FANDOM

Jest to jeden z ostatnich poziomów w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, pojawia się na krótko także w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

Opis Edytuj

Sarkofag to stalowo-betonowa konstrukcja, zbudowana na zniszczonym reaktorze nr. 4 w Elektrownii Jądrowej w Czarnobylu, po katastrofie w 1986 roku, aby zatrzymać emisję pierwiastków radioaktywnych do atmosfery. Stanowi on charakterystyczną część zabudowy elektrowni. Warto zauważyć, że w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla został on odwzorowany niezwykle realistycznie, z dbałością o najdrobniejsze detale.

Historia Edytuj

Sarkofag zakrywa 200 ton radioaktywnego gruzu, 30 ton napromieniowanego pyłu oraz 16 ton uranu i plutonu, który zmagazynował się po katastrofie w miejscu reaktora. Po trzech dekadach pełnienia swojej funkcji zdecydowano się o budowie kolejnej konstrukcji, która zabezpieczyła by elektrownie na kolejne 100 lat.

W roku 2017 ukończono budowę i instalację nowego Sarkofagu, pracowało nad nim ponad 10.000 pracowników z trzydziestu krajów, 40 krajów natomiast (w tym Polska) dołożyło środków finansowych na stworzenie nowej konstrukcji. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł blisko 2mld €.

Do przeniesienia nowego Sarkofagu użyto 224 podnośników hydraulicznych, nasuwając go na starą konstrukcję w tempie 10 metrów na godzinę. Ma on pełnić swoją funkcję przez przynajmniej 100 lat.

S.T.A.L.K.E.R. - Cień Czarnobyla Edytuj

Sarkofag 2

Sarkofag

W pierwszej części Sarkofag jest finalnym poziomem, do którego dociera główny bohater i zarazem jedna z najtrudniejszych lokacji w rozgrywce. Znajduje się w nim Spełniacz Życzeń oraz Sterownia Monolitu, czyli główna siedziba naukowców prowadzących programy Świadomość-Z. W grze Sarkofag obejmuje nie tylko sam reaktor, ale także sieć tuneli i pomieszczeń, przez które przejść musi antagonista.

Główny bohater chce dostać się do Monolitu, może też alternatywnie skorzystać z dekodera i rozważyć dołączenie do programu Świadomość-Z lub jego zniszczenie. W miejscu tym stacjonują elitarne oddziały frakcji Monolit, można znaleźć bardzo dużo najlepszego uzbrojenia. Bohater w tym miejscu może ujrzeć siedem różnych zakończeń gry, w zależności od spełnionych warunków lub podjętych wyborów.[1]

S.T.A.L.K.E.R. - Czyste Niebo Edytuj

4aes

W drugiej części sagi Sarkofag jest widoczny tylko na krótko, głównie z wyższych poziomów Elektrowni Atomowej, nie można się do niego w żaden sposób dostać. Generalnie fabuła gry nie obejmuje Sarkofagu jako lokacji gdzie toczy się rozgrywka, miejscem wydarzeń są obrzeża Elektrowni oraz jej najwyższe poziomy. Główny bohater może go dostrzec z dystansu prowadząc pościg za swoim przeciwnikiem, wraz z frakcją Czyste Niebo, która podjęła się zadania pojmania lub likwidacji intruza, który wtargnął do Centrum Zony, powodują tym samym powstawanie potężnych emisji. [2]

Ciekawostki Edytuj

  • W pomieszczeniu projektu Świadomość-Z znajduje się szafka z Egzoszkieletem. Ułatwi on bohaterowi zmagania z Monolitem.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla promieniowanie radioaktywne wewnątrz Sarkofagu jest znacznie niższe niż w rzeczywistości (w 1996 wynosiło zawrotne 10.000 rentgenów na godzinę). Fabularnie wynika to z tego, że naukowcy biorący udział w projekcie Świadomość-Z zneutralizowali promieniowanie aby móc prowadzić tam pracę, co oczywiste twórcy gry musieli przeprowadzić taki zabieg, aby bohater gry mógł się tam w ogóle dostać.
  • Wewnątrz Sarkofagu nie występują żadne mutanty.
  • Nie znajdziemy tam także żadnych anomalii ani artefaktów.

Przypisy Edytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/S.T.A.L.K.E.R.:_Cie%C5%84_Czarnobyla

Więcej z Fandomu

Losowa wiki