Kilka podstawowych porad, jak przetrwać w Zonie :Edytuj

  • W bliskich starciach z pijawką dobrym sposobem jest użycie strzelby. 
  • Trzymaj ze sobą minimalnie 5 leków przeciwpromiennych
  • Jeśli nie masz odwagi walczyć z Kontrolerem, to schowaj się i wykonuj krótkie serie starając się trafić w głowę. Jednak najskuuteczniejszą taktyką przeciw Kontrolerowi jest szybkie do niego podbiegnięcie i zadźganie nożem. 
  • Staraj się unikać grup wojskowych nie mając dobrego sprzętu, pojedynczych zabijaj strzałem w głowę i rabuj. Mając odrobinkę lepszy sprzęt nie wachaj się często zapisując polować na żołnierzy, mają oni przy sobie Kałasznikowy które możesz sprzedać za kilkaset rubli od sztuki oraz co ważniejsze - dużo amunicji, czasem granatów oraz wojskowe apteczki. 
  • Staraj się nie atakować neutralnych Stalkerów, gdyż większość postaci w grach z seri S.T.A.L.K.E.R to neutralni stalkerzy i ich wrogie nastawienie może bardzo utrudnić rozgrywkę. 
  • Trzymaj ze sobą dwa karabiny, jeden na amunicję NATO a drugi na Rosyjską, często może się zdarzyć że zabraknie ci amunicji do jednego podczas gdy przeciwnicy mają drugi rodzaj. 
  • Dobieraj Artefakty tak żeby zapewniały ci jak największy bonus jednocześnie niwelując negatywne działania innych.
  • Uważaj nocą podczas przebywania na otwartych przestrzeniach, w nocy widoczność jest mała, a nigdy nie wiesz kiedy zaatakują cię mutanty. 
  • Staraj się pomagać Wolnym Stalkerom, dobre stosunki z nimi to także lepsze ceny u handlarzy. 
  • Graj spokojnie, zdobywaj i sprzedawaj artefakty, wykonuj zadania, modernizuj sprzęt, gdyż im dalej w (czerwony) las tym trudniej i więcej drzew.
  • Nie przebywaj długo w napromieniowanych miejscach nie mając odpowiedniego kombinezonu, artefaktów lub leków. 
  • Badaj każdą anomalię, niektóre wydają się niepozorne, ale mogą zawierać cenny artefakt. W Czystym Niebie i Zewie Prypeci do znajdowania artefaktów potrzeby jest detektor. W Cieniu Czarnobyla artefakty po prostu leżą na ziemi, pomóc może przytrzymanie domyślnie klawisza F co pokaże leżace w pobliżu przedmioty i artefakty. 
  • Nie używaj bandaży jeśli twój wskaźnik krwawienia jest zielony, to tylko strata bandaży a rana sama się zagoi po chwili, używaj ich gdy wskaźnik krawienia jest żółty lub czerwony. 
  • Wojny Frakcji są kosztowne, wróg jest nieustępliwy a nikt amunicji ci za darmo nie da, przemyśl swój udział we frakcji i czy jesteś na to gotów. 
  • Atakuj każdego zombie którego zobaczysz, posiadają bandaże, granaty, leki oraz amunicje. Strzelaj ZAWSZE w głowę, zumbi są bardzo wytrzymałe i strzelanie w nie gdziekolwiek poniżej głowy to strata amunicji. 
  • Na początku gry zbieraj każde żelastwo, które można sprzedać. Mimo iż wydaje ci się, że kasa szybko narasta, w późniejszych fazach gry można w ekspresowym tempie stracić 30000 rubli na naprawę sprzętu.
  • Widząc nibyolbrzyma, staraj się atakować z wyżej położonego punktu, Nibyolbrzym to bardzo twardy mutant. 
  • Jeżeli jesteś w bazie chowaj nie potrzebne graty do schowka (nie musisz taragać ze sobą wszystkiego bo na następnym wypadzie możesz trafić na coś ciężkiego ale wartościowego)
  • Jeżeli idziesz na wypad i uważasz że bierzesz za dużo amunicji to przemyśl to dobrze - amunicja w Zonie szybko się kończy.
  • Jeśli masz dużo granatów używaj ich one też mają swoją wagę i bardzo często mogą decydować o wygranej.
  • NIbypies psioniczny wytwarza klony które atakują jednak nie zadają obrażeń, mają tylko zdezorientować. Prawdziwy biega zawsze z tyłu, strzelaj do tych trzymając się z tyłu, a gdy zauważysz krew to skup się na tym który krwawi, zlekceważ klony, po zastrzeleniu oryginału znikną. 
  • Jeżeli masz jakiś ukochany karabin i dużo rubli śmiało wydaj je i ulepsz go. Ruble zawsze się znajdą, a dobra i pewna broń to podstawa. 
  • Jeżeli niesiesz ze sobą duży ładunek możesz go włożyć do ciała (w Cieniu Czarnobyla i Czystym Niebie) i przenieść.