FANDOM

Wódka "Kozak" [1] (ang. Vodka, rus. Водка "Казаки") to przedmiot, który występuje w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

OpisEdytuj

Wódka jest to niezwykle popularny napój w Zonie, przeznaczony dla stalkerów. Poza standardowym zastosowaniem ma ona swoje specjalne właściwości, redukuje bowiem w niewielkim stopniu poziom napromieniowania. Nadmierna ilość alkoholu jednak może zaszkodzić, to szczególnie niewskazane będąc członkiem frakcji, gdyż może uniemożliwiać wykonywanie swoich zadań[2]. Napój ten można w wielu miejscach znaleźć, jest łatwo dostępny, oferuje go na sprzedaż większość handlarzy, co w połączeniu z niską ceną powoduje wzmożony popyt na ten trunek. 

Unikalne wariantyEdytuj

Zalety ZaletyEdytuj

  • Redukcja napromieniowania
  • Redukcja głodu ZP
  • Poprawa zdrowia

Wady WadyEdytuj

  • Utrudnia celowanie z broni
  • Przedawkowanie może uniemożliwiać normalne poruszanie się
  • Zwiększanie głodu SoC CNM

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Wódka wyprodukowana przez wytwórnię GSC. Dobrze wchodzi i znacznie zmniejsza skutki promieniowania, ale z oczywistych względów powinno się jej używać z umiarem.”

CNM Czyste NieboEdytuj

„Wódka produkowana przez GSC. Dobrze wchodzi i znacznie zmniejsza skutki promieniowania. Powinno się jej używać z umiarem.”

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Produkt firmy GSC. Wchodzi bez zagryzki i znacznie zmniejsza skutki promieniowania. Należy pić ją z umiarem.

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

  • Wódka jest w sprzedaży u większość handlarzy, można już kupić już na samym początku gry, u Susłowa w bazie CN na Wielkich Bagnach.
  • Można ją otrzymać od Zimnego w barze Czystego Nieba.
  • Wódka jest oferowana jako część nagród za poboczne zadania, takie jak poszukiwanie artefaktów czy zdobywanie przedmiotów, min. u Sidorowicza.
  • Oferują ją na sprzedaż handlarze w większości frakcji.
  • Czasami mają ją przy sobie NPC z różnych frakcji.

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Wśród Stalkerów wódka jest częściej stosowanym środkiem obniżającym poziom napromieniowania niż leki antyradiacyjne.
  • Wódka jest najpopularniejszym napojem wśród Stalkerów.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Kardan nie wykona żadnej naprawy dopóki nie napije się wódki. Trunek ten, w przypadku usług tego technika, należy doliczyć do standardowego rachunku za usługi techniczne.
    • Ponadto, Kardan daje zniżkę, jeśli najpierw otrzyma butelkę wódki (1 butelka - 10% zniżki). Jeśli wypije on trzy butelki, traci przytomność na kilka godzin (wówczas zniżka jest resetowana), a na naprawę lub modernizację trzeba poczekać.
  • W rzeczywistości wódka nie leczy napromieniowania. 
  • Na stole Sidorowicza widać "skończoną" butelkę wódki.
  • Czasami można przyjąć zadania poboczne opierające się o poszukiwania specjalnych rodzajów wódki.
  • W niektórych miejscach można spotkać wódkę będącą jedynie ozdobą. Można ją przenieść, ale nie można włożyć do ekwipunku.
  • Wódka w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci zmniejsza uczucie głodu, w przeciwieństwie do dwóch pierwszych części serii.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci bez wódki Zulus nie da się przekonać do dołączenia do wyprawy przez Prypeć-1.
  • Wódka często jest oferowana jako część nagrody za zadania. 
  • Z uwagi na efekt kołysania się ekranu, przy wypiciu dużej ilości wódki bardzo ciężko jest oddawać celne strzały. Lepiej nie pić przed walką.

PrzypisyEdytuj

  1. Wódka nosi nazwę po serii gier " Kozacy ", której twórcą jest także GSC Game World . Jednocześnie o tym mówi również opis butelki, oraz logo, które jest widoczne na samej etykiecie.
  2. W życiu śmiertelna dawka to 4-5‰, podczas gdy w grze można wypić nieskończoną ilość wódki.