FANDOM

Zaton to obszar w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Historia Edytuj

Zaton jest kanałem wyschniętej rzeki w Prypeci, o czym świadczą liczne wraki statków oraz starych łodzi i barek, które kiedyś pływały w tym rejonie. Po otwarciu drogi do centrum, w Zatonie pojawili się stalkerzy z wielu frakcji, niektórzy jak Samotnicy i Bandyci, zadomowili się tutaj i ustawili swoje siedziby, inni poszli dalej. Zaraz po pojawieniu się Samotników i Bandytów zaczął narastać konflikt między nimi, są oni bowiem odwiecznymi rywalami, których cechują sprzeczne cele.  W roku 2012 na terenie Zatonu rozbiły się dwa wojskowe śmigłowce, biorące udział w operacji Tor Wodny. Większość załóg zginęła, choć wypadek ten nie umknął uwadze stalkerów. Niedługo później do Zony wysłany Został Major Diegtiariow, który zaczął swoją misję właśnie w tej lokacji, po czym odszukał i zbadał miejsca katastrofy, następnie ruszył w dalszą drogę. Zaton był stale nawiedzany przez emisje. Stalkerzy bywali atakowani przez watachy mutantów, pojawiały się tam także te najgroźniejsze, jak Chimery i Pijawki (te drugie były szczególnie groźne, gdyż miały swoje legowisko w starej stacji antenowej, zagrażały bezpośrednio największemu ośrodkowi w Zatonie - Skadowsku). W nieznanym czasie na terenie Zatonu powstały także potężne pola anomalii, które były przedmiotem zainteresowania naukowców oraz Stalkerów, poszukujących artefaktów. 

Opis Edytuj

Zaton to bagnisty teren z kilkoma obszarami przemysłowymi i fabrykami, które funkcjonowały przed wybuchem w Elektrowni Atomowej w 1986 roku. Na powierzchni Zatonu znaleźć można sporo wraków łodzi, co sugeruje, że przed katastrofą było tu znacznie więcej wody, która obecnie jest bardzo napromieniowana.  Jest to jedna z kluczowych lokacji, w której mają miejsce wydarzenia trzeciej części serii. Bohater przebywając w Zatonie ma okazję obserwować lub brać udział w rywalizacji pomiędzy Samotnikami oraz Bandytami, którzy starają się wziąć pod swoją kontrolę Skadowsk oraz inne kluczowe lokacje.

W Zatonie występuje wiele różnych anomalii, zarówno zwykłych jak i dużych pól anomalii. Można tu spotkać wiele różnych mutantów, od najbardziej pospolitych, jak Ślepe Psy czy Dziki, aż po najgroźniejsze jak Pijawki, Nibypsy czy Chimery. Okazji do zarobienia pieniędzy jest mnóstwo, głównie z powodu dużej ilości schowków oraz opuszczonych miejsc. Ponad to na tym obszarze znajduje się wiele osób, które oferują rozmaite zadania do wykonania, większość zadań to misje poboczne, można jednak otrzymać także ważne fabularnie zlecenia.

Ważne miejsca Edytuj

Skadowsk Edytuj

Skadowsk

Skadowsk

Punkt centralny wszelkiej aktywności Stalkerów w Zatonie, zlokalizowany w starym, pordzewiały tankowcu. Jest to jedna z wielu pozostałości po czasach, które przeminęły wraz z wybuchem reaktora nr. 4 w Czarnobylskiej elektrowni atomowej. Stalker imieniem Brodacz postanowił uczynić ze starego wraku miejsce zdatne do zamieszkania, dzięki czemu po odrobinie wysiłku, powstał tu bar oraz schronienie przeciwko emisjom i mutantom. 

Szewczenko Edytuj

Szewczenko

Szewczenko

Jest to duża jednostka pływająca znajdująca się niedaleko Skadowska. Jest możliwość eksplorowania tego obiektu, można się w nim schronić podczas emisji, wewnątrz nie czają się żadne zagrożenia, miejsce to nie jest również w żaden sposób istotne dla Stalkerów lub fabuły rozgrywki.

Dźwigi Portowe Edytuj

Dźwigi Portowe

Szewczenko

Dźwigi portowe to mało istotna lokacja znajdująca się na starym nabrzeżu, w pobliżu jeziora na Zatonie. Stalker Wstrząs ma tu swoją kryjówkę, do której sprowadza swoje ofiary by wyssać lub przechować ich krew. z tym faktem związane jest zadanie poboczne dostępne dla bohatera. Położone są północny-zachód od Skadowska, niekiedy można spotkać w nich mutanty jak Ślepe Psy lub Nibypsy oraz Bandytów. Oprócz tego na terenie dźwigów są trzy schowki, które bohater może odnaleźć

Most Przeobrazińskiego Edytuj

Most Przeobrażeńskiego

Most Przeobrażeńskiego

Most znajduje się w północno-zachodniej części Zatonu, w okolicach oczyszczalni ścieków. Nie daleko mostu jest Zakład utylizacji odpadów. Dawniej most ten był ważnym punktem transportowym dla cywili oraz wojska. Solidna konstrukcja oraz przemyślane miejsce budowy znacznie skracały czas podróży i transportu przez ten region. Obecnie most jest w bardzo złym stanie, w wielu miejscach widoczne są dziury w jego strukturze, występuje na nim także bardzo duże zagęszczenie anomalii. 

Zakład Utylizacji Odpadów Edytuj

Zakład Utylizacji Odpadów

Zakład Utylizacji Odpadów

Ośrodek zajmowany jest przez niewielką lecz dobrze zorganizowaną grupę Najemników, pod dowództwem Pręgi oraz Haka. Najemnicy nie lubią gości ani świadków swojej działalności więc likwidują każdego Stalkera jaki zbliży się do ich siedziby. Zawsze jednak najpierw ostrzegają oni intruzów zanim podejmą działania ofensywne. Grupa składa się także z kilku zwykłych żołnierzy, którzy patrolują cały teren Zakładu. Budynek może służyć jako schronienie przed emisjami, z uwagi na swoją potężną konstrukcje.

Stacja Antenowa Krug Edytuj

Stacja Antenowa Krug

Stacja antenowa Krug

Jest to dobrze zabudowany nadajnik radiowy z kompleksem podziemnym. Znajduje się w nim gniazdo Pijawek, z którym wiąże się jedno z kluczowych zadań dotyczących losów Skadowska. Miejsce to zdecydowanie nie jest wskazane dla Kotów, nawet najbardziej doświadczeni Stalkerzy i myśliwi będą niezwykle ostrożni przebywając tutaj. Obudzenie tego co żyje pod ziemią oznacza pewną śmierć.

Wioska Izumrodnoje Edytuj

Wioska Izumrodnoje

Wioska Izumrodnoje

Dokładną lokalizację tego miejsca otrzymujemy od Stalkera imieniem Spartakus, o ile opowiemy się po stronie Stalkerów w rywalizacji pomiędzy nimi a Bandytami, którzy próbują uzyskać kontrolę nad Skadowskiem, co pozwoliło by im dorobić się fortutny.

Znajdują się tutaj trzy schowki oraz leże jednego z najgroźniejszych mutantów w Zonie - Chimery. Całość jest otoczona rzadkim lasem, zabudowa jest raczej nieciekawai  poza paroma podniszczonymi budynkami.

Stara Barka Edytuj

Stara Barka

Stara barka

Jest to zrujnowany statek, pozostałość jeszcze sprzed katastrofy w Czarnobylu i powstania Zony. Przebywa w nim doświadczony Stalker imieniem Noe wraz ze swoim udomowionym Nibypsem - Lassie, który chroni Noego przed mutantami oraz zapewnia Samotnikowi towarzystwo. Noe twierdzi, że wielka fala mutantów przejdzie przez Zonę i zniszczy wszystko na swojej drodze. Jest to oczywiste nawiązanie do Biblijnego Potopu i arki Noego.

Tartak Edytuj

Tartak

Tartak

To opuszczona lokacja w Zatonie, w której gracz może znaleźć narzędzia podstawowe. Na miejscu znajdują dwa budynki wielokondygnacyjne, wiaty z blaszanymi dachami oraz kilkanaście skrzyń. Całość jest otoczona siatką, w kilku miejscach przerwaną. Miejsce to ma stałych rezydentów w postaci Zombie, które zaatakują każdego kto się zbliży, istnieje jednak możliwość eksploracji tartaku bez konieczności wdawania się w walkę w Uzombifikowanymi Stalkerami.

Pogłębiarka Edytuj

Pogłębiarka

Pogłębiarka

Kiedyś miała osuszać dno rzeki w Prypeci, teraz spoczywa opuszczona na jeziorze silnie skażonym promieniowaniem radioaktywnym. Znaleźć można wokół niej artefakty Złota Rybka oraz Gwiazdę Wieczorną. Sam statek jest otoczony anomaliami grawitacyjnymi, wykazuje też bardzo wysoki poziom napromieniowania, najlepiej eksplorować ten teren z użyciem detektora anomalii, a także ze sporą ilością leków antyradiacyjnych.

Spalone Gospodarstwo Edytuj

Spalone Gospodarstwo w Zatonie

Spalone Gospodarstwo w Zatonie

Trudno to w zasadzie nazwać gospodarstwem, anomalie zniszczyły to miejsce doszczętnie zostawiając jedynie kilka spalonych budowli. W ruinach można znaleźć artefakty, jednak szybka pogoń z nimi nie jest najlepszym pomysłem. Żeby dostać się do nich należy poruszać się szybko i ominąć kilkanaście anomalii Spalacz. Stalkerzy nie odwiedzają tego miejsca, mimo iż można tu znaleźć artefakty, ryzyko straty życia jest zbyt duże, jedynym, który bywał w gospodarstwie jest Noe.

Bagno

Bagno w Zatonie

Bagno

Małe bagno umiejscowione na Zatonie. Promieniowanie zrobiło swoje i woda została silnie skażona. Oprócz toksycznej mgły unoszącej się nad bagnami jest tam dużo anomalii typu Trampolina, a zaburzenia grawitacji spowodowały wykrzywienie terenu i nienaturalne ukształtowanie tafli wody. Czasami znaczek skażenia chemicznego pojawia się jeszcze kilka metrów poza bagnem, co tłumaczy dlaczego są niebezpieczne.

Żelazny Las Edytuj

Żelazny Las

Żelazny Las

Żelazny Las to anomalia elektryczna, mieszcząca się w miejscu gdzie kiedyś prawdopodobnie funkcjonowała stacja elektroenergetyczna. Pod powierzchnią Żelaznego Lasu znajduje się tajny kompleks badawczy, w którym pracowano nad Obiektem nr.62 (lub też Projektem nr.62, tj. karabinem Gaussa), z którego główny bohater musi zdobyć dokumentację dotyczącą tej niezwykle potężnej broni, w trakcie wykonywania głównego zadania.

Pola AnomaliiEdytuj

W zatonie znajduje się kilka pól anomalii, zawierających wiele cennych artefaktów. Poniżej spis anomalii wraz z artefaktami, które można przy nich znaleźć.

Kocioł Edytuj

Kocioł

Kocioł

Anomalia termiczna znajdująca się w północno-wschodniej części Zatonu. Według stalkerów, powstała gdy pod wodą pojawiły się anomalie cieplne. Nie wiadomo ile w tym prawdy, ale dla stalkera liczą się tylko jej towary. Artefakty często znajdują się wewnątrz, pływające w kipiącej wodzie. Można poczekać, aż któryś wyskoczy na zewnątrz, ale można też wejść do środka, lecz wiąże się to z dużym ryzykiem. Spotkamy tu stalkera Pietruchę którego będziemy musieli uratować za uratowanie go dostaniemy detektor niedźwiedź a jeżeli posiadamy go w swoim ekwipunku to dostaniemy artefakt Kula Ognista.

Szrama Edytuj

Szrama

Szrama

Jest to ogromnych rozmiarów anomalia przypominająca wyrwę w ziemi, ze środka wydobywa się promieniowanie psioniczne, które może przyciągać mutanty. Wszyscy narażeni na promieniowanie PSI zamieniają się w Zombie. Znaleźć można w niej artefakty Muszla oraz Błysk, trafia się także Śnieżynka. Odradza się szukanie tej anomalii Kotom, tylko doświadczeni Stalkerzy w odpowiednich kombinezonach mogą sobie na to pozwolić.

Pazur Edytuj

Pazur

pazur

Dziwna anomalia grawitacyjna o nieznanym pochodzeniu, która wygląda jak rozkopana ziemia. Prawdopodobnie w wyniku katastrofy osunął się kawałek terenu i otworzyła się sieć jaskiń, do których można dostać, albo przez jeden z otworów w ziemi, albo przez szczelinę na terenie dawnej stacji benzynowej. W obrębie anomalii jest dużo Trampolin, które gęsto rozmieszczone, uniemożliwiają szybką ucieczkę. Najlepiej posługiwać się w takim przypadku śrubkami, jednak należy uważać na pole  promieniowania. W okolicy kręci się sporo Snorków i zombie.

Sosnodąb Edytuj

Sosnodąb

Sosnodąb

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych anomalii chemicznych w Zatonie, przypomina ona ogromne, rozrośnięte drzewo. Podczas badań jeden ze Stalkerów odkrył, że drzewo to zawiera składniki zarówno Sosny jak i Dębu, stąd nietypowa nazwa drzewa, które doznało mutacji na skutek promieniowania. Sosnodąb stanowi dobre miejsce na ucieczkę przed mutantami oraz znakomity punk widokowy, trzeba jednak uważać, aby nie spaść z dużej wysokości.

Cyrk Edytuj

Cyrk

Cyrk

Tym mianem określono anomalię termiczną, w związku z czym zbliżanie się do niej może poskutkować oparzeniami. Dodatkowo w środku anomalii znajduje się ognisty Poltergeist, który zaatakuje każdego kto zbliży się zbyt bardzo. Anomalia nie jest przeznaczona dla amatorów, tylko najbardziej doświadczeni Stalkerzy i Naukowcy mogą sobie pozwolić na badanie anomalii z bliska.

ZakończeniaEdytuj

SkadowskEdytuj

Zakończenie StalkerówEdytuj

Zakończenie Stalkerów
„Sułtan z gangiem opuścili Skadowsk. Poczucie względnego bezpieczeństwa wśród stalkerów doprowadziło do znacznego wzrostu liczby artefaktów sprzedawanych Brodaczowi. To z kolei przełożyło się na rozkwit interesu, dzięki czemu cichy bar Skadowsk dorównał popularnością lokalowi „100 Radów", chociaż mieści się prawie w centrum Zony.”
— Skadowsk pozytywne zakończenie

Obrona Szewczenki przed bandytami.

  • Przyniesienie kompasu Brodaczowi
  • Spartakus nie może zginąć.

Zakończenie BandytówEdytuj

Zakończenie Bandytów
„Skadowsk stał się siedliskiem bandytów. Chociaż wszystkich stalkerów obłożono podatkiem, liczba awantur na statku znacznie spadła po przykładnym wyrzuceniu kilku nieokrzesanych gości za burtę na śmierć w emisji. Nie chcąc oddawać części zarobków przestępcom, Brodacz zebrał oddział stalkerów i wyruszył w niezbadane zakątki Zony. Sułtan niepodzielnie zapanował nad Skadowskiem.”
— Skadowsk negatywne zakończenie

Pomoc bandytom w zdobyciu statku Szewczenko i Sułtanowi w przejęciu interesu Brodacza.

  • Kastet nie może zginąć.

Zakończenie neutralneEdytuj

Zakończenie neutralne
„Skadowsk stał się domem dla każdego, kto był w stanie do niego dotrzeć. Zaciekły opór stalkerów nie powstrzymał rabusiów przed regularnymi i ostatecznie nieudanymi próbami zaprowadzenia swoich porządków na statku. Pomimo trwającego konfliktu Skadowsk żyje własnym życiem.”
— Skadowsk zakończenie neutralne

Nie wykonanie któregokolwiek z warunków uzyskania alternatywnych zakończeń.

Zniszczenie gniazda PijawekEdytuj

Zniszczenie Gniazda Pijawek
„Po zniszczeniu legowiska pijawek nic już raczej nie zagrozi stanowi rzeczy na Skadowsku. Stary statek stał się tymczasowym ośrodkiem stabilizacji w dynamicznie zmieniającym się świecie zwanym Zoną.”
— Skadowsk zakończenie neutralne

Należy zniszczyć gniazdo Pijawek (zabić wszystkie w stacji antenowej)

Nie zniszczenie gniazda PijawekEdytuj

Niezniszczenie Gniazda Pijawek
„Niestety długo to nie trwało. Pijawki z leża koło Skadowska znalazły sposób wdarcia się na statek. Gdy zaczęły atakować nawet w biały dzień, postanowiono przypuścić atak na ich gniazdo. Niestety myśliwi nie zdołali wedrzeć się do tuneli. Niedługo potem kolejna fala pijawek wybiła wszystkich mieszkańców statku.”
— Gniazdo Pijawek negatywne zakończenie

Co najmniej jedna Pijawka ze Stacji Antenowej Krug musi przeżyć.

Stara BarkaEdytuj

Lessie zakończenie pozytywne

Zakończenie

„W trakcie wyjątkowo silnej emisji grupa stalkerów musiała szukać schronienia na starej barce Noego. Gdy później na statek napadła horda mutantów stalkerzy zgodnie uznali, iż barka doskonale nadaje się do obrony. Jeszcze bardziej zadziwiająca okazała się być sfora młodych nibypsów, które sam Noe poprowadził do walki.”
— Zakończenie w Zewie Prypeci

SowaEdytuj

Owl2

Zakończenie

„Sowa nawiązał kontakty z klientami poza Zoną. Handluje informacjami oraz, jeśli wierzyć plotkom, regularnie składa raporty SBU.”
— Zakończenie

KardanEdytuj

PozytywneEdytuj

Kardan zakonczenie pozytywne

Pozytywne zakończenie

„Poznawszy losy swoich przyjaciół, Kardan porzucił marzenia o karierze stalkera. Przezwyciężył alkoholizm i przeniósł się do Janowa, gdzie założył warsztat na spółkę z Azotem. Obaj mechanicy z ochotą spędzają wolny czas na budowie pojazdu zdolnego do działania w Zonie.”
— Kardan pozytywne zakończenie

NegatywneEdytuj

Kardan zakończnie negatywne

Kardan zakończenie negatywne

„Przezwyciężywszy alkoholizm, Kardan opuścił Skadowsk. Według stalkerów poszedł szukać swoich zaginionych przyjaciół. Kilka dni później powrócił ranny i napromieniowany. Gdy tylko jego rany się zagoiły po raz drugi i ostatni opuścił Zonę.”
— Kardan zakończenie negatywne

  • Ten obszar jest wręcz przepełniony anomaliami, dzięki czemu można zrobić dobre pieniądze, ponieważ Brodacz oferuje za rzadkie artefakty bardzo dobre ceny.
  • Podobnie jak wiele innych lokalizacji w ZP, ta lokalizacja istnieje w rzeczywistości.
  • Dzięki dużej ilości rozmaitych kryjówek w Zatonie, pozwala to Stalkerom wzbogacić się o nową broń, leki i amunicję.
  • W rzeczywistości Zaton jest całkowicie zalany.
  • Statek towarowy nie jest fikcyjnym obiektem,  istnieje on w rzeczywistości i ma takie samo imię, jak w grze. Prawdziwy Skadowsk znajduje się w stanie półzanurzonym, pośród kilku innych statków na zapleczu rzeki Prypeć w pobliżu Czarnobyla. Statek uczestniczył w likwidacji awarii elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986 r., A następnie został wycofany ze służby. Warto zauważyć, że prawdziwy odpowiednik różni się od gry tym, że jego kadłub nie jest uszkodzony.
  • Głównym punktem odradzania się zombie na początku gry jest Tartak. Stamtąd zaczynają wędrować po Zatonie, ale tylko po tym, jak zostaną zaatakowani po raz pierwszy. Jeśli bohater nie odwiedzi Tartaku, nie spotka żadnego Zombie w Zatonie. Ponieważ narzędzia do trudnych prac są łatwiej dostępne w pobliżu Jupitera, a Azot zapewnia większe rabaty niż w przypadku Kardana, zatem można uniknąć kontaktów z zombie znajdując narzędzia w Jupiterze.
    • Zombie powracają do Tartaku po każdej emisji, nie ma więc możliwości pozbycia się ich raz na zawsze.
  • Atak Bandytów na Pogłębiarkę jest zapisany w scenariuszu, w związku z liniowością wydarzeń zawsze wygląda on tak samo.
  • Nazwa statku Szewczenko pochodzi od imienia Ukraińskiego poety, Tarasa Szewczenki.
  • Tuż obok dźwigów portowych, w niewielkiej chatce, znajduje się kryjówka Wstrząsa. 
  • Istnieje sposób na zarobienie dużych pieniędzy na eliminacji stalkerów w Skadowsku bez wszczynania alarmu. Należy zdobyć karabin snajperski i z dużych odległości likwidować wchodzących lub wychodzących ze Skadowska stalkerów, a następnie zabierać ich ekwipunek.
  • W podstawowej wersji gry, jeśli bohater będzie chciał wejść do Skadowska z wyciągniętą bronią to drzwi nie otworzą się, natomiast jeśli drzwi otworzy NPC, to stanie w nich w taki sposób, aby protagonista nie mógł przejść. Postacie blokujące drzwi będą stały nieruchomo dopóki bohater nie schowa broni.
  • Skadowsk to prawdopodobnie najbardziej perspektywiczny obóz stalkerów w trzeciej części sagi. Można tu zamówić unikatową broń, dostawać wysokopłatne zlecenia oraz sprzedawać po dobrych cenach wiele typów artefaktów.
  • Energia w Skadowsku jest wytwarzana przez generator zasilany artefaktem Błysk. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że twórcą takiego rozwiązania jest Kardan, który doskonale zna właściwości tego artefaktu, jeszcze z czasów swojej pracy nad Karabinem Gaussa.
  • Skadowsk jest jedynym miejscem, gdzie Bandyci oraz Samotnicy nie walczą ze sobą, natomiast poza statkiem walki toczone są jak zawsze.

GaleriaEdytuj