FANDOM

Nic, cisza jak w grobowcu. Przywódca skinął głową i otworzył drzwi. Jak tylko poświecili swoimi latarkami do wnętrza pokoju, zostali przywitani gradobiciem wirujących cylindrycznych bloczków, czajnikiem i innymi przedmiotami domowego użytku.

- Zasłyszane opowieści, folklor Zony.

Poltergeit to mutant występujący całej serii S.T.A.L.K.E.R.

Poltergeist
Ogólna Charakterystyka
Rodzaj
Statystyki
Zdrowie
  • Średni
Rodzaj ataku
  • Telekineza
Umiejętności
  • Ataki telekinetyczne
  • Atak grawitacyjne
  • Niewidzialność
  • Zmiennokształtny
Trofea
  • N/D
Występowanie
SoC S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla
CNM S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo
ZP S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci
Źródło

CharakterystykaEdytuj

Poltergeist to niezwykły rodzaj mutanta, który potrafi stać się niewidzialny, lewitować oraz rzucać przedmiotami za pomocą zdolności telekintetycznych. Nie ma on fizycznej postaci (jedynym wyjątkiem od tej reguły jest S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, gdzie faktycznie mają one ciała) , jest zmiennokształtny. To jeden z najbardziej tajemniczych i fascynujących stworzeń w Zonie, jednocześnie jest także bardzo niebezpiecznym mutantem.

Nadprzyrodzone według niektórych, niewidzialne stworzenia, nawiedzające głębsze obszary Zony, szczególnie stare, opuszczone budynki. Nie wiadomo nic o ich pochodzeniu, legendy głoszą jednak, że są to dusze Stalkerów trafione ogromną falą promieniowania. Niedopowiedzenia i fakty na temat Poltergeistów zdają się współgrać z legendami na ich temat. Znane opisy relacji ze spotkań z Poltergeistami są dosyć zróżnicowane: od złośliwego krzyku i krwawego wycia do śmiercionośnych kul energii pojawiających się znikąd. Niestety, wszystkie informacje o o Poltergeistach pochodzą z niejasnych i sprzecznych opowieści o wątpliwej wiarygodności

- Zasłyszane opowieści, folklor Zony.

Poltergeisty uchodzą za duchy lub zjawy, są bardzo podstępnymi, niematerialnymi stworzeniami, niebezpiecznymi szczególnie dla niedoświadczonych Stalkerów. Nie objawiają się od razu jako zagrożenie, początkowo intrygują pod postacią kuli energii, co może skłaniać do biernej obserwacji i utraty czujności lub też podążania za tajemniczym obiektem. Dopiero po pewnym czasie dokonują ataków telekinezą, rzucając w przeciwników wszystkimi przedmiotami dostępnymi w okolicy, które nie są przytwierdzone do powierzchni, na której się znajdują.

Rozsądnym może być założeniem, że przed transformacją istoty te były ludźmi, nie wiadomo natomiast co dokładnie doprowadziło człowieka do tak drastycznych mutacji, szczególnie na poziomie molekularnym. Ten mutant jest rzadko spotykany w Zonie, większość Stalkerów nigdy nie miała do czynienie z Poltergeistem. Istnieje też inna, bardzo specyficzna odmiana tego mutanta, jest to Pyrogeist[1].

UmiejętnościEdytuj

Kiedy Poltergeisty znajdują się w stanie niewidzialności są stosunkowo trudne do trafienia, a nawet zauważenia, szczególnie w nocy lub ciemnych pomieszczeniach. Mogą być jednakże zabite w dosyć prosty sposób za pomocą broni konwencjonalnej, o ile uda się uzyskać trafienie bezpośrednie w kulę energii, pod postacią której mają w zwyczaju się przemieszczać. Co ciekawe, mogą one w pewnym stopniu manipulować polem grawitacyjnym, podobnie jak niektóre anomalie na terenie Zony. Dopiero po zawiązaniu Poltergeistów walką można dostrzec ich prawdziwe oblicze. W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla stworzenia te są humanoidami, jednakowoż są pozbawione dolnych partii ciała, lewitują nad powierzchnią ziemi. Posiadają długie ręce, spłaszczony nos oraz dosyć duże oczy. W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci w ogóle nie posiadają fizycznej formy.

WystępowanieEdytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla EdytujEdytuj

  • W pierwszej części sagi mutanty te nie stanowią zbyt poważnego zagrożenia dla bohatera. Przedmioty miotane w jego kierunku nie wyrządzają większej szkody, natomiast skutecznie utrudniają rozgrywkę. Tylko w tej części trylogii Poltergeisty posiadają fizyczną powłokę. Pierwszy raz bohater napotyka poltergeista w Laboratorium X-18, mutant nadaje miejscu niezwykłą atmosferę, powodują lewitację przedmiotów otaczających bohatera, co w połączeniu z zaciemnieniem daje niesamowity i straszny efekt.
  • Również w Laboratorium X-16 można natrafić na Poltergeista, podobnie jak w X-18 utrudnia on bohaterowi eksplorację ośrodka badawczego, nie wyrządzając jednak żadnych większych szkód.
  • Poltergeisty można spotkać także w DziczyDolinie Mroku oraz Magazynach Wojskowych, pojawiają się one na powierzchni[2].

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo EdytujEdytuj

  • W Drugiej części trylogii można natrafić na Poltergeista w Czerwonym Lesie, w podziemiach kopalni, podczas wykonywania zadania dla Leśnika, polegającego na odnalezieniu rzadkiego i potężnego artefaktu, zwanego Kompasem.
  • W późniejszych etapach rozgrywki mutanty te mogą się pojawiać także na otwartym terenie w Magazynach Wojskowych oraz Dolinie Mroku[3].

S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci EdytujEdytuj

  • S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Poltergeist pojawia się w anomalii Żelazny Las, blisko miejsca katastrofy Ogończa 2.
  • Kolejny raz bohater spotyka tego mutanta w Laboratorium X-8, który kilkukrotnie podejmie próby ataku.
  • Ostatnią okazję do spotkania tego stworzenia bohater będzie miał w Prypeci, kiedy to będzie się on okazjonalnie spawnował w budynku przedszkola[4].

Strategia walki z PoltergeistemEdytuj

Poltergeist jest przeciwnikiem podstępnym i nie zaatakuje bohatera od razu, a dopiero kiedy ten się zbliży na niewielką odległość. Sam atak również jest nietypowy, polega bowiem na rzucaniu w przeciwników wszystkimi przedmiotami, które są dostępne w pobliżu. Nie łatwo jest także trafić Poltergeista, szczególnie jeśli objawia się jedynie jako niewyraźne skupienie energii. W przypadku konfrontacji z tym stworem, najpierw należy go zlokalizować, kiedy zjawa zostanie namierzona trzeba oddać kilka precyzyjnych strzałów w sam środek kuli energii. Atak z nożem lub pistoletem jest niewskazany i mało skuteczny, znacznie lepiej sprawdzają się karabiny maszynowe tylko AK-47 lub strzelby automatyczne Eliminator - z uwagi na swoją siłę ognia i rozrzut. Po zabiciu tej istoty znikają charakterystyczne efekty lewitacji przedmiotów, znajdujących się dookoła, pojawia się niewielka eksplozja energii, widoczna jest również krew mutanta.

CiekawostkiEdytuj

  • Słowo Poltergeist pochodzi z języka niemieckiego, jest to zlepek dwóch słów; poltern, które oznacza hałas, oraz geist, które ozacza duch.
  • W folklorze oraz religiach (np. Chrześcijaństwie) Poltergeist jest duchem, który nawiedza domy, dręcząc mieszkańców.
  • S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Poltergeist krwawi po otrzymaniu postrzału, choć nie posiada formy cielesnej.
  • Poltergeisty mają fizyczne ciała wyłącznie w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, natomiast nie posiadają ich już w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, można więc uznać, że kanonicznie nie posiadają one fizycznej postaci, gdyż Clear Sky jest prologiem i opisuje wydarzenia mające miejsce przed fabułą pierwszej części trylogii. Również w trzecia część serii podtrzymuje założenia drugiej co do formy Poltergeistów. Wartą odnotowania ciekawostką jest fakt, że w każdej części poltergeisty krwawią, można więc założyć, że w dwóch ostatnich częściach sagi nie o tyle nie posiadają fizycznej formy, co po prostu jej nie ujawniają. jest to jednak tylko teoria.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki