a sieć piwnic jest olbrzymia i łatwo się tam zgubić.”
— Kret
Jest to system tuneli oraz pomieszczeń znajdujących się pod powierzchnią Instytutu Badawczego Agroprom. Uchodzi za jedno z najstraszniejszych i najbardziej klimatycznych miejsc w obu częściach trylogii S.T.A.L.K.E.R. Nie wiadomo jakie było dokładne przeznaczenie tego miejsca w przeszłości, przed katastrofą i powstaniem Zony, choć patrząc na infrastrukturę pełniło rolę użytkową, stanowiło także połączenie pomiędzy centralną i zachodnią częścią Agropromu. Znaleźć tam można zabójcze anomalie, groźne mutanty i artefakty. Cała lokacja jest zrujnowana i spowita mrokiem. Na miejscu rzucają się w oczy rozległe rurociągi oraz długie ciemne tunele, po lewej stronie znajduje się zawalona klatka schodowa, natomiast idąc w prawo udajemy się w kierunku zachodniego wyjścia prostu do bazy wojskowej. Poza okazyjnymi wizytami Stalkerów lub patrolami Wojskowych, oraz jasna rzecz mutantami, miejsce pozostaje opuszczone. W prologu cała lokacja została zalana wodą, mimo to przez kompleks nadal można przejść suchą stopą.

SoC Cień Czarnobyla

Mapa podziemi ĆCz

Podziemia Agropromu w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Podziemia są miejscem gdzie zlokalizowana jest Kryjówka Grupy Striełoka, jednego z najsławniejszych i najbardziej doświadczonych Stalkerów w Zonie. W pierwszej części trylogii bohater, który krok po kroku odkrywając swoją tożsamość, musi uratować Stalkera zwanego Kretem, aby zdobyć informacje na temat dokładnego położenia kryjówki. Aby tego dokonać musi on zlikwidować Wojskowych, którzy osaczyli Kreta i jego ludzi, a następnie ewakuować ich poza kompleks. Później wraz z rozwojem akcji bohater odwiedza to miejsce po raz drugi, następuje po tym jak bohater odwiedza Laboratorium X-16, wówczas dostaje od innego członka ekipy Striełoka, Doktora, klucz do lokacji Hotel, której odwiedzenie jest konieczne do zakończenia głównej misji.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla tunele Agropromu pełne są anomalii oraz artefaktów jak Błysk, Elektro czy Blask Księżyca. Można także natrafić na mutanty, chociażby Pijawkę oraz Kontrolera, który znajduje się blisko wyjścia z tuneli. Oprócz tego są tam także Bandyci oraz dwa patrole Wojskowych.

Zadania Główne

Na tej lokacji bohater otrzymuje lub dzieją się tu następujące zadania:

Schowek SoC Schowki

Na terenie Podziemi Agropromu znajdują się liczne schowki, w których stalkerzy ukrywali zdobyte towary. Poniżej dostępna jest lista schowków wraz z mapą, na której są one zaznaczone.

Przedmioty

Zwiedzanie tej lokacji daje możliwość zebrania nie tylko srogich cęgów od przeciwników, ale także zdobycia pokaźnej liczby broni i amunicji (mowa głównie o Szybkostrzelny Akm 74/2 i AKm 74/2 oraz naboi 5.45x39mm, a także pistoletów typu PMm z amunicją 9x18mm) oraz środków medycznych jak apteczki lub lekki antyradiacyjne.

CNM Czyste Niebo

Podziemia Agorpromu mapa CN

Podziemia Agropromu w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

W drugiej części trylogii S.T.A.L.K.E.R. bohater wykonuje zadanie zlecone przez Generała Kryłowa, polegające na zalaniu całego kompleksu, tak, aby odciąć znajdujące się w nim mutanty, stale uprzykrzające życie szturmowcom frakcji Powinność. Od tego zadania zależy właściwie bezpieczeństwo całej frakcji a także głównej siedziby Powinności, gdyż w przypadku rozprzestrzenienia się mutantów w rejonie, ich baza byłaby zagrożona atakami mutantów, szczególnie Snorków, ale również Pijawek czy nawet Kontrolera.  

Główny bohater ma okazje eksplorować niższe poziomy niedostępne w pierwszej części. Przedzierając się do głównego pomieszczenia musi pokonać Kontrolera oraz odblokować główny właz, aby całe podziemia wypełniły się wodą. Po wykonaniu zadania, bohater musi podjąć szybką ewakuację z podziemi zanim te zostaną całkowicie zalane, po tym wydarzeniu lokacja pozostaje niedostępna, a bohater może kontynuować swoje zadanie.

Schowek SoC Schowki

Przedmioty

Podróż przez podziemia umożliwi zebranie niewielkiej ilości uzbrojenia oraz amunicji, chociażby wyrzutnie OG-7V, naboje typu 5.56x45mm SS109 i 5.45x39mm FMJ, a także apteczki - zwykłe, naukowe oraz wojskowe.

Ciekawostki Ciekawostki

  • Podziemia w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla najlepiej jest odwiedzić na krótko po północy, ponieważ wtedy pojawia się w nich mnóstwo cennych artefaktów.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla w porze nocnej zmniejsza się liczba strażników, wiec łatwiej przejść do kolejnego poziomu.
  • W dwóch pierwszych częściach serii można zobaczyć dwie duże części podziemi Agropromu, to pokazuje, że rozciągają się one na terenie całego Agropromu.
  • Przed zalaniem podziemi w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo warto dokładnie przeszukać podziemia, można znaleźć 3 pendrive'y z informacjami.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo w tunelu za wentylatorem znajduje się artefakt.
  • W drugiej części serii jeśli bohater nie wydostanie się z podziemi na czas, ekran zrobi się czarny i protagonista po prostu umrze. 
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Pijawka nigdy nie dochodzi do spiralnych schodów. Można więc tam uciec w razie problemów z jej zabiciem.
  • W pierwszej części serii pod klatką schodową (po ominięciu anomalii Galareta oraz Elektro) znajduje się artefakt Skrętak.
  • W tej samej części gry po wyeliminowaniu Bandytów mogą się z czasem na ich miejscu pojawić Samotnicy.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla można spróbować zwabić Wojskowych do tunelu z Kontrolerem. Powstanie wtedy bug, dzięki któremu mutant od razu umiera, a mimo to żołnierze i tak cały czas do niego strzelają.
  • W ostatnim korytarzu, w którym pojawia się Kontroler, można znaleźć interesującą gazetę zatytułowaną "Fakty". Można nawet odróżnić tytuł jednego artykułu - "Musisz wyskoczyć przez okno!".
  • Obecność Wojskowych w podziemiach w pierwszej części serii jest uzasadniona, Wojskowi od dawna prowadzili dochodzenie odnośnie badań w Agropromie, infiltracja podziemi była naturalnym wyborem, z uwagi na obecność podziemnych struktur badawczych[1].

Literatura Literatura

  • W książce "Klepsydra" podziemie nazywa się laboratorium X-17. Laboratorium o takim indeksie jednak nie występuje w trylogii S.T.A.L.K.E.R.

Galeria Galeria

SoC Cień Czarnobyla

CNM Czyste Niebo

Wczesne bulidy

Przypisy

  1. Nasza grupa śledczych i sił specjalnych oddziału SBU w okresie od 12.05.2012 do 25.05.2012 przeprowadziła badanie na terenie dawnego Instytutu. Większość sprzętu i dokumentów zniknęła, ale po zapoznaniu się z tymi nielicznymi, które udało się odzyskać, nasuwa się następujący wniosek: w okresie od 2005 do 2008 roku wszystkie wyniki „badań” instytutu badawczego w Agropromie, prowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa, zostały sfabrykowane. Jednocześnie, w ramach państwowego programu finansowania, min. sprzętu i materiałów, dyrekcja ośrodka, w osobie dr Petera Strizh Danilovicha, wystawiała fałszywe dokumenty, większość środków przekierowano do Laboratorium X-18, pod przykrywką przeprowadzania eksperymentów z zakresu agrokultury. Najwyraźniej używa się nazwy kodowej przyjętej przez grupę osób, które zajmują się kierownictwem w tej sprawie, ponieważ w naszej bazie danych nie ma laboratoriów o podobnych numerach. Na podstawie analizy znalezionych dokumentów można założyć, że znajduje się godzinę jazdy samochodem od instytutu naukowego "Agroprom". Najprawdopodobniej mówimy o laboratorium głęboko konspiracyjnym, dlatego proponuję połączyć nasz dział analityczny w celu jego przeszukania. To, nad czym pracowano w laboratorium, nie można zrozumieć na podstawie dostępnych informacji. W znalezionych dokumentach mówimy o osławionym profesorze Chubko i wspomnieliśmy o pewnej grupie. W moim głębokim przekonaniu, tym razem znaleźliśmy koniec wątku i dział analityczny - będzie to czymś, czym warto się zająć.  — Kapitan Maksimienko, S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Instytut Badawczy w Agropromie.