FANDOM

„Co tu można powiedzieć o wiosce nowicjuszy? Mądrzejsi chłopcy robią u Sidorowicza zapasy, które starczą im na jakiś czas, i ruszają na Wysypisko. Tam można znaleźć lepsze artefakty i nie zawsze jest tak niebezpiecznie. Siedzą tam, żeby zdobyć trochę doświadczenia. A ci, którzy zostają tutaj... to zupełni idioci, delikatnie mówiąc. Czego tu nie można zobaczyć... Cholerni hipisi w tych swoich bamboszach, z tymi swoimi siatkami, szukający "przygody", albo pieprzone kujony, które w tych swoich babskich rączkach nigdy nie trzymały nic oprócz mikroskopu. Tacy pozerzy długo tu nie wytrzymają. Czasami doświadczony stalker zajrzy tu opchnąć towar Sidorowiczowi i odpocząć parę dni.”
— Wilk
Wioska Kotów jest to lokacja pojawiająca się w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

HistoriaEdytuj

Aby poznać historię tego miejsca należy cofnąć się do czasów jeszcze sprzed katastrofy w Czarnobylu. Wówczas miejsce było zamieszkane przez lokalną ludność, która trudniła się pracą w tutejszych zakładach i fabrykach, a także uprawiała ziemie. Była to niczym niewyróżniająca się wioską, gdzieś na wschodzie Ukrainy. Po eksplozji w Elektrowni Atomowej miejsce to zostało pospiesznie ewakuowana, od tamtego czasu aż do powstania Zony w 2006 wioska pozostawała opuszczona. Po katastrofie do podziemnego bunkra wprowadził się handlarz Sidorowicz, który prowadził wymianę handlową ze Stalkerami, którzy pojawiali się w regionie oraz Wojskowymi. Dzięki temu stał się on jedną najbardziej rozpoznawalnych oraz szanowanych osób w Zonie, znacznie poszerzyły się także jego wpływy. Wioska oferuje bezpieczne schronienie z dala od największych zagrożeń w Zonie, można tu pohandlować oraz zasięgnąć informacji. Często służy jak przystanek dla bardziej doświadczonych Stalkerów, którzy wybierają się dalej. Wioska graniczy z Wielkimi Bagnami od wschodu, posterunkiem Wojskowych od północy, trakcją kolejową od południa oraz warsztatem samochodowym od zachodu. To idealne miejsce na wypady na terenie Kordonu, ale na dłuższą metę raczej mało perspektywiczne, bardziej doświadczeni Stalkerzy nie zostają tu na dłużej.

OpisEdytuj

Wioska znajduje się w Kordonie, jest stosunkowo słabo zabudowana, znajduje się w niej siedem budynków oraz podziemne pomieszczenie, których używają Stalkerzy aby spać oraz chronić się przed emisjami. Nieopodal jest również podziemnych schron przeciwatomowy, rezyduje w nim handlarz Sidorowicz. Całość jest otoczona drewnianym płotem, wewnątrz widoczne są również ruiny kilku budynków, które uległy zawaleniu. Obóz ten zamieszkują głównie początkujący Stalkerzy, tzw. Koty, stąd też wzięła się specyficzna nazwa tego miejsca. Kilkaset metrów na północ znajduje się posterunek graniczny Wojskowych, którzy otwierają ogień do każdego kto się zbliży, z uwagi na fakt, że jest to granica Zony i nikt ani nic nie może przez nią przedostać. Zdarza się jednak, że wojskowi podchodzą blisko wioski, ale nie dochodzi do ekscesów[1]. Generalnie wioska kotów uchodzi za stosunkowo bezpieczne miejsce, nie rokuje jednak zbyt dużych perspektyw.

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

W pierwszej części sagi główny bohater budzi się na stole u Sidorowicza jako jedyny ocalały z katastrofy trupiarki. Tam też odkrywa, że realizował on zlecenie likwidacji niejakiego Striełoka. Bohater możne uzyskać tam podstawowy ekwipunek oraz niezbędne informacje, a ponadto także pierwsze zlecenia. Okolica generalnie jest bezpieczna, nie licząc posterunku wrogo nastawionych Wojskowych, którzy otworzą ogień do każdego kto się zbliży, w pobliżu wioski grasują także Dziki oraz Ślepe Psy, które jednak nie zbliżają się do tej lokacji. Co ciekawe, jeśli bohater zdecyduje się na szturm pobliskiego posterunku to po kilku dniach Specnaz zaatakuje wioskę, będzie też wysyłał w pobliże patrole żołnierzy, co może poskutkować, zależnie od rozwoju sytuacji, nawet eliminacją wszystkich Stalkerów w tej osadzie. Oprócz tego bohater może pracować dla Sidorowicza oraz Wilka, realizując ważne oraz poboczne zlecenia.

Powiązane zadaniaEdytuj

Schowek SoC SchowkiEdytuj

PrzedmiotyEdytuj

  • Kombinezon Najemników zlokalizowany na strychu jednego z budynków, pierwszego po prawej stronie od głównego wejścia do wioski, od strony ulicy. Można się tam dostać skacząc po dachach budynków, pancerz znajduje się w drewnianej skrzyni, którą można zniszczyć.
  • W piwnicy budynku przy którym stoi Wilk, w jednej ze skrzyń znajduje się artefakt Meduza.
  • Kolejnym artefaktem, który można znaleźć jest Kamienna Krew. Leży w piwnicy domu, w którym śpi Żwawy.
  • Na poddaszu pierwszego domu po lewej stronie (patrząc od strony asfaltowej drogi) leży artefakt Kamienny Kwiat. Można się tam dostać wskakując po wrakach pojazdów.
  • W okolicznych budynkach można znaleźć apteczki, bandaże, jedzenie oraz wódkę.
  • Sidorowicz oferuje wszelkie towary począwszy od leków antyradiacyjnych, przez prowiant, aż po broń i amunicję.

CNM Czyste Niebo Edytuj

Najemnik Szrama ma okazję odwiedzić Wioskę Kotów przed wydarzeniami z pierwszej części sagi, podczas swojej współpracy z Czystym Niebem. Po przejściu przez tunel i uniknięciu ognia karabinu maszynowego Wojskowych z pobliskiego posterunku, kontaktuje się on z Sidorowiczem po czym udaje się do niego. Na miejscu może wykonać kilka drobnych zleceń oraz uzupełnić zapasy. Zasięga też informacji na temat osób i zadań. W pobliżu zagrożeń jest nie wiele, poza Wojskowymi jasna rzecz i kilkoma mutantami. Bohater nie przebywa tam długo, po zdobyciu informacji i ewentualnym uzupełnieniu ekwipunku wyrusza dalej.

Schowek SoC SchowkiEdytuj

  • Wyłącznie ogólnodostępne skrzynie lub szafki.
  • Można zaczerpnąć informacji na temat schowków w Kordonie, jeden znajduje się niedaleko niej - na polu anomalii w pobliżu opuszczonego obozowiska na południe od Wioski Kotów.

PrzedmiotyEdytuj

  • Prowiant w postaci chleba i konserw w okolicznych budynkach.
  • Artefakty okazjonalnie pojawiające się w pobliżu wioski.

  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo po pierwszej wizycie bohatera w Agropromie wioska często atakowana jest przez hordę mutantów co prowadzi do eliminacji wszystkich jej mieszkańców.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, w przypadku zaatakowania posterunku Wojskowych, mogą oni zrobić szturm na Wioskę lub wysłać patrole, które widząc przeciwników rozpoczną walkę, z reguły kończy się to dużymi stratami wśród Stalkerów lub całkowitą ich eksterminacją. Wyjątkiem jest Sidorowicz, który zawsze jest bezpieczny w swoim bunkrze.
  • Czasami w niebieskim pudełku, które znajduje się w pobliżu ognia, można znaleźć różne materiały, takie jak PMm, amunicja czy Napój Energetyzujący. Najprawdopodobniej są tam umieszczani przez początkujących stalkerów, siedzących obok ognia.
  • W najwcześniejszych wersjach gry obóz był dostepny dla bohatera dopiero po udzieleniu pomocy Tolikowi.
  • W drugiej części serii w jednym z domów znajduje się stary telewizor, to o tyle dziwne, że po awarii w elektrowni praktycznie wszystkie budyki w Czarnobylu padły łupem szabrowników i trudno byłoby tam o jakikolwiek sprzęt.
  • We wcześniejszych bulidach wieś była bardziej zarośnięta, wiele domów zostało bardziej podniszczonych, a obok ostatniego domu znajdowała się kolejna piwnica, podobna do bunkra Sidorowicza. Również sama wioska bardziej przypominała jej prawdziwy odpowiednik niż w ostatecznej wersji.
  • Niekiedy wioska może zostać atakowana przez bandytów. Dzieje się tak, gdy gracz znajdzie się zbyt blisko Stacji Pojazdów (i zostanie zauważony), a nastęopnie odejdzie.
  • W drugiej części serii podczas wojny z Bandytami, jeśli wioska zostanie zniszczona, to po jakimś czasie pojawią się w niej Samotnicy eksperci w Egzoszkieletach, co przeczy przeznaczeniu tego miejsca.

Galeria GaleriaEdytuj

SoC Cień Czarnobyla

CNM Czyste Niebo

PrzypisyEdytuj

  1. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, Wilk: Wojsko zbytnio nas nie nęka - mają ważniejsze sprawy na głowie. Słyszałem, jak mówili: "Po co marnować amunicję na stalkerów? I tak zdechną w anomaliach". Sami też nie szukamy kłopotów - jak kogoś ścigają, nie wtrącamy się. W razie jakiegoś wypadu albo inspekcji w placówce chowamy się w piwnicach i siedzimy jak myszy pod miotłą. Nie lubimy konfliktów.