FANDOM

Każda z części serii posiada co najmniej jedno zakończenie, w przypadku pierwszej i trzeciej części, zakończeń może być kilka, w zależności od wyborów dokonywanych przez bohaterów.

S.T.A.L.K.E.R Cień Czarnobyla

Piewrsza część serii oferuje dwa warianty zakończeń.

  1. Striełokowi udaje się wejść do Sarkofagu czarnobylskiej elektrowni. Dociera do pomieszczenia sterowni Świadomości-Z.
  2. Striełokowi udaje się dostać do CEJ, dociera do kryształu zwanego Spełniaczem Życzeń lub Monolitem i wypowiada życzenie.

Zakończenia związane ze Spełniaczem Życzeń

Zakończenia zależne są od tego jakie życzenie wypowie bohater.

  • Bogactwo
    • Striełok zapragnął bogactwa i takie też wypowiedział życzenie, chwilę potem zaczął doświadczać iluzji, jak spada na niego deszcz złotych monet. Jest była to jednak tylko iluzja, którą wywołał Monolit. Tak naprawdę na bohatera zaczął walić się strop dachu, po czym został on przygnieciony i poniósł śmierćna miejscu. (Warunkiem do spełnienia tego zakończenia jest posiadanie dużo pieniędzy >50000RU).
  • Nieśmiertelność
    • Striełok zażądał nieśmiertelności, więc kryształ zamienia go w spiżowy posąg. (Warunkiem do spełnienia jest posiadanie wysokiej lub niskiej reputacji (1000/-1000 pkt), generał Woronin i Łukasz nie mogą zginąć, dodatkowo trzeba mieć średnią ilość gotówki, <50000RU).
  • Zniknięcie Zony
    • Striełok pragnie by Zona zniknęła, został więc oślepiony wizją wywołaną przez kryształ. Spowodowało to utratę wzroku u bohatera, co nie dawało mu żadnych szans wydostania się z elektrowni. (Warunkiem do spełnienia jest posiadanie bardzo dobrej reputacji (powyżej 1000pkt) ale niewielkiej ilości gotówki poniżej 50000RU).
  • Kontrola
    • Striełok pragnie by ludzkość była kontrolowana, więc budzi się w próżni, gdzie został przeniesiony przez Motolit. (Warunkiem do spełnienia jest posiadani bardzo złej reputacji poniżej -1000pkt)
  • Władza nad światem
    • Striełok pragnie rządzić światem, więc kryształ pochłania jego świadomość. (Warunkiem do spełnienia jest zabicie przywódców Wolności i Powinności).

Zakończenia związane z projektem Świadomość-Z

  1. Striełok odmawia udziału w projekcie, niszczy kapsuły Świadomości-Z i ucieka z Zony, doprowadzający tym samym do zniszczenia całego projektu. Striełok ze swoją wiedzą i doświadczeniem wraca podąża do centrum Zony.
  2. Striełok zgadza się na współpracę z projektem Świadomość-Z i zasypia w kapsule dołączając do pozostałych ochotników, podłączonych do Nadświadomości. Dzięki temu prawdopodobnie udaje się odzyskać kontrolę nad Zoną, ale jej tajemnice nigdy nie zostają ujawnione.

S.T.A.L.K.E.R Czyste Niebo

Po długim pościgu frakcja Liebiediewa dotarła do elektrowni atomowej. W czasie walki między siłami Monolitu, a frakcją Czystego Nieba, nadciąga ostatnia wielka emisja, która zmienia oblicze Zony. Szramie udaje się uszkodzić hełm psioniczny Striełoka tuż przed jej nadejściem, za pomocą Karabinu Gaussa, przez co Striełok traci swoją ochronę przed emisjami. Po przejściu emisji wszyscy członkowie Czystego Nieba zginęli, Szrama także (choć z tym aspektem wiąże się teoria o pochodzeniu Charona). Striełok zneutralizowany przez emisję został przechwycony przez Świadomość-Z.

S.T.A.L.K.E.R Zew Prypeci

Trzecia część serii oferuje kilkanaście wariantów zakończenia, zależnie od wyborów dokonywanych przez głównego bohatera. Jego decyzje mają wpływ na wiele kluczowych lokacji oraz najważniejszych postaci, które mogą przetrwać lub zginąć. Poniżej zaprezentowane zostały wszystkie opcje zakończeń, wraz z wymaganiami, które trzeba spełnić, aby się one pojawiły.

  • Za wykonanie swojego zadania, Major Diegtiariow zostaje awansowany na pułkownika. Nie skorzystał on, z zaoferowanej mu możliwości pracy w kwaterze głównej i złożył osobistą prośbę o przeniesienie do Zony, w charakterze stałego obserwatora SBU. 
  • Dostarczone przez Majora informacje o powstawaniu urządzeń psionicznych zaalarmowały dowództwo SBU i władze na Ukrainie. Wszystkie dane o laboratoriach klasy X zostały usunięte z wojskowych archiwów i utajnione. Cały personel pracujący w Zonie otrzymał rozkaz nieujawniania informacji o badaniach pod żadnym pozorem.
  • Na podstawie dokumentacji oraz prototypu Projektu nr 62, powstało kilka próbnych urządzeń, jednakże uznano, że koszty amunicji oraz produkcji są zbyt wysokie, aby rozpocząć ją na masową skalę. Należy zakładać, że mimo tego faktu badania nad Karabinem Gaussa będą trwać nadal.

Skadowsk

Zakończenie Stalkerów

Bandyci ze swoim liderem, Sułtanem, opuścili Skadowski, kiedy ich próby przejęcia statku zakończyły się niepowodzeniem. W wyniku tego stalkerzy poczuli się względnie bezpieczni, co z kolei zaowocowało olbrzymim wzrostem liczby artefaktów sprzedawanych Brodaczowi. Jego interes rozkwitł, a Skadowsk stał się równie popularny, co słynny bar 100 Radów. Poinformowanie Brodacza o planach Sułtana dotyczących zajęcia statku Szewczenko i przejęciu interesu.

  • Obrona Szewczenki przed bandytami.
  • Przyniesienie kompasu Brodaczowi
  • Spartakus nie może zginąć.

Zakończenie Bandytów

Skadowsk stał się siedliskiem bandytów. Chociaż wszystkich stalkerów obłożono podatkiem, liczba awantur na statku znacznie spadła po przykładnym wyrzuceniu kilku nieokrzesanych gości za burtę na śmierć w emisji. Nie chcąc oddawać części zarobków przestępcom, Brodacz zebrał oddział stalkerów i wyruszył w niezbadane zakątki Zony. Sułtan niepodzielnie zapanował nad Skadowskiem.

  • Pomoc bandytom w zdobyciu statku Szewczenko i Sułtanowi w przejęciu interesu Brodacza.
  • Kastet nie może zginąć.

Zakończenie neutralne

Skadowsk stał się domem dla każdego, kto był w stanie do niego dotrzeć. Zaciekły opór stalkerów nie powstrzymał rabusiów przed regularnymi i ostatecznie nieudanymi próbami zaprowadzenia swoich porządków na statku. Pomimo trwającego konfliktu Skadowsk żyje własnym życiem.

  • Nie wykonanie któregokolwiek z warunków uzyskania alternatywnych zakończeń.

Zniszczenie gniazda Pijawek

Po zniszczeniu legowiska pijawek nic już raczej nie zagrozi stanowi rzeczy na Skadowsku. Stary statek stał się tymczasowym ośrodkiem stabilizacji w dynamicznie zmieniającym się świecie zwanym Zoną.

  • Należy zniszczyć gniazdo Pijawek (zabić wszystkie w stacji antenowej)

Nie zniszczenie gniazda Pijawek

Pijawki z leża koło Skadowska znalazły sposób wdarcia się na statek. Gdy zaczęły atakować nawet w biały dzień, postanowiono przypuścić atak na ich gniazdo, jednak myśliwi nie zdołali wedrzeć się do tuneli. Niedługo potem kolejna fala pijawek wybiła wszystkich mieszkańców statku.

  • Co najmniej jedna Pijawka ze Stacji Antenowej Krug musi przeżyć.

Wolność i Powinność

Zakończenie Wolności

Wolność zdołała zaskarbić sobie zaufanie stalkerów ze stacji Janów. Powinność przypuściła szturm, w próbie odzyskania straconych terenów, a niedługo potem podpułkownik Szulga zginął w wymianie ognia. Oddział Powinności nigdy nie pogodził się ze stratą dowódcy i wkrótce się rozpadł.

  • Oddanie Lokiemu PDA generała Taczenki i PDA Morgana.

Zakończenie Powinności

Posiłki i rosnąca popularność wśród stalkerów pozwoliła Powinności przepędzić siły Wolności ze stacji Janów. W wymianie ognia zginął Loki i resztka oddziału. 

  • Oddanie podpułkownikowi Szludze PDA generała Taczenki i PDA Morgana

Zakończenie neutralne

Na stacji Janów doszło do zawarcia kruchego pokoju pomiędzy siłami Wolności i Powinności. Strudzeni niekończącym się konfliktem wojownicy obu frakcji zaczęli opuszczać oddziały i dołączać do wolnych stalkerów.

  • Nie oddanie PDA Taczenki lub Morgana ani Lokiemu, ani Szludze.

Profesor Herman i profesor Oziorowski

Sukces naukowców

Ekspedycja naukowa zorganizowana przez profesorów Hermana i Oziorskiego zakończyła się sukcesem. Dane, które zebrali, ułatwiły rozwój przełomowych leków i technologii. Dzięki ich odkryciu Ministerstwo Edukacji Ukrainy przeznaczyło dodatkowe środki na badania w Zonie.

  • Zdobycie dla naukowców Przerobionego Izolatora.
  • Rozmieszczenie wszystkich skanerów anomalii
  • Dokonanie pomiaru anomalii.

Niepowodzenie naukowców

Profesorowie Herman i Oziorski zostali zmuszeni do zaniechania badań w Zonie z powodu braku danych. Powróciwszy do świata zewnętrznego obaj naukowcy zajęli się pracą niezwiązaną z Zoną.

  • Nie wykonanie któregokolwiek z warunków uzyskania alternatywnego zakończenia.

Opowieści Garriego

Opowieści Garriego - pozytywne zakończenie

Opowieści Garriego o starciach żołnierzy z niebezpieczeństwami Prypeci zachęciły stalkerów do przeczesywania wymarłego miasta. Pomimo ciągłych ataków Monolitu zdołali przejąć dawny obóz wojskowy, po czym zaczęli urządzać coraz dalsze wypady w głąb miasta.

  • Wszyscy żołnierze z Pralni Samoobsługowej z wyjątkiem starszego sierżanta Morozowa muszą przeżyć.
  • Diegtiarow musi opuścić Zonę wyprowadzony przez Garriego lub Pilota.

Opowieści Garriego - negatywne zakończenie

Opowieści Garriego o losie wojskowego oddziału odstraszyły stalkerów z Prypeci. Nieliczni, którzy zapuścili się w miasto, natknęli się na niewyjaśnione zjawiska nadające i tak wymarłemu miastu jeszcze bardziej ponury charakter. *Przynajmniej jeden żołnierz z Pralni Samoobsługowej z wyjątkiem starszego sierżanta Morozowa musi zginąć.

  • Pułkownik Kowalski musi zginąć.

Oaza

Legenda Oazy przestała być legendą. Tożsamość tych, którzy odkryli drogę do tej ukrytej anomalii, stała się powszechnie poruszanym tematem wśród stalkerów. Mimo to liczba chętnych do odnalezienia Oazy nie malała. Korzystali z tego faktu rabusie, którzy chętnie zgłaszali się na przewodników, by wyprowadzać stalkerów w pole i rabować ich z dala od obozów.

  • Odnalezienie Oazy

Najemnicy

Zorganizowane oddziały najemników wciąż są aktywne w Zonie. Agentom SBU ciężko dalej ignorować ich zainteresowanie tajnymi laboratoriami. Próby ustalenia tożsamości klienta, który wynajął najemników, spełzły na niczym.

  • Nie dopuszczenie do transakcji pomiędzy najemnikami, a ich klientem w Prypeci.

Janów

Janów - pozytywne zakończenie

Obszar wokół stacji Janów wciąż przyciąga coraz więcej stalkerów. Nieobecność agresywnych mutantów i obfitość anomalii spowodowała, iż obszar ten coraz częściej nazywa się zagłębiem artefaktów.

  • Eksterminacja bagiennych pijawek.
  • Oczyszczenie Wschodniego Tunelu z Burerów.
  • Zabicie chimery, która rozszarpała Lisa.

Janów - negatywne zakończenie

Obszar wokół stacji Janów zyskał reputację jednego z najniebezpieczniejszych miejsc w Zonie. Z wypadów do niego wraca coraz mniej stalkerów, którzy często giną z rąk mutantów niedaleko od obozu. Jednym z zaginionych jest Traper, który wyruszył na swoje ostatnie, jak się okazuje, łowy na chimerę.

  • Pozostawienie przy życiu Chimery, która zabiła Lisa.

Zulus

Zulus - pozytywne zakończenie

Zulus wrócił do głównej bazy Powinności w fabryce Rostok. Nikt nie wie o czym dyskutował z dowódcą, generałem Woroninem, lecz kilka dni później zauważono go na czele większego oddziału zmierzającego do centrum Zony.

  • Zulus nie może zginąć podczas przeprawy przez Prypeć-1
  • Zulus nie może zginąć z rąk Snorków w Prypeci

Zulus - negatywne zakończenie

Pogłoski o losie Zulusa dotarły do dowódcy Powinności, generała Woronina. Ten, wbrew powszechnym przypuszczeniom, postanowił pośmiertnie uhonorować Zulusa Srebrną Tarczą, najwyższym odznaczeniem w armii Powinności.

  • Śmierć Zulusa, na którymkolwiek etapie gry

Wano

Wano - pozytywne zakończenie

Wano wyruszył do kontrolowanych przez Wolność magazynów, gdzie jego radosna osobowość i optymizm szybko dały o sobie znać wśród tamtejszych żołnierzy. W końcu objął dowodzenie nad niewielką grupą badaczy miejsc anomalii.

  • Musi wyruszyć do Prypeci
  • Wano nie może zginąć

Wano - negatywne zakończenie

Stalkerzy ze stacji Janów do tej pory wspominają nieżyjącego Wano, jego umiejętności i lekkość ducha. Wszyscy zgadzają się co do jednego: z jego szczęściem szukanie drogi do Prypeci było ogromnym błędem.

  • Śmierć Wano w drodze do Prypeci

Włóczęga

Włóczęga - pozytywne zakończenie

W Zonie pojawiła się nowa grupa. Jej członkowie są dobrze wyszkoleni, lecz ich cele pozostają tajemnicą. Plotki głoszą, iż niegdyś należeli do Monolitu. Ich przywódca znany jest jako Włóczęga.

  • Włóczęga dociera do Prypeci 
  • Nie może zginąć

Włóczęga - negatywne zakończenie

Mało kto zauważył zniknięcie Włóczęgi. Jego chęć pomocy tym, którzy znaleźli się pod kontrolą Monolitu, zaprowadziła go prosto do grobu.

  • Włóczęga wyrusza do Prypeci
  • Śmierć Włóczęgi

Porucznik Sokołow

Porucznik Sokołow - pozytywne zakończenie

Porucznik Sokołow dalej uczestniczył w misjach lotniczych nad Zoną. W trakcie zwiadu nad Limańskiem jego śmigłowiec zestrzelili najemnicy. Dwa tygodnie później został uratowany przez patrol w pobliżu Kordonu. Po miesiącu odszedł z lotnictwa i rozpoczął pracę w cywilnych liniach lotniczych.

  • Porucznik Sokołow wyrusza do Prypeci
  • Nie może zginąć

Porucznik Sokołow - negatywne zaończenie

Lista poległych w operacji Tor Wodny wzbogaciła się o jeszcze jedno nazwisko: Porucznik O.N. Sokołow. Poległy w służbie ojczyźnie.

  • Śmierć Sokołowa

Sowa

Sowa nawiązał kontakty z klientami poza Zoną. Handluje informacjami oraz, jeśli wierzyć plotkom, regularnie składa raporty SBU.

  • Oddanie Sowie PDA generała Taczenki i PDA Morgana.

Noe

W trakcie wyjątkowo silnej emisji grupa stalkerów musiała szukać schronienia na starej barce Noego. Gdy później na statek napadła horda mutantów stalkerzy zgodnie uznali, iż barka doskonale nadaje się do obrony. Jeszcze bardziej zadziwiająca okazała się sfora młodych nibypsów, które sam Noe poprowadził do walki.

  • Noe musi przeżyć
  • Lessie musi przeżyć

Kardan - pozytywne zakończenie

Poznawszy losy swoich przyjaciół, Kardan porzucił marzenia o karierze stalkera. Przezwyciężył alkoholizm i przeniósł się do Janowa, gdzie założył warsztat na spółkę z Azotem. Obaj mechanicy z ochotą spędzają wolny czas na budowie pojazdu zdolnego do działania w Zonie.

  • Zwrócenie Kardanowi PDA Stoga 
  • Zwrócenie Kardanowi  PDA Kawalarza

Kardan - negatywne zakończenie

Przezwyciężywszy alkoholizm, Kardan opuścił Skadowsk. Według stalkerów poszedł szukać swoich zaginionych przyjaciół. Kilka dni później powrócił ranny i napromieniowany. Gdy tylko jego rany się zagoiły po raz drugi i ostatni opuścił Zonę.

  • Nieoddanie Kardanowi PDA Stoga
  • Nieoddanie Kardanowi PDA Kawalarza

Striełok

Striełok - pozytywne zakończenie

Striełok przekazał informacje o swoim pobycie w Czarnobylu dowódcom SBU. Uzyskawszy nowe dane rząd utworzył Instytut Badań nad Czarnobylską Strefą Anomalii. Striełok przyjął stanowisko głównego konsultanta naukowego.

  • Striełok nie może zginąć

Striełok - negatywne zakończenie

Wiedza Striełoka zaginęła wraz z nim. Informacje zdobyte w Czarnobylu, które mogłyby pomóc w lepszym zrozumieniu Zony, na zawsze pozostały w jej granicach.

  • Śmierć Striełoka

Pułkownik Kowalski

Pułkownik Kowalski - pozytywne zakończenie

Gdy pułkownik Kowalski, dowódca grupy Ogończy, powrócił z Zony, musiał wyjaśniać przyczyny klęski operacji Tor Wodny. Po długotrwałym dochodzeniu i nieudanej próbie obarczenia go odpowiedzialnością, pułkownik został honorowo zwolniony ze służby.

  • Kowalski nie może zginąć.

Pułkownik Kowalski - negatywne zakończenie

Pułkownik Kowalski, dowódca grupy Ogończy, spoczął nieopodal reszty swojego oddziału. Ciała żołnierzy pochłonęła Zona, a o ich poświęceniu przypominają jedynie stare fotografie.

  • Śmierć Kowalskiego

Materiały wideo

Cień Czarnobyla

S.T.A.L.K.E.R

S.T.A.L.K.E.R. Cień Czarnobyla 26 - Wszystkie Zakończenia

Czyste Niebo

STALKER Clear Sky Ending maxed out HD

STALKER Clear Sky Ending maxed out HD

Zew Prypeci

Wszystkie zakończenia 

S.T.A.L.K.E.R

S.T.A.L.K.E.R. Zew Prypeci zakończenie pl