FANDOM

„Poltergeisty dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszy ciska w przeciwnika przedmioty za pomocą grawitacji, a drugi to poltergeist ogniowy, który podpala przeciwników. Niedoświadczeni myśliwi krążą wokół nich, by uniknąć ataków... Rzecz w tym, żeby wiedzieć, że poltergeisty nie widzą ani nie słyszą w normalnym tych słów znaczeniu, i umieć to wykorzystać. Wyczuwają ruch obiektów w polu grawitacyjnym... Więc doświadczony myśliwy zamiera w bezruchu, gdy tylko zobaczy poltergeista, po czym strzela i znowu zamiera, i tak w kółko.”
— Traper
Poltergeist (rus. Полтергейст, ang. Poltergeist) to mutant występujący całej serii S.T.A.L.K.E.R.

Charakterystyka

Poltergeist to niezwykły rodzaj mutanta, który potrafi stać się niewidzialny, lewitować oraz rzucać przedmiotami za pomocą zdolności telekintetycznych. Nie ma on fizycznej postaci (jedynym wyjątkiem od tej reguły jest S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla), jest zmiennokształtny. To jeden z najbardziej tajemniczych i fascynujących stworzeń w Zonie, jednocześnie jest także bardzo niebezpiecznym mutantem.

„Te niewidzialne istoty nawiedzające tereny w głębi Zony - zazwyczaj stare, opuszczone budynki - są przez niektórych uważane za nadprzyrodzone. Nic nie wiadomo o ich pochodzeniu, choć jeśli ufać plotkom, są to duchy stalkerów uderzonych potężną falą promieniowania. Ich tajemnicze pojawianie się i znikanie przystaje do opowieści o poltergeistach, stąd też ich nazwa. Spotkania z poltergeistami wyglądają różnie: od złośliwego śmiechu i mrożącego krew w żyłach skowytu po zabójcze kule ogniste pojawiające się nie wiadomo skąd. Niestety, wszelkie informacje o poltergeistach zaczerpnięte zostały z niejasnych i czasem sprzecznych ze sobą opowieści, którym nie zawsze można zaufać.”

Poltergeisty uchodzą za duchy lub zjawy, są bardzo podstępnymi, niematerialnymi stworzeniami, niebezpiecznymi szczególnie dla niedoświadczonych Stalkerów. Nie objawiają się od razu jako zagrożenie, początkowo intrygują pod postacią kuli energii, co może skłaniać do biernej obserwacji i utraty czujności lub też podążania za tajemniczym obiektem. Dopiero po pewnym czasie dokonują ataków telekinezą, rzucając w przeciwników wszystkimi przedmiotami dostępnymi w okolicy, które nie są przytwierdzone do powierzchni, na której się znajdują.

Rozsądnym może być założeniem, że przed transformacją istoty te były ludźmi, nie wiadomo natomiast co dokładnie doprowadziło człowieka do tak drastycznych mutacji, szczególnie na poziomie molekularnym. Ten mutant jest rzadko spotykany w Zonie, większość Stalkerów nigdy nie miała do czynienie z Poltergeistem. Istnieje też inna, bardzo specyficzna odmiana tego mutanta, jest to Pyrogeist.

W Cieniu Czarnobyla w Laboratorium X-18, na niższym poziomie znajduje się pomieszczenie z inkubatorami, w których znajdują się embriony bardzo podobne do ciał fizycznych poltergeistów, jedna komora  est zniszczona i nie ma w niej embrionu, a ponieważ Poltergeist atakuje później bohatera, daje to podstawy do przypuszczenia, że on jest zbiegiem embrionu. Fakt ten dowodzi, że poltergeist to mutant stworzony w laboratorium.

Umiejętności

Kiedy Poltergeisty znajdują się w stanie niewidzialności są stosunkowo trudne do trafienia, a nawet zauważenia, szczególnie w nocy lub ciemnych pomieszczeniach. Mogą być jednakże zabite w dosyć prosty sposób za pomocą broni konwencjonalnej, o ile uda się uzyskać trafienie bezpośrednie w kulę energii, pod postacią której mają w zwyczaju się przemieszczać. 

Co ciekawe, mogą one w pewnym stopniu manipulować polem grawitacyjnym, podobnie jak niektóre anomalie na terenie Zony. Dopiero po zawiązaniu Poltergeistów walką można dostrzec ich prawdziwe oblicze. W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla stworzenia te są humanoidami, jednakowoż są pozbawione dolnych partii ciała, lewitują nad powierzchnią ziemi. Posiadają długie ręce, spłaszczony nos oraz dosyć duże oczy. W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci w ogóle nie posiadają fizycznej formy.

Zachiowania i styl życia

Ten specyficzny rodzaj mutanta jest spotykany zarówno w podziemiach jak i na powierzchni. Nie wykazuje się zbyt dużym poziomem agresji, w przypadku wtargnięcia intruzów na jego terytorium, mutant stara się zniechęcić przeciwników do walki miotając w nich przedmiotami, które znajdują się w pobliżu. Nie ma w zwyczaju ścigania przeciwników. Poltegeisty nie zmieniają swoich legowisk, osiadają w jednym miejscu do czasu aż coś zmusi ich do opuszczenia danego miejsca, są samotnikami.

Występowanie

SoC Cień Czarnobyla 

  • W pierwszej części sagi mutanty te nie stanowią zbyt poważnego zagrożenia dla bohatera. Przedmioty miotane w jego kierunku nie wyrządzają większej szkody, natomiast skutecznie utrudniają rozgrywkę. Tylko w tej części trylogii Poltergeisty posiadają fizyczną powłokę. Pierwszy raz bohater napotyka poltergeista w Laboratorium X-18, mutant nadaje miejscu niezwykłą atmosferę, powodują lewitację przedmiotów otaczających bohatera, co w połączeniu z zaciemnieniem daje niesamowity i straszny efekt.
  • Również w Laboratorium X-16 można natrafić na Poltergeista, podobnie jak w X-18 utrudnia on bohaterowi eksplorację ośrodka badawczego, nie wyrządzając jednak żadnych większych szkód.
  • Poltergeisty można spotkać także w DziczyDolinie Mroku oraz Magazynach Wojskowych, pojawiają się one na powierzchni.

CNM Czyste Niebo

  • W Drugiej części trylogii można natrafić na Poltergeista w Czerwonym Lesie, w podziemiach kopalni, podczas wykonywania zadania dla Leśnika, polegającego na odnalezieniu rzadkiego i potężnego artefaktu, zwanego Kompasem.
  • W późniejszych etapach rozgrywki mutanty te mogą się pojawiać także na otwartym terenie w Magazynach Wojskowych oraz Dolinie Mroku.

ZP Zew Prypeci

  • S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Poltergeist pojawia się w anomalii Żelazny Las, blisko miejsca katastrofy Ogończa 2.
  • Kolejny raz bohater spotyka tego mutanta w Laboratorium X-8, który kilkukrotnie podejmie próby ataku.
  • Ostatnią okazję do spotkania tego stworzenia bohater będzie miał w Prypeci, kiedy to będzie się on okazjonalnie spawnował w budynku przedszkola.

Interakcja z innymi mutantami

Poltergeisty prawie zawsze żyją w ciemnych i podziemnych pomieszczeniach, od czasu do czasu wychodząc na powierzchnię, bardzo rzadko spotykają się z innymi przedstawicielami fauny Strefy. W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo jeśli są na wolności, będą walczyć ze Ślepymi Psami, Dzikami , Mięsaczami oraz Nibypsami, które mają w zwyczaju wędrować po Zonie, tym samym naruszać terytoria innych mutantów, min. Poltergeistów.

W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci mutanty te są całkowicie neutralne wobec wszystkich innych mutantów, być może wpływ na ich zachowanie miały wielkie emisje, które w jakiś sposób wpłynęły na te mutanty.

 Mocne strony Zalety

  • Zdolności telekinetyczne
  • Przechodzenie w stan niewidzialności
  • Bezgłośne poruszanie się
  • Możliwość atakowania przeciwników z dystansu

Słabe punkty Wady

  • Wolne poruszanie się
  • Niewielka wytrzymałość
  • Stosunkowo niewielkie obrażenia

Strategia walki z Poltergeistem

Poltergeist jest przeciwnikiem podstępnym i nie zaatakuje bohatera od razu, a dopiero kiedy ten się zbliży na niewielką odległość. Sam atak również jest nietypowy, polega bowiem na rzucaniu w przeciwników wszystkimi przedmiotami, które są dostępne w pobliżu. Nie łatwo jest także trafić Poltergeista, szczególnie jeśli objawia się jedynie jako niewyraźne skupienie energii. W przypadku konfrontacji z tym stworem, najpierw należy go zlokalizować, kiedy zjawa zostanie namierzona trzeba oddać kilka precyzyjnych strzałów w sam środek kuli energii. Atak z nożem lub pistoletem jest niewskazany i mało skuteczny, znacznie lepiej sprawdzają się karabiny maszynowe tylko AK-47 lub strzelby automatyczne Eliminator - z uwagi na swoją siłę ognia i rozrzut. Po zabiciu tej istoty znikają charakterystyczne efekty lewitacji przedmiotów, znajdujących się dookoła, pojawia się niewielka eksplozja energii, widoczna jest również krew mutanta.

Ciekawostki Ciekawostki

  • Słowo Poltergeist pochodzi z języka niemieckiego, jest to zlepek dwóch słów; poltern, które oznacza hałas, oraz geist, które ozacza duch.
  • W folklorze oraz religiach (np. Chrześcijaństwie) Poltergeist jest duchem, który nawiedza domy, dręcząc mieszkańców.
  • S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Poltergeist krwawi po otrzymaniu postrzału, choć nie posiada formy cielesnej.
  • Poltergeisty mają fizyczne ciała wyłącznie w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, natomiast nie posiadają ich już w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, można więc uznać, że kanonicznie nie posiadają one fizycznej postaci, gdyż Clear Sky jest prologiem i opisuje wydarzenia mające miejsce przed fabułą pierwszej części trylogii. Również w trzecia część serii podtrzymuje założenia drugiej co do formy Poltergeistów. Wartą odnotowania ciekawostką jest fakt, że w każdej części poltergeisty krwawią, można więc założyć, że w dwóch ostatnich częściach sagi nie o tyle nie posiadają fizycznej formy, co po prostu jej nie ujawniają. jest to jednak tylko teoria.
  •  Oprócz stosowania telekinezy zwykły poltergeist jest całkowicie nieszkodliwy.
  • W pierwszej części serii, po zabiciu poltergeista, pojawia się jego ciało jednak bez nóg. Być może amputowano je jako zbyteczne,co mogło by dowodzić, że mutant ten powstał na drodze eksperymentów naukowych.
  • W drugiej i trzeciej części serii po zabiciu poltergeista nie pojawia się jego ciało.
  • Poltergeist w momencie umierania wydaje z siebie głośny krzyk SoC.
  • W drugiej części serii mogą być dosyć trudne do trafienia.

Galeria Galeria

Model NPC