FANDOM

Jest to jeden z kluczowych elementów rozgrywki w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.

Opis Edytuj

Wojna Frakcji
Wonja Frakcji

Wojna Frakcji

Wojna Frakcji2

Elementy Wojny Frakcji

Frakcje
  1. Wojskowi
  2. Bandyci
  3. Powinność
  4. Wolność
  5. Samotnicy
  6. Najemnicy
  7. Czyste Niebo
  8. Renegaci
  9. Ekolodzy 
  10. Monolit
Obszar Działania

Ten aspekt fabuły obejmuje rywalizację wszystkich frakcji w Zonie zaangażowanych w walkę o terytoria oraz wpływy i jest jednym z najciekawszych rozwiązań jakie w niej zastosowano. Każda frakcja w grze posiada określone relacje z innymi grupami co bezpośrednio rzutuje na decyzje i działania wobec tych frakcji. Wyróżnia się przede wszystkim trzy podstawowe typy relacji.

  1. Pozytywny (Przyjaciel)
  2. Negatywny (Wróg)
  3. Neutralny (Neutralny)

Jeśli frakcje łączą pozytywne relacje pozostają one w przyjacielskich stosunkach, mogą one sobie nawzajem pomagać w ekspansji oraz zwalczać lokalne zagrożenia. Relacje negatywne oznaczają otwartą wrogość co skutkuje wojną na szeroką skalę, wtedy grupy podzielone taką relacją wzajemnie się zwalczają i próbują przejmować terytoria, lokacje i przyczółki z rąk wrogów. W przypadku relacji Neutralnych stosunki frakcji Pozostają niesprecyzowane, frakcje objęte tym typem relacji nie są w stanie wojny, nie są też przyjaciółmi.[1]

Frakcje i lokacje Edytuj

Każda frakcja w grze posiada określone relacje z wszystkimi innymi grupami, są one raczej stabilne i nie zmieniają się zasadniczo z biegiem rozgrywki.

  • Czyste Niebo - Renegaci - Relacje: Wrogowie Obie frakcje walczą o kontrolę nad Wielkimi Bagnami. Generalnie frakcja Czystego Nieba nie szuka zwady więc są Neutralni wobec wszystkich, walka z Renegatami wynikła z faktu, że to oni zaatakowali jako pierwsi.
  • Wolność - Powinność - Relacje: Wrogowie. Grupy te walczą ze sobą z powodu ideologii oraz podejścia do Zony. Podczas kiedy Wolność wyznaje zasadę "żyj i daj żyć" wobec Zony, Powinność stara się niszczyć mutanty i dąży do unicestwienia całej Strefy.
  • Samotnicy - Bandyci - Relacje: Wrogowie. Ci drudzy wyzyskiwali Stalkerów zbyt długo, co w końcu doprowadziło do powstania zwartej frakcji Samotników, którzy skutecznie demolują Bandytów wszędzie gdzie na nich natrafią.
  • Monolit - Wszystkie Frakcje - Relacje: Wrogowie. Frakcja Monolitu zwalcza wszystkie inne grupy Stalkerów w Zonie broniąc za wszelką cenę dostępu do Centrum Zony.
  • Wojskowi - Wszystkie Frakcje - Relacje: Wrogowie. Armia zwalcza w zasadzie każdą inną frakcję w Zonie, choć okazjonalnie mogą iść na układ i się dogadać, np. z Samotnikami, z którymi prowadzili przez pewien czas handel.
  • Najemnicy - Wszystkie Frakcje - Relacje: Neutralni. Nastawienie Najemników wynika ze zleceń jakie otrzymują z zewnątrz, mogą więc być Neutralni lub Wrodzy wobec każdej innej frakcji, zależnie od zlecenia.
  • Ekolodzy - Wszystkie Frakcje - Relacje: Neutralni. Ekolodzy nie biorą czynnego udziału w Wojnie Frakcji, aczkolwiek można przypuszczać, że Frakcja Monolitu i tak próbowała by atakować naukowców, a ci musieli by się bronić. Okazjonalnie korzystają oni z usług Samotników i Najemników.

Co i Jak? Edytuj

Cała rozgrywka opiera się na przejmowaniu i utrzymywaniu do czasu przybycia posiłków lokacji zajętych przez wrogów. Wraz ze zdobywaniem kolejnych terenów zwiększa się liczebność frakcji, jakość i ilość ich zaopatrzenia. Dzięki temu bohater może kupować coraz lepszy sprzęt, w walce pomagać mu mogą coraz lepiej wyszkoleni i wyekwipowani kompani. Walka pomiędzy frakcjami trwa aż do zniszczenia głównej bazy frakcji przeciwnej. Każda frakcja ma swoją siedzibę główną zlokalizowaną na danym obszarze Zony.

Bazy Edytuj

Zasoby Edytuj

Poziom zasobów decyduje o tym jak dobrze wyposażona jest frakcja. Wraz z biegiem czasu i przejmowaniem kolejnych lokacji ilość i jakość zasobów rośnie, co objawia się coraz lepszym uzbrojeniem wśród Stalkerów z danej grupy, coraz wyższym poziomem umiejętności oraz lepszym AI. Przy minimalnym poziomie zasobów frakcja używa podstawowego uzbrojenia począwszy na pistoletach kończąc na strzelbach i karabinkach szturmowych, większość Stalkerów natomiast w takiej sytuacji ma rangę Kot Lub Stalker. Jeśli poziom zasobów jest maksymalny, wówczas członkowie frakcji mogą pojawiać się w Egzoszkieletach i bronią z najwyższej półki, ich rangi wówczas oscylują wokół Weteran oraz Ekspert.

Liczebność Edytuj

Wraz z podbojami liczebność każdej frakcji się zwiększa co bezpośrednio wpływa na siłę ognia i skuteczność walki. Im więcej członków ma dana frakcja tym więcej osób bierze udział w szturmach i obronach obiektów, co przekłada się na coraz większe zdobycze terytorialne i zmniejszanie strat. Początkowo frakcja dysponująca mniej niż 30 Stalkerami może sprawować kontrolę najwyżej lokalnie, jeśli jednak uda się podnieść liczebność do ponad 150 osób, grupa taka będzie mogą mieć pod kontrolą cały obszar działania wraz ze wszystkimi przyczółkami, co pozwoli jej sprawować faktyczną kontrolę nad konkretnym terytorium.

Profity Edytuj

Każda frakcja ma coś do zaoferowania, wszystkie mają swoje mocne i słabe strony, warto na to zwrócić uwagę zanim zapadnie decyzja o przyłączeniu się do którejś z nich. Ponad to, frakcje mają też określone terytoria, na których walczą co również może mieć znaczenie przy podejmowaniu decyzji. W początkowej fazie rozgrywki główny bohater jest siłą rzeczy zobligowany, aby przyłączyć się do Czystego Nieba, ma to jednak charakter nieoficjalny i tymczasowy. Na późniejszym etapie rozgrywki może on dołączać do dowolnej innej grupy. istnieją jednak trzy wyjątki od reguły, a więc frakcje, do których nie można dołączyć, są to Monolit, Najemnicy i Wojskowi.

Ciekawostki Edytuj

  • Na Wielkich Bagnach Renegaci będą się respawnować w niewielkiej liczbie, nawet po ostatecznej porażce swojej frakcji. Pojawiać się będą w Północnym Gospodarstwie oraz w Obozowisku niedaleko Trakcji Kolejowej, nie ma sposobu żeby temu zapobiec.
  • Mod Faction Commander daje ogromne możliwości w zakresie wydawania rozkazów oraz spawnowania nowych jednostek. Można decydować o doświadczeniu spwanowanych oddziałów oraz ich ilości, mod znacząco usprawnia Wojnę Frakcji oraz możliwości integrowania w nią przez graczy.
  • Poszczególne frakcje mogą dokonywać ekspansji we własnym zakresie, nawet bez udziału gracza.
  • Frakcja Monolit w zasadzie nie jest częścią Wojny Frakcji, a to dlatego, że ich negatywne nastawienie do innych grup wynika nie z chęci ekspansji a kontroli umysłu, której są poddawani.
  • Wojskowi również nie należą do frakcji, które biorą udział w rywalizacji, wynika to z charakteru ich misji w Zonie, są oni jedynie wyrazem woli rządu, których ich wysłał zatem nie zależy im na terytorium oraz zyskach.

Przypisy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki