FANDOM

„Anomalia prawdopodobnie pochodzenia grawitacyjnego. Po kontakcie z nią ogromna moc "Wiru" przyciąga do środka anomalii wszystko, co znajduje się w promieniu 10-15 metrów. Ofiary wciągnięte do jej jądra nie mają szans na przeżycie: ich ciała są błyskawicznie zgniatane, a po chwili rozsadzane w potężnym wybuchu energii. Przez cały czas swojego istnienia (zazwyczaj około tygodnia) anomalia ta pozostaje nieruchoma. W dzień łatwo ją rozpoznać po ruchu powietrza nad nią, unoszących się liściach, leżących wokół szczątkach ciał oraz po charakterystycznej ciemnej plamie pośrodku. Jest niezwykle niebezpieczna w nocy, gdyż można ją rozpoznać tylko za pomocą detektora lub rzucając w jej kierunku metalowe przedmioty. Tworzy trzy rodzaje artefaktów: "skrętak", "grawi" oraz "złota rybka".”
— PDA w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Anomalia Wir występuje we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R.

Charakterystyka CharakterystykaEdytuj

Anomalia Wir należy do grupy anomalii grawitacyjnych. Po aktywowaniu się anomalii, potężna moc Wiru wciąga wszystko w promieniu 10-15 metrów, z dużą siłą, w kierunku centrum anomalii. Ofiary wciągnięte do środka mają niewielkie szanse na przetrwanie, ich ciała są zgniatane przez pole grawitacyjne, a chwilę później zostają wyrzucone w powietrze, poprzez potężne emisje energii ku górze. W niektórych przypadkach ofiary Wiru, mogą unosić się w powietrzu przez dłuższy czas, nadal żywe, jednocześnie ulegając procesom grawitacyjnym, które rozrywają nieszczęśników na strzępy.

Anomalia pozostaje w tym samym miejscu przez cały okres swojego istnienia, który z reguły trwa około tygodnia. Łatwo rozpoznać Wir przez fluktuację powietrza, fruwające liście, fragmenty porozrzucanych wokół szczątków i charakterystyczną ciemną plamę pośrodku. Anomalia ta jest bardzo niebezpieczna w nocy, ponieważ można ją wykryć tylko za pomocą wykrywacza lub poprzez wrzucenie do niej metalowych śrub, nieuważni stalkerzy bądź mutanty mogą przypadkowo wpaść w Wir i zakończyć tym samym swój żywot.

Wir jest anomalią o podobnej charakterystyce co Karuzela, są jednak pomiędzy nimi fundamentalne różnice. Wir tworzy dużo potężniejsze procesy grawitacyjne, działa również na znacznie większym obszarze. Obrażenia zadawane przez Karuzelę są znacznie niższe, podobnie jak odległość, z której wciąga ona ofiary. Ucieczka z Wiru jest niemal niemożliwa, a wpadnięcie w tego potwora prawie zawsze kończy się śmiercią[1].

Porady Metody ucieczki z WiruEdytuj

Mimo iż jest to niebywale trudne, istnieją pewne sposoby, pozwalające uciec z pułapki, po wciągnięciu przez tę anomalię. Bardzo ważnym aspektem jest rodzaj noszonego kombinezonu, a także szybkość działania. 

Jedną z możliwych metod ucieczki po wciągnięciu przez Wir, jest poczekać aż anomalia się wyładuje i wyrzuci skumulowaną energię na zewnątrz, wtedy naturalnie uwięziony Stalker poniesie obrażenia. Po rozładowaniu anomalia przez krótki czas przestaje wciągać ku sobie i można z niej wyjść. Moment pomiędzy ponownym naładowaniem się anomalii trwa zaledwie 1-2 sekundy, dlatego też należy działać błyskawicznie. Ta metoda ucieczki będzie możliwa tylko w przypadku kombinezonu o wysokim współczynniku ochrony przed anomaliami, który dodatkowo nie uniemożliwia właścicielowi sprintu. 

Jeśli stalker, który wpadł w Wir jest odpowiednio wyekwipowany, będzie w stanie przetrwać uderzenie Wiru, a następnie, kiedy tylko anomalia zacznie się reaktywować, musi spróbować sprintem z niej wybiec. W przypadku Wiru najlepiej nie być wyposażonym w Egzoszkielet, gdyż z uwagi na niemożność biegania sprintem, wydostanie się z anomalii jest niemożliwe. Z drugiej strony, jeśli kombinezon jest zbyt lekki, nie wytrzyma on pierwszego uderzenia grawitacyjnego w Wirze, przez co właściciel kombinezonu zginie na miejscu. 

Najskuteczniejszą metodą przeżycia w środowisku anomalii takich jak ta, jest ich unikanie. 

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Wir idealnie nadaje się do wciągania przeciwników w pułapkę. Ta metoda jest szczególnie skuteczna przeciwko mutantom. Podczas zbliżania się przeciwnika, należy ustawić się za anomalią, przodem do agresora, tak aby ten wpadł w anomalię, próbując podejść bliżej. 
  • Protagoniści rzadko giną przy pierwszym uderzeniu Wiru, wydaje się, że anomalia ta zadaje zmniejszone obrażenia bohaterom poszczególnych części serii.
  • Jeśli w Wir rzucony zostanie granat, to anomalia zmieni trajektorię jego lotu.
  • Wszystkie NPC oraz mutanty giną natychmiastowo po wpadnięciu w anomalię.

PrzypisyEdytuj

  1. http://pl.stalker.wikia.com/wiki/Lista_anomalii