FANDOM

ImagesCA1NCTX8

Witacz "Prypeć 1970"

Miast było zbudowane dla inżynierów i pracowników Czarnobylskiej elektrowni atomowej. Kiedyś duże miejsce, dziś jego jedynymi rezydentami są mutanty i zombie. Nie ma sposobu aby się tam dostać, Mózgozwęglacz blokuje drogę.
- PDA S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Prypeć — miasto na Ukrainie, w którym mieszkali pracownicy elektrowni atomowej i ich rodziny.

Historia Edytuj

Znajduje się tu centrum z domem kultury "ENERGETYK" i wesołym miasteczkiem oraz kinoteatr "PROMETEUSZ", osiedla z przedszkolami, dwiema szkołami oraz portem rzecznym i basenem.

Jest tam również szpital, który w latach świetności był znakomicie wyposażony, kadrę stanowili wykwalifikowani specjaliści oraz profesjonalny personel pomocniczy. Szpital posiadał najnowocześniejsze oddziały, chociażby radiologiczny i neurologiczny, jednak, jak na ironię, nie posiadał oddziału mogącego pomóc w razie skażenia promieniowaniem radioaktywnym.

Prypeć była niezwykle nowoczesnym jak na owe czasy miastem, mieszkańcy żyli w komfortowych warunkach, nie brakowało im absolutnie niczego. Po katastrofie w Czarnobylu w roku 1986 miasto zostało zamknięte, oraz wyludnione przez władze ZSRR w obawie przed szkodliwym działaniem promieniowania na mieszkańcach. Miasto do 2012 roku było blokowane przez Mózgozwęglacz.

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla Edytuj

W pierwszej części trylogii jedynie centrum miasta zostało odwzorowane niemal idealnie i stanowi przedostatni poziom gry. Miasto jest w całości opanowane przez Monolit, baza tej frakcji ulokowana jest w centrum, jej dowódca natomiast, Charon, jest odpowiedzialny za obronę miasta przed intruzami. Bohater, po wcześniejszym wyłączeniu Mózgozwęglacza, musi się przebić przez miasto wraz z grupą Samotników, aby dotrzeć do Elektrowni Jądrowej.[1]

Lokacje Edytuj

  • Diabelski Młyn
    Diabelski Młyn

    Diabelski Młyn

Miał zostać oficjalnie otwarty 1 Maja 1986 roku, ale z uwagi na katastrofę nigdy nie wszedł do użycia. Jest jednym z symboli miasta, obecność takiej atrakcji pokazuje podejście władz ZSRR to tego miasta oraz mieszkańców, którzy byli pracownikami elektrowni.

Cały projekt jak widać był zaplanowany bardzo szczegółowo i z dużym rozmachem. Kosztował miliardy rubli i miał być nie tylko inwestycją na przyszłość, ale także projektem, szablonem, który można wykorzystać w innych miejscach. Cóż.. stał się szablonem w pewnym sensie, ale nie w takim zamyśle jak miał się stać. Młyn do dziś dzień stoi nieużywany w mieście duchów - Prypeci.

  • Stadion
    Stadion

    Stadion

Znajduje się w północnej części miasta. Zanim nastąpiła awaria reaktora nr. 4, stadion był obiektem, na którym organizowano imprezy sportowe, w razie potrzeby także inne wydarzenia.

Teraz natomiast, po wyłączeniu Mózgozwęglacza, jest on polem bitwy pomiędzy Samotnikami podążającymi do centrum a Monolitem, który próbuje powstrzymać wszystkich przed dalszą podróżą. W grze obiekt nie stanowi żadnego ważnego strategicznie punktu, natomiast istnieją mody, które mogą nadać znaczenia stadionowi.

  • Hotel "Polesie"
    Hotel

    Hotel

est to jeden z największych budynków w mieście. Zbudowano go w późnych latach 1970 dla wizytatorów elektrowni atomowej oraz innych, wysokich urzędników lub oficjeli. W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla posłużył jako jedna ze skrytek Grupy Striełoka, zawierała min. unikalny dekoder elektroniczny, notatki i instrukcje oraz kombinezon bojowy Skat-9M, jeden z najtrwalszych kombinezonów w grze.

Budynek jest obstawiony przez siły Monolitu, na czele ze snajperami wyposażonymi w Karabin Gaussa. Klucz do skrytki Striełoka posiada Doktor i tylko po rozmowie z nim bohater może go zdobyć. Z uwagi na swoje przeznaczenie jest to jedna z kluczowych lokacji w grze i bohater musi ją odwiedzić jeśli ma wypełnić zadanie główne.

  • Pałac Kultury "Energetyk"
    Pałac Kultury

    Pałac Kultury

To z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych miejsc w Prypeci. Centrum sztuki w chwili obecnej jest ufortyfikowaną główną bazą frakcji Monolit. Strzeże go kilkunastu szturmowców tej frakcji, w tym snajperów używających SVUmk-2, od frontu.

Podziemia pałacu służą za bunkier ochronny, w którym znajduje się lider frakcji Monolit i zarazem jedna z najbardziej tajemniczych postaci w grze - Charon. Cała lokacja jeszcze nieco trudna, z uwagi na to, że przeciwnicy stanowią elitę swoich oddziałów, mowa głównie o Monolitowcach rangi Ekspert.

Edytuj

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste NieboEdytuj

ImagesCACEIT0W

Obrzeża Limańska

W drugiej części trylogii miasto nie pełni żadnej kluczowej roli. Jest o nim wzmianka w grze natomiast z uwagi na aspekty fabularne główny bohater nie przybywa do miasta. Jedynym miejscem, które można uznać za podobne do Prypeci jest Limańsk, przez który Szrama musi przejść, ścigając swojego przeciwnika.[2]

S.T.A.L.K.E.R. - Zew Prypeci Edytuj

Twórcy w tej części odwzorowali miasto z największą dbałością o detale.W samym mieście toczy się pewien wątek fabuły jaką jest znalezienie załóg Ogończy, spowodowane jest to nieudaną operacją o kryptonimie "Tor wodny", która miała na celu zabezpieczyć sarkofag czwartego reaktora. W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci jest to ostatnia lokacja jaką odwiedza bohater, jest to także zarazem najmniejsza lokacja zewnętrzna ze wszystkich.[3]

Lokacje Edytuj

  • Pralnia
Pralnia

Pralnia

Posterunek Wojskowych pod dowództwem Pułkownika Kowalskiego. Ulokowany w solidnym, wielokondygnacyjnym budynku betonowym, dookoła otoczony zabudową różnego rodzaju. Nadawał się na schronienie, a także bazę wypadową. W razie potrzeby mógł służyć do działań defensywnych.

Usytuowane jest w południowej części Prypeci, można tu uzyskać pomoc medyczną, zdobyć broń wraz z amunicją, prowiant oraz zasięgnąć informacji. Wszystkie działania militarne prowadzone na terenie miasta są kierowane właśnie z tego miejsca.

  • Apartamentowce
    Apartment Complex

    Apartamentowce

Zespół dwóch wysokich budynków. Kiedyś w budynku tym pokoje wynajmowali wysocy urzędnicy oraz goście, na czele z wysokimi rangą pracownikami państwowymi. W chwili obecnej cały obiekt jest opuszczony. Nie ma w nim żadnych anomalii, trudno też o artefakty, ale za to od czasu do czasu można tam trafić na Nibypsa lub Zombie.

Dodatkowo jest miejscem powiązanym z jednym zadaniem pobocznym zleconym przez Pułkownika Kowalskiego, ma tu miejsce spotkania Szakala z Serbinem w ramach zadania Jeden Strzał. Zadanie to może zostać zlecone w dowolnym momencie po zdobyciu dokumentów dotyczących Obiektu nr. 62.

  • Sklep z książkami
Księgarnia

Sklep z książkami

Znajduje się w południowo-zachodniej części miasta. Jest to zrujnowany budynek z kilkoma pomieszczeniami w środku. Zajmowany jest przez drużynę żołnierzy Monolitu, którzy mają tam przyczółek. Z tyłu znajduje się nadajnik antenowy, przez który żołnierze otrzymywali rozkazy od naukowców z projektu Świadomość-Z.

Wchodząc do budynku można zauważyć kilku członków frakcji Monolit, którzy siedzą otaczając nadajnik, będąc w jakiegoś rodzaju transie. To pokazuje w jaki sposób Świadomość-Z była w stanie kontrolować umysły Stalkerów, którzy byli ofiarami programowania umysłu.

  • Dom Handlowy
    Dom Handlowy

    Dom Handlowy

To ważne miejsce w trzeciej części sagi. Znajdują się tu narzędzia kalibracyjne, które w całej Zonie znajdują się jedynie w dwóch lokacjach. Znajdują się one w piwnicy na stole. W budynku znajduje się grupa Ślepych Psów oraz gryzoni.

Ponad to, po zejściu do piwnicy możemy uzyskać dostęp do anomalii, która się tam znajduje. W budynku okazjonalnie mogą pojawiać się także Samotnicy, którzy szukają łupów lub nawet Najemnicy, obie grupy można spotkać praktycznie w całej Prypeci i całej Zonie.

  • Sklep Spożywczy
    Sklep Spożywczy

    Sklep Spożywczy

Mały sklep po zachodniej stronie miasta. Wokół betonowego budynku znajduje się sporo wolnej przestrzeni, dzięki czemu można łatwo dostrzec potencjalnych przeciwników. Bohater musi w nim znaleźć jednego ze strażników, który zaginął w akcji.

W sklepie, na tyłach, znajduje się Kontroler, które bohater będzie musiał zlikwidować. Poza tym nie ma tu innych zagrożeń ani zadań związanych z tym miejscem. Do znalezienia również nie jest zbyt wiele. Na terenie sklepu znajduje się wyrzutnia rakiet, rzadki model RPG-7u, z kilkoma granatami OG-7V.

  • Szpital
    Szpital

    Szpital

Jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Prypeci. Składa się z dwóch głównych skrzydeł przedzielonych dziedzińcem. Znajduje się w nim duża grupa żołnierzy z frakcji Monolit, dysponują oni eksperymentalną bronią energetyczną - Karabinem Gaussa, który główny bohater będzie musiał zdobyć.

W szpitalu od czasu do czasu spawnuje się również Chimera, która pojawia się na dziedzińcu budynku lub we wschodniej jego części. Powierzchnia budynku jest bardzo duża, jednak bohater ma dostęp tylko do nielicznych pomieszczeń i schodów.

  • Przedszkole
    Przedszkole

    Przedszkole

Miejsce, w którym bohater musi zniszczyć urządzenie zagłuszające sygnał radiowy. Zbadanie tej sprawy zleca mu Pułkownik Kowalski. Materiały wybuchowe zdobyte wcześniej mogą posłużyć do wysadzenia drzwi w północno-wschodniej części lokacji.

Budynek i jego okolice narażone są na promieniowanie psioniczne, pojawiają się tam również Poltergeisty. Znikają one jednak po zniszczeniu urządzenia zagłuszającego. Oprócz tego, na pierwszym piętrze budynku, znajduje się schowek należący do frakcji Monolit, można tam znaleźć kilka cennych rzeczy.

  • Szkoła
    Szkoła

    Szkoła

Duży budynek w centrum Miasta. W tym miejscu bohater może uratować Zulusa przed dużą grupą Snorków, odzyskując jego zaufanie, jednak może to zrobić wyłącznie przed podjęciem się misji finałowej. Los Zulusa ma wpływ na zakończenie gry.

W budynku z biegiem rozgrywki można znaleźć kilka Zombie, małe oddziały Najemników, wykonujące zlecenia od mocodawców zza Strefy, a także Samotników, którzy szukają cennych rzeczy. Najemnicy są nastawieni negatywnie do bohatera i atakują go kiedy mają ku temu okazję.

  • Centrum Serwisowe "Yubileiny"
Centrum Serwisowe Yubileiny

Centrum Serwisowe

Budynek skrywa pod sobą tajny ośrodek badawczy, owiany niezbyt dobrą sławą - Laboratorium X-8, bohater musi wejść do podziemnego kompleksu i znaleźć dokumenty na temat tajnych eksperymentów prowadzonych w Zonie.

W środku budynku znaleźć można rozbudowaną sieć schodów i klatek schodowych, jest możliwość wejścia na dach bohater musi tam iść aby naprawić generator, w przeciwnym wypadku winda pozostanie nieaktywna. Podobnie jak w szkole, znaleźć tu można grupę Najemników, Zombie oraz Samotników.

  • Stare Centrum Serwisowe
    Centrum Serwisowe Yubileiny

    Centrum Serwisowe

Zlokalizowane w północnej części miasta. Znaleźć tam można cenne narzędzia kalibracyjne, jest to drugie miejsce w Zonie gdzie można to zrobić, wcześniej jednak trzeba będzie ominąć Burera na drugim piętrze.

W budynku znajdują się anomalie elektryczne znajdujące się na wyższych poziomach oraz kilka przedmiotów min. 180 sztuk pocisków 5.45x39mm AP oraz 200 nabojów do pistoletu typu PMm. Poza tym budynek nie pełni fabularnie żadnej ważnej funkcji, nie ma powiązanych z nim także żadnych ważnych zleceń.

  • Teatr "Prometeusz"
    Kinoteatr Prometeusz

    Kino

Przed katastrofą w 1986 roku, teatr był sercem miasta, miejscem użytkowanym na codzień przez mieszkańców, po ewakuacji okazjonalnie pojawiali się w nim Stalkerzy, wynosząc z niego wszystko co przedstawiało jakąkolwiek wartość.

W teatrze stacjonuje mały oddział frakcji Monolit, który trzeba zlikwidować aby w spokoju eksplorować teren. Oprócz tego w pobliżu pojawiają się Samotnicy, Najemnicy, którzy zaatakują bohatera jeśli go zauważą, oraz Mutanty. Niewiele jest w nim jednak cennych rzeczy.

  • Port Rzeczny
Port

Port

Położony jest w północno-wschodniej części miasta, po przeciwnej stronie do Teatru "Prometeusz". Znajdują się w nim liczne oddziały szturmowe Monolitu, a także kilka grup Zombie, włączając w to bardzo niebezpiecznego Mistrza Monolitu, który modli się w najwyższej wieży budynku.

PDA Mistrza zdradza lokalizację dwóch schowków, w których znajdują się baterie do Karabinu Gaussa, a także schowek z wojskowymi apteczkami. Ten przeciwnik znacząco różni się od innych członków frakcji, ma wyższe AI i lepsze uzbrojenie wraz z Egzoszkieletem.[4][5]

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/S.T.A.L.K.E.R.:_Cie%C5%84_Czarnobyla
  3. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/S.T.A.L.K.E.R.:_Zew_Prypeci
  4. http://stalker.wikia.com/wiki/Monolith_Master
  5. http://stalker.wikia.com/wiki/Pripyat

Więcej z Fandomu

Losowa wiki