FANDOM

S.T.A.L.K.E.R.
S.t.a.l.k.e.r
Producent
Wydawca
Dystrybutor
Projektant
  • Andriej Prochorow
  • Jurij Niegrobow
  • Andriej Wierpachowski
Pierwsza część
Ostatnia część
Platoformy
  • Microsoft Windows, PC
Gatunek
  • Strzelanka pierwszosobowa

S.T.A.L.K.E.R. to seria gier komputerowych z gatunku FPS (First Person Shooter) z elementami fabularnymi. Pierwsza część gry, zatytułowana Cień Czarnobyla, wydana została 20 marca 2007 roku, druga część gry Czyste Niebo pojawiła się 22 sierpnia 2008 roku, a ostatnia część trylogii - Zew Prypeci, ujrzała światło dzienne 2 października 2009 roku. Polskimi dystrybutorami serii są CD Projekt (Cień Czarnobyla, Czyste Niebo) oraz Cenega Poland (Zew Prypeci). Za polonizację odpowiada Mirosław Utta, który udzielił głosu jako lektor do wszystkich trzech części, zdecydowano również, że głosy postaci pozostaną rosyjskie.

W roku 2012, w trakcie planowania kolejnej odsłony gry - S.T.A.L.K.E.R. 2, prace zostały wstrzymane, na skutek utraty przez GSC Game World praw do tworzenia gier z serii S.T.A.L.K.E.R. Jak do tej pory trudno oficjalnie potwierdzić na jakim etapie prowadzone są prace nad kolejną odsłoną gry, choć co jakiś czas pojawiają się nowe informacje oraz grafiki koncepcyjne.

Seria gier S.T.A.L.K.E.R. Edytuj

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Edytuj

Cień Czarnobyla okładka

Jedna z okładek egzemplarzu.

W pierwszej części serii gracz wciela się w stalkera zwanego Naznaczonym. Po wypadku trupiarki Naznaczony zostaje uratowany przez innego stalkera, który zanosi go do Sidorowicza, lokalnego handlarza. Naznaczony nic nie pamięta, a w jego PDA jest zapisane tylko jedno zadanie „zabić Strieloka”. Po tych wydarzeniach bohater rusza w głąb Zony, aby dowiedzieć się kim jest i co mu się przytrafiło.

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Edytuj

Czyste Niebo okładka
Akcja gry ma miejsce bezpośrednio przed wydarzeniami z gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Gracz wciela się w postać najemnika o imieniu Szrama, który ma za zadanie rozpracować i zniszczyć słynną w Zonie Grupę Striełoka. Podczas rozgrywki będzie musiał pokonać wielu uzbrojonych przeciwników i mutantów. Gra toczy się min. w elektrowni atomowej w Czarnobylu oraz mieście Limańsk. W grze zastosowano kilka innowacji, min. wprowadzono Wojnę Frakcji, dzięki której bohater zostaje wprowadzony w sam środek rywalizacji pomiędzy wszystkimi grupami w Zonie, istnieje także możliwość kontynuacji gry po zakończeniu głównego wątku.

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Edytuj

Zew Prypeci okładka
Fabuła gry S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci dzieje się tuż po wydarzeniach z Cienia Czarnobyla. Gracz wciela się w postać Majora Aleksandra Diegtarowa - agenta Służby Bezpieczeństwa Ukrainy, doświadczonego Stalkera, wysłanego w celu rozwiązania tajemnicy dotyczącej katastrofy operacji Tor Wodny, dotyczącej wysłanych helikopterów w celu wzięcia Elektrowni Atomowej w Czarnobylu. Gra oferuje trzy nowe, bardzo duże lokacje, niedostepne wcześniej, pojawiają się także nowe postaci oraz setki zadań do wykonania. Trzecia część serii uzupełnia całą historię i dodaje wiele wątków i informacji, które rozjaśniają nieco sylwetki niektórych postaci oraz sens wielu wydarzeń, jakie miały miejsce wcześniej.

Ciekawostki Edytuj

  • W roku 2012 ogłoszono, że udało się sprzedać ponad 4 miliony egzemplarzy gier z serii S.T.A.L.K.E.R.
  • Istnieją setki modyfikacji do wszystkich gier serii, tworzone przez fanów.
  • Seria gier S.T.A.L.K.E.R. została zainspirowana książką Piknik na skraju drogi napisaną przez Arkadija i Borysa Strugackich, sugerowano się również filmem pt. Stalker Andrieja Tarkowskiego z roku 1979.