Wintar BC to broń występująca w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Karabinek ten został stworzony jako zamiennik dla broni z serii AK. Uzbrojenie z serii AK było o tyle dobre, że można było montować do niego tłumiki, używano też dosyć ciężkiej amunicji 7.62x39mm, było to więc bardzo użyteczne dla wojska i oddziałów specjalnych. Po wprowadzeniu kamizelek kuloodpornych AKMy traciły na znaczeniu, gdyż stały się mało skuteczne. Wtedy też zaprojektowano i rozpoczęto produkcję karabinka wyborowego WSS Wintoriez i automatycznego AS Wał.

Nieco wcześniej stworzono amunicję specjalnie dla tych broni, były to pociski 9x39mm SP-5 oraz 9x39mm SP-6. AS Wał spełniał wówczas wszystkie wymagania; zapewniał dużą siłę przebicia i bardzo dobrą celność, był wytłumiony i używał skutecznej amunicji. Po pojawieniu się Zony, broń ta, za sprawą handlarzy, dotarła do Zony, jednak z uwagi na swoją cenę była dostępna tylko dla niektórych stalkerów.

OpisEdytuj

Jest to broń stworzona dla oddziałów specjalnych do cichej i błyskawicznej eliminacji celów. Potężny, jak na broń tej klasy, kaliber 9mm przebija każdą kamizelkę kuloodporną. Broń korzysta z tej samej amunicji co karabin OC-14 "Groza" czyli 9x39mm SP-5, 9x39mm SP-6 i 9x39mm PAB-9. Wintar posiada także tryb ognia automatycznego, ale mały magazynek (10 naboi) dyskwalifikuje go jako karabin szturmowy. Celownik jest zamontowany na stałe i posiada przybliżenie 4x. Jest to broń stosunkowo rzadko spotykana i trudno ją dostać, poza tym jest droga, rekompensuje to jednak skutecznością, to jedna z najlepszych broni dostępnych w Zonie.

Warianty Wintar BCEdytuj

Edytuj

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Specjalny karabin snajperski, przeznaczony do cichego eliminowania przeciwników, wyposażony w zintegrowany tłumik . Z odległości 400 metrów przebija kombinezon o dowolnym stopniu ochrony. Bardzo ceniona wśród Stalkerów wszystkich frakcji

CNM Czyste NieboEdytuj

„Specjalny karabinek snajperski, przeznaczony do cichego strzelania bez ognia wylotowego, który jest wyposażony w zintegrowany tłumik. Pomimo niewielkiej pojemności magazynku, jest ceniony przez Stalkerów. Korzysta z amunicji 9x39mm.

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Specjalny wojskowy karabinek snajperski, przeznaczony do cichego eliminowania celów, bez zwracania uwagi na strzelca. Wintar BC zapewnia wysoką skuteczność przebijania pancerza, wyposażony jest w zintegrowany tłumik oraz celownik optyczny. Wysoko oceniony przez wielu stalkerów.

WystępowanieEdytuj

SoC Cień Czarnobyla

CNM Czyste Niebo

ZP Zew Prypeci

  • Zaton, na dachu jednego z domu w Spalonym Gospodarstwie.
  • Po odblokowaniu odpowiedniego osiągnięcia, na sprzedaż będzie miał go Sowa w Skadowsku.
  • W trybie freeplay, będzie dostępny we wszystkich lokacjach.

Ciekawostki Ciekawostki Edytuj

  • W Czystym Niebie występuje błąd, który pozwala otrzymywać nieskończoną ilość Wintoriezów; po wykonaniu zadania od Leśnika i odbyciu z nim rozmowy on daje nam karabin, trzeba przerwać rozmowę w momencie otrzymania nagrody i zgłaszać się do niego po kolejne nagrody.
  • W Zewie Prypeci jego ulepszanie jest tańsze niż karabinu SWD.
  • Jego drzewo ulepszeń jest skonstruowane tak jak karabinu WAL.
  • Jest to najcichszy karabin snajperski w serii; jest wytłumiony do tego stopnia, że będąc w odległości około 200 metrów można zabić grupę wrogów strzelając do nich po kolei i nie martwiąc się o to, że pozostali oponenci zauważą śmierć towarzyszy.
    • Czasami występuje błąd, który powoduje, że stalkerzy nie dostrzegają martwych towarzyszy, nawet kiedy ci leżą zaledwie kilka metrów dalej.
  • W Czystym Niebie używając amunicji P-Panc. można uśmiercić gen. Kryłowa zajmując miejsce na wzgórzu na przeciwko Instytutu.
  • W Czystym Niebie na początku gry można znaleźć Wintara Szramy. Znajduje się on przy wagonach kolejowych na krańcu mapy, jest to prawdopodobnie karabin, którego Szrama używał prowadząc grupę naukowców gdy doszło do emisji. Karabin jest jednak tak uszkodzony, że jego naprawa jest nieopłacalna, a amunicja do niego w początkowej fazie gry jest niedostępna przez co najrozsądniejszym wyborem będzie jego sprzedaż.Mimo, że naprawiony ma identyczne statystyki co normalna wersja, ten będzie miał większą celność [1]
    • Znaleziony tam Wintar BC jest od początku lepszy niż jego standardowy odpowiednik.[2]
  • Prawdziwy odpowiednik tej broni to WSS Wintoriez.
  • Na początku S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla widać na filmiku początkowym, że Lis jest uzbrojony w Wintara BC.
    • Co ciekawe, nie ma on już później przy sobie tej broni.
  • Jedną z najważniejszych postaci uzbrojonych w Wintara jest Charon. Min. ten fakt był przedmiotem teorii, jakoby Charon miał być Szramą.
  • Po strzale w niebo, kula spadnie kilka metrów od gracza. Dzieje się tak dlatego, że pocisk ma dużą masę i porusza się po łuku.
  • We wczesnych kompilacjach był napis "Made in Russia" .
  • W rzeczywistości karabin ma masę 2,6 kg. 
  • Wintorez w rzeczywistoći ma możliwość przebicia kamizelki kuloodpornej z odległości 400 m.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo jest częściej używany przez stalkerów niż w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.
  • Śmigłowiec może zostać zestrzelony po trzydziestu trafieniach, z użyciem amunicji 9x39mm SP-6.

PrzypisyEdytuj

  1. Najemnik Szrama upuścił karabin podczas wielkiej emisji, która nastąpiła kiedy przeprowadzał przez bagna grupę Ekologów, którzy dokonywali pomiarów na terenie Wielkich Bagien. Prawdopodobnie była to jedna z wielu ekspedycji naukowych Ekologów, którzy rutynowo korzystali z pomocy Najemników lub zwykłych Stalkerów, głównie w przypadku zwalczania mutantów oraz Bandytów. Emisja pozbawiła życia wszystkich poza Szramą. Karabin znajduje się w północnej części Wielkich Bagien. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Vintar_Szramy
  2. Charakteryzuje się on zwiększoną stabilnością toru lotu w porównaniu do innych modeli tej broni w Zonie, ma jednak dokładnie taki sam wygląd. Broń występuje jako zwykły karabin Vintar BC i nie jest zmodyfikowana, co wydaje się być zastanawiające patrząc na zwiększone parametry karabinu. Gdy go znajdujemy jest w fatalnym stanie i z pustym magazynkiem. Koszt jego naprawy to około 9000RU. - http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Vintar_Szramy