FANDOM

„Nie wiem czy postąpiłem właściwie, pewnie nigdy się nie dowiem. Ale udało mi się, i z tego chyba powinienem się cieszyć...”
Striełok (znany również jako Naznaczony) jest głównym bohaterem S.T.A.L.K.E.R Cień Czarnobyla. Pojawia się również w S.T.A.L.K.E.R Czyste Niebo jako główny antagonista i w S.T.A.L.K.E.R Zew Prypeci jako zwykła postać.

Przeszłość

Jeden z najbardziej doświadczonych i zdolnych Stalkerów w Strefie, był on znanym stalkerem-pionierem, który wielokrotnie zapuszczał się w głąb Zony. Jest to legendarny Stalker, który miał decydujący wpływ na wszystkie istotne wydarzenia w Zonie. Przedostał się on do Sarkofagu w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej, podczas swoich podróży poznał tajemnice powstania Zony oraz sekrety wszystkich wydarzeń, które miały z nią związek. Nikt inny nie miał tak obszernej wiedzy na temat Zony i wszystkich aspektów z nią zawiązanych. Striełok uchodzi za najlepszego Stalkera w historii Zony. Strełok i jego towarzysze, Kieł i Duch, to jedni z niewielu ludzi, którzy zdołali dotrzeć do Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu i jedyni, którzy przeżyli, aby opowiedzieć tę historię. Zaczął gromadzić doświadczenie wcześniej, ponieważ był jedną z pierwszych osób, które wkroczyły do ​​Zony. Założył swoją grupę w skład której wchodzili: Duch, Kieł i Doktor. Razem dokonywali tego, czego nie mogli dokonać inni Stalkerzy.

Podczas jednej z jego wycieczek odkrył mapy podziemnego miasta pod Prypeci. Zdając sobie sprawę, że to pozwoli mu ominąć Mózgozwęglacz i dotrzeć do Elektrowni, zebrał swoich ludzi i wyruszył w podróż. Ten pierwszy nalot na centrum Zony zakończył się niepowodzeniem - podczas gdy Duch, Kieł i Strełok przeniknęli do Sarkofagu, zostali zatrzymani przez zamknięte drzwi które da się otworzyć z pomocą kodu. Rozwścieczony Striełok wyzwolił ogromną emisję, która próbowała ich zabić. Strełok został ciężko ranny w tym procesie i oddany pod opiekę Doktora przez jego dwóch przyjaciół.

Podczas gdy Striełok jest pod opieką Doktora, Kieł i Duch poszukiwali sposobu aby ominąć drzwi zamknięte elektronicznym zamkiem. Stworzyli dwa dekodery, z których jeden, był zabrany przez Striełoka, który próbował dotrzeć do Zony ścigany przez Czyste Niebo.

Charakterystyka

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

Striełok pojawia się w Prequelu Czyste Niebo, gdzie jest głównym antagonistą. Po uratowaniu przez tajną frakcję znaną jako Czyste Niebo, Szrama , niezależny Najemnik, zostaje zmuszony do wyśledzenia jego grupy, w końcu poznaje istnienie Striełoka po przeszukiwaniu jego kryjówki w Podziemiach Agropromu.

Z pomocą Sacharowa Szramie udaje się odnaleźć Striełoka w Czerwonym Lesie. Striełok jest przez chwile widoczny, ale natychmiast ucieka, zanim Szramie udaje się go złapać. Liebiedew, przywódca Czystego Nieba, informuje Szramę, by powstrzymał Striełoka, a Striełok reaguje grożąc Najemnikowi śmiercią, jeśli nie przestanie go ścigać. Po pościgu do zmotoryzowanego mostu zwodzonego, Szrama musi odeprzeć zasadzkę Samotników wynajętych przez Striełoka. Striełok wykorzystuje zamieszanie, by uciec, wysadzając tunel prowadzący do Mózgozwęglacza. Zapewnia Szramę, że nie może już go ścigać i stwierdza, że ​​dotrze do centrum Zony bez względu na wszystko.

Jednak Szramie i Czystemu Niebu udało się przebić przez Limańsk i dotarli do Elektrowni. Striełok pojawia się na dachu Elektrowni, broniąc się przed strażnikami Monolitu i żołnierzami Czystego Nieba. Przy pomocy prototypowego karabinu EM1 Szrama wyłącza psi-ochronę Striełoka. Bez pomocy urządzenia, Striełok nie jest w stanie przetrwać silnych emisji, a Liebiedew uważa, że ​​aktywność emisji w Strefie ustabilizuje się dopiero wtedy, kiedy Striełok umrze. Walcząc ze sobą przez rojących się żołnierzy Monolitu, Szrama używa karabinu Gaussa, aby zniszczyć urządzenie i mu się to udaje. Po pokonaniu Striełoka pojawia się nieoczekiwana i masywna trzecia wielka emisja, osiągając poziomy znacznie przekraczające normę. Wszyscy znajdujący się w pobliżu Elektrowni zostają trafieni emisją i umierają. Podczas końcowego filmiku, Striełok jest widziany w korytarzach Elektrowni Jądrowej, nienaturalnie się trzęsąc. Striełok zostaje pojmany przez personel Świadomości-Z, którzy są nieświadomi jego prawdziwej tożsamości z powodu jego amnezji wywołanej przez emisję dają mu jedną misję - zabicia Stalkera, który wiedział zbyt wiele, znany jako Striełok, dając w ten sposób ich zabójcy, cel zabicia samego siebie.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Powraca w Cieniu Czarnobyla jako główny bohater. Po wydarzeniach z Czystego Nieba Striełok jest przewożony w trupiarce do nieznanego miejsca, niebawem w trupiarkę uderza piorun który powoduje wypadek i wysypanie się wszystkich ciał. Po przetrwaniu katastrofy trupiarki Striełok został uratowany przez nieznanego Stalkera i przyniesiony do Sidorowicza. Striełok, obecnie znany jako "Naznaczony", z powodu jego tatuażu "S.T.A.L.K.E.R", zapomniał kim jest i co robił, jedynie na jego PDA była wiadomość "Zabij Striełoka". Bez żadnego wyboru Naznaczony, nieświadomy swojej prawdziwej tożsamości, zaczyna poszukiwać Striełoka w Strefie. Naznaczony śledzi informacje od kontaktu do kontaktu, śledząc przeszłe ruchy Striełoka i dowiadując się więcej o swoim rzekomym celu; im więcej się o nim dowie, tym więcej odzyska wspomnień. Naznaczony przeszukuje również kryjówkę w Podziemiach Agropromu i dowiaduje się o śmierci Kła oraz o Duchu i nieznanym przyjacielu. Naznaczony postanawia poszukać Ducha i wydobyć od niego informacje na temat Striełoka.

W tym czasie kradnie walizkę z rąk Wojskowych i zanosi ją do Barmana. Wówczas ten każe mu dostać się do Laboratorium X-18 w Dolinie Mroku i zdobyć klucz od przywódcy Bandytów, Dzika. Bohater dostaje się do Doliny Mroku i pomaga członkowi Powinności, Nabojowi uratować jego kompana z rąk Bandytów, po uratowaniu zakładnika Naznaczony udaje się do dawnej Bazy Wolności gdzie po licznych starciach z Bandytami zabija Dzika i odbiera klucz, dzięki któremu dostaje się do Laboratorium X-18. Podczas eksploracji w pewnym momencie Naznaczony pada nieprzytomny na ziemie gdzie śni mu się zakapturzona postać stojąca niego tyłem i strzelająca do zmutowanych szczurów pod Elektrownią Atomową, w pewnym momencie ktoś krzyczy do postaci "Striełok!". Postać zaczyna się odwracać, ale gdy Naznaczony ma okazje poznać oblicze swojego celu, budzi się. W tym samym czasie okazało się, że do Laboratorium X-18 wkroczyli Wojskowi, Naznaczony nie mając czasu znajduje dokumenty i ucieka z Laboratorium, wówczas z bohaterem kontaktuje się Sidorowicz, który poleca mu udanie się do niego. Po tych wydarzeniach wraca do Barmana który chce, aby Naznaczony odzyskał dla niego dokumenty z Laboratorium X-16. Podczas podróży w Dziczy zostaje napadnięty przez Najemników pod dowództwem Wilczarza, który chce zdobyć informacje od Profesora Krugłowa. Po śmierci Najemników Naznaczony i Profesor Krugłow uciekają z Dziczy do Jantaru gdzie na polecenie Profesora Sacharowa obaj panowie udają się do miejsca, gdzie mają zostać dokonane pomiary. Podczas ostatniego dokonania pomiarów obaj tracą przytomność, wówczas Naznaczony słyszy głosy Kła i Ducha, którzy kłócą się o to, czy zostawić Striełoka na śmierć, czy go zabrać.

Po udzieleniu pomocy Profesorowi Sacharow'owi i Krugłow'owi w badaniach na obszarze Jantaru, Naznaczony zabezpiecza w pełni funkcjonalne urządzenie zapobiegające psi-emisjom, które ochroni go przed zabójczym działaniem Emitera Kajmanowa w Laboratorium X-19, a później Mózgozwęglacza. W końcu znajduje ciało Ducha w Laboratorium X-16 po wyłączeniu kłopotliwego Emitera Kajmanowa i zabiciu Kontrolera odpowiedzialnego za jego śmierć. Z PDA Ducha Naznaczony dowiaduje się o Przewodniku, którego postanawia odnaleźć, po starciu z Zombie i Nibyolbrzymem Naznaczomenu udaje się uciec z Laboratorium X-16 z dokumentami Ducha. Po znalezieniu Przewodnika w Kordonie, ten opowiada mu o Doktorze, który obecnie przebywa w kryjówce grupy w Podziemiach Agropromu. Po przejściu tam, Naznaczony wpada w pułapkę, która odrzuca go i powoduje jego nieprzytomność. Kiedy się budzi, Naznaczony widzi Doktora, który mówi mu, że Monolit to po prostu kłamstwo - powstało w laboratorium wewnątrz Sarkofagu - i o dekoderze, który Kieł stworzył i ukrył w pokoju hotelowym w Prypeci. Doktor informuje go również, że w rzeczywistości jest Stalkerem o nazwie Striełok, czyli jego wcześniejszym celem, który miał zabić.

Teraz Strielok pamiętając najważniejsze informacje, udaje się na północ do Mózgozwęglacza, gdzie udaje mu się pokonać liczne oddziały żołnierzy Monolitu aby wyłączyć Mózgozwęglacz, a następnie udaje się do Prypeci, gdzie znajduje grób Kła i dekoder, który Kieł ukrył w opuszczonym hotelu. Przy pomocy kilku Stalkerów ekspertów, Striełok wywalcza sobie drogę do wnętrza Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu, ufortyfikowanej przez fanatyczne odziały weteranów i elitarnych żołnierzy Monolitu, jednocześnie atakowany przez agentów Specnazu którym towarzyszyły transportery opancerzone i śmigłowce.

Wbrew wszystkiemu, Striełok przedziera się przez hordy żołnierzy Monolitu, oraz z Wojskiem na karku, udaje mu się wejść do Reaktora # 4 pomimo zbliżającej się Trzeciej Emisji. Podczas gdy w sarkofagu, Striełok napotyka najbardziej elitarnych żołnierzy Monolitu, w silnie napromieniowanych obszarach, ze znacznym wysiłkiem, udaje mu się je zneutralizować. Ignorując powtarzające nawoływania Spełniacza Życzeń, odkrywa dziwne, zamknięte elektronicznym zamkiem drzwi, które jest w stanie otworzyć specjalnym dekoderem Kła (przypuszcza się, że to widocznie musiały być te same drzwi, których nie udało się odblokować wcześniej Grupie Striełoka). Po pokonaniu kilku elitarnych agentów Monolitu, niszczy generatory, które zasilały Monolit, niszcząc go w ten sposób. Hologram pojawi się w miejscu zniszczonego Monolitu, prawdopodobnie pracownik eksperymentu Świadomość-Z. Hologram odpowiedza na niektóre pytania Striełoka, np. cel ciężarówek śmierci oraz ukryty motyw Świadomości-Z. Następnie hologram daje Striełokowi wybór, albo dołączyć do projektu lub zostać zabitym. Strielok wybiera to drugie i jest zmuszony wywalczyć sobie drogę przez jeszcze bardziej elitarnych żołnierzy Monolitu. Wykorzystując swoje AKM-74/2U Strielok niszczy pojemniki z obiektami projektu Świadomość-Z i ucieka przez portal, który się pojawił. Striełok ma wątpliwości czy dobrze zrobił, ale jak sam stwierdził: "Udało się, i powinienem się z tego cieszyć".

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Striełok jest dziwnie nieobecny przez początek gry. Jednak schowki należące do niego można znaleźć za pośrednictwem modułu UAV w obszarze Janowa. Najwyraźniej porzucił SGI-5K który używał w Czystym Niebie, pozostawiając go dla Kła, lecz jego towarzysz oczywiście nigdy go nie odzyskał. Major Diegtiariow może odzyskać karabin i notatkę Striełoka - jak i również notatkę którą zostawił dla Ducha i notatkę jaką Kieł zostawił dla niego przed ich pamiętną podróżą.

W końcu pojawia się w Prypeci podczas gdy następuje czwarta potężna emisja. Podczas gdy Striełok nie informuje Majora, o tym co zrobił, zastanawia się "głośno" czy dokonał właściwego wyboru. Major Diegtiariow może mu zwrócić jego notatki, co daje Majorowi jego wdzięczność - również zwiększa jego wytrwałość i wydajność podczas finału gry. Po zakończeniu emisji, wyjaśnia Majorowi, co należy zrobić po czym zostaje wezwana ewakuacja.

Striełok pomaga Wojsku podczas ewakuacji z Prypeci, niszcząc hordy Zombie, zabierając grupę do kina Prometeusz w którym czekał ratunek. Gra ma dwa zakończenia dedykowane dla niego - jedna, w której Striełok przeżywa ewakuację i dołącza do zespołu stworzonego w celu badania Zony jako "doradca ", a druga w której ginie, zabierając tajemnice Zony z sobą.

S.T.A.L.K.E.R 2

Potwierdzone zostaje, że Striełok ma się pojawić w S.T.A.L.K.E.R. 2 jako główny bohater. Jednak nic więcej nie wiadomo na temat jego roli w kolejnym sequelu. Ze względu na problemy w GSC rozwój gry został bezterminowo zamrożony.

Ciekawostki

  • Zgodnie z informacjami, które pojawiły się w sieci, pełna nazwa Striełoka to Pavel Konstantinovich Streletsky (informacje pochodzą z wczesnych plotek dt. STALKER 2).
  • W Oblivion Lost okazuje się, że jego prawdziwe nazwisko to Anton Czernow
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla twarz bohatera została zrobiona min. z tekstur twarzy Majora Chaleckiego, Dzikiego Napra oraz Generała Kryłowa.
  • W pierwszej osobie Striełok jest najwyraźniej niższy od innych napotkanych Stalkerów, choć najprawdopodobniej jest to spowodowane błędem lub niedopatrzeniem.
  • Striełok jest jedną z dwóch postaci, które pojawiają się fizycznie we wszystkich częściach gry, drugą jest Żwawy.
  • Striełok był w całej serii gier protagonistą (S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla), antagonistą (S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo) oraz zwykłą postacią (S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci). Taka sztuczka nie udała się żadnej innej postaci w serii.
  • Według Ducha, Striełok nie ufał Ekologom.
  • W filmiku końcowym pierwszej części gry widać, że Striełok ma na sobie Kombinezon SEVA bez hełmu.
  • W filmikach S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Striełok posiada cztery kombinezony: Skórzany płaszcz, Skórzaną kurtkę, Kombinezon "Świt" i Kombinezon "SEVA".
  • We wszystkich grach serii Striełok dzierży AKM-74/2U.
  • Na początku pierwszej części gry widać na ręce Striełoka tatuaż "S.T.A.L.K.E.R.", natomiast w końcowym filmiku tatuażu już nie ma.
  • Striełok ma najmniej pieniędzy na początku gry spośród wszystkich protagonistów serii (40RU).
  • Według materiałów ze "STALKER 2", Striełog zginie od wybuchu na samym początku gry, przekazując kartę z kluczem SG z laboratorium.

Literatura

  • W książce "Linia ognia" autor podał nazwisko Striełoka - Eduard Borisovich Baichurin.
  • W książce "Bullseye Law” posiadał zmodyfikowany AKS-74/2U - AKS-74UB z granatnikiem i tłumikiem. W broni tej znajdował się fragment artefaktu Grawi, który przyspieszał granaty i pociski.
  • Występuje w serii książek Dmitrija Sillova. W książce "Prawo najemnika" Striełok oraz Szrama jednoczą się dla wspólnego celu, jakim jest niedopuszczenie do przejęcia przez Monolit kontroli nad Zoną.
  • W "Zewie Prypeci" autor jednej z opowieści zasugerował, że sam Striełok nadał sobie przezwisko (Naznaczony), co było związane z zniekształconymi wspomnieniami bohatera.

Galeria

Przypisy