FANDOM

„Członkowie "Powinności" rozbili obóz na krańcach równiny i zawsze z chęcią przyjmują stalkerów, którzy potrzebują odpoczynku. To swoista pustynna oaza - miejsce, w którym nie ma ani anomalii, ani mutantów. Pamiętaj, żeby wybrać się do baru "100 Radów" w podziemiach - to miejsce spotkań stalkerów z całej Zony. Bar prowadzi miejscowy handlarz, więc jeśli poza plotkami interesuje cię również sprzedaż lub kupno towarów, to właśnie idealne miejsce. Na północ od baru znajduje się baza wojskowa, a na południe - Wysypisko.”
Rostok to opuszczony kompleks przemysłowy występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, wzmianki o Rostoku pojawiają się w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Historia Edytuj

Podczas Wojen Frakcji teren ten był niedostępny, Wielka Emisja, od której wszystko się zaczęło spowodowała, że w okolicach Rostoku było mnóstwo niebezpiecznych anomalii oraz bardzo wysoki poziom promieniowania radioaktywnego, co skutecznie zmusiło wszystkich Stalkerów do natychmiastowej ewakuacji, pozostawiając tereny przemysłowe opuszczone. Z opowieści stalkerów z Rostoku wynika, że nie wszyscy zdołali opuścić ten obszar na czas. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez cały okres trwania Wojen Frakcji, aż do kolejnej wielkiej emisji, która przeszła przez Zonę pod koniec S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo. Zaraz po jej wystąpieniu lokacja ta stała się ponownie dostępna i w krótkim czasie została raz jeszcze zajęta przez Stalkerów.

Opis Edytuj

Miejsce to zlokalizowane jest na północ od Wysypiska, od południa graniczy z Magazynami Wojskowymi, podzielone jest na dwie główne lokacje, Bar i Dzicz. O samym Rostoku niewiele wiadomo. Według mapy Zony dołączonej do gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, w rejonie Dziczy znajdowała się elektrownia. Po katastrofie Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej w 1986 roku Rostok został opuszczony. Barman założył tam swój bar dla Stalkerów o nazwie 100 Radów, tereny Baru zostały zajęte przez Powinność, a Dzicz przez Bandytów i Najemników. Najważniejszych punktem wymiany handlowej jest Bar, najbardziej wpływowym handlarzem jest Barman. Można od niego kupić uzbrojenie, kombinezony i prowiant oraz zaczerpnąć informacji, a także przyjąć kilka zleceń. Można również spróbować swoich sił na arenie.

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

PDAW pierwszej części trylogii w lokacji tej można otrzymać zlecenia główne polegające na kompletowaniu dokumentacji na temat Mózgozwęglacza oraz planowania przebicia się do centrum Zony. Głównym zleceniodawcą jest Barman, który działa w porozumieniu z innymi handlarzami i pozostałymi wpływowymi osobami w Zonie. Oprócz tego jest możliwość podjęcia się opcjonalnych zleceń, a także zapolowania na mutanty oraz wymiany towarów. Po wykonaniu wszystkich priorytetowych zadań można ruszyć w dalszą drogę kontynuując główny wątek fabularny.

Zadania GłówneEdytuj

Na tej lokacji bohater otrzymuje lub dzieją się tu następujące zadania:

Schowek SoC SchowkiEdytuj

Na terenie Rostoku znajdują się liczne schowki, w których stalkerzy ukrywali zdobyte towary. Poniżej dostępna jest lista schowków wraz z mapą, na której są one zaznaczone.

CNM Czyste Niebo Edytuj

W drugiej części serii lokacja ta jest niedostępna, z uwagi na potężną emisję, która przeszła tuż przed rozpoczęciem się głównego wątku fabularnego. Po jej pojawieniu się miejsce stało się silnie napromieniowane i pełne najniebezpieczniejszych anomalii co zmusiło wszystkich do odejścia. Kolejna wielka emisja na samym końcu fabuły z powrotem odblokowała Rostok, dzięki czemu Stalkerzy mogli tam powrócić. 

Ciekawostki Ciekawostki Edytuj

  • Czasami dochodzi do walk pomiędzy strażnikami Powinności a Najemnikami. Bandytami i Wojskowymi przybywającymi z Magazynów Wojskowych.
  • Sporadycznie mutanty mogą próbować atakować posterunek frakcji Powinność od strony wejścia na Wysypisko.
  • Lokacja ta przeszła ogromne zmiany wraz z rozwojem prac nad pierwszą częścią serii. Wcześniej zamiast dużego kompleksu przemysłowego istniała wieś z barem o nazwie „Stalker”, a także baza Powinności. Poza tym pojawiło się więcej budynków oraz płotów.
  • Z rozmów stalkerów w Rostoku można zrozumieć, że emisje zmieniły strefę, tak że ludzie w barze byli uwięzieni w tej lokalizacji. Dlatego też nie można było się tam dostać wcześniej. Prawdopodobnie mowa o linii czasowej Czystego Nieba i wcześniej.
  • Przed wejściem na terytorium Baru wiszą zwłoki zombie, jest to jednak tylko tekstura.
  • Opis mówi, że w barze nie ma żadnych anomalii, ale tak nie jest gdyż można się natknąć na anomalie jak Karuzela oraz Trampolina
    • NPC nie chodzą w miejsca występowania tych anomalii, narażony na nie jest tylko główny bohater.
  • Na północy, w miejscu, na drodze do przejścia do Magazynów Wojskowych, znajdują się cztery drewniane skrzynie obok wózka. W tych skrzyniach można znaleźć losowo generowane przedmioty. Mogą to być granaty F-1 i RGD-5 , a także artefakty mogą występować, czasami bardzo rzadkie, min. Gwiazda Wieczorna, Jeżowiec, Mika lub Dusza. Częściej jednak pojawiają się te bardziej pospolite, jak np.Kropelki, MeduzaKamienny Kwiat, Kula Ognista lub Kamienna Krew
  • W barze można spotkać wielu dziwnych NPC, takich jak stalkerów wyposażonych w Kombinezon Świt z maską gazową , uzbrojonych w AKM-74/2 , ale w randze „początkujący” lub stalkerów jak Pietrucha. Można tam znaleźć Samotników mistrzów, ubranych w skórzane płaszcze niczym Bandyci.
  • Do lokacji tej można się dostać na wiele sposobów, jeśli np. któraś z frakcji jest wroga graczowi (np. Powinność).
    1. Drabina, która prowadzi na dach w pobliżu wewnętrznej blokady Powinności, prowadzi na dach budynku Z tego dachu można przeskoczyć na dach następnego budynku, aczkolwiek jest to bardzo trudne. Następnie, w pobliżu rury, trzeba skoczyć na trzeci dach i przeskoczyć płot.
    2. W przypadku wejścia do Baru z terenów Dziczy i Magazynów Wojskowych, trzeba dostać się na worki z piaskiem i wskoczyć na wystający kawałek żelaza, który jest przymocowany do domu. A następnie przeskoczyć na drugą stronę omijając strażników.
    3. Można pójść wzdłuż ogrodzenia na lewo od wejścia na Wysypisko,nieopodal jest nasyp. Z tego kopca można przeskoczyć przez płot.
    4. Po dotarciu ze składowiska do KamAZ na środku drogi trzeba skręcić w lewo i podejść do ogrodzenia. W ścianie znajduje się wystająca półka (na łączeniu z płotem), należy na nią wskoczyć i przeskoczyć przez płot.
    5. Trzeba wejść na betonowe płyty, znajdujące się po lewej strony od wejścia do Dziczy. Następnie wspiąć się na metalową rurę i parę kroków dalej przeskoczyć przez dach. Wtedy można z dachu zeskoczyć na dół.
  • Rostok i Dzicz mają bardzo podobną zabudowę. Być może wcześniej planowano by była to jedna, wielka lokacja, niepodzielona na oddzielne obszary.
  • Na niektórych ścianach budynków można dostrzec bugi graficzne, np. teksturę trawy na betonowej ścianie. To efekt niedopracowania.
  • W Rostoku znajduje się jedyna arena w całej serii.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Zulus wspomina, że poznał Wano w barze w Rostoku.

Galeria GaleriaEdytuj

TerenEdytuj